Jier Jier skrev:
Ah, tack.
Lutar åt att det blir AIM7 TWO Series 2 för musik i alla zoner i huset. Sen en DT variant i badrummet. Ska drivas med en Dayton Audio 1260.
Säg gärna till när du provlyssnat, av principskäl vill jag ha 8” då de går för samma pris som 7” men de senare räcker troligtvis.
 
Jag har ny receiver så jag funderar på att bi-amp'a mina AIM Cinema. Någon som har gjort det och tycker det gör skillnad?

Vill ju inte krypa i isolering i kallvinden i onödan...
 
anders07 anders07 skrev:
Går du in på eBay, här t.ex: [länk]

Så visar de "övriga kostnader" och där framgår tull/moms. Det behöver itne stämma till 100% men är rätt nära i alla fall!
Det jag gjorde, som resulterar i väsentligt lägre fraktkostnad, är att ta den via jetcarrier (www.jetcarrier.com) då får du en adress i USA och sen fixar de alla papper som krävs vid gränsen och transport hem i Sverige.

Tror inte det är tull, eller väldigt lite, på sakerna däremot tillkommer givetvis moms.
 
Nu har jag shoppat klart, blev:

3st Speakercraft AIM Cinema 5
Fronthögtalare
3800kr/st
I Sverige 11500kr/st

4st Speakercraft AIM 7SR Series 2
Två atmos och två bakhögtalare
700kr/st
I Sverige 6490kr/st

4st Speakercraft AIM 8 DT Three Series 2
Två zoner musik
1500kr/st
I Sverige 6250kr/st
 
dd88 dd88 skrev:
Nu har jag shoppat klart, blev:

3st Speakercraft AIM Cinema 5
Fronthögtalare
3800kr/st
I Sverige 11500kr/st

4st Speakercraft AIM 7SR Series 2
Två atmos och två bakhögtalare
700kr/st
I Sverige 6490kr/st

4st Speakercraft AIM 8 DT Three Series 2
Två zoner musik
1500kr/st
I Sverige 6250kr/st
Nice!

Räknar du med frakt och moms vid gränsen då? Och kanske det var någon liten % tull också? (minns inte). Fascinerande hur en del saker kan variera så oerhört i pris mellan kontinenter..
 
L Lini skrev:
Nice!

Räknar du med frakt och moms vid gränsen då? Och kanske det var någon liten % tull också? (minns inte). Fascinerande hur en del saker kan variera så oerhört i pris mellan kontinenter..
L Lini skrev:
Nice!

Räknar du med frakt och moms vid gränsen då? Och kanske det var någon liten % tull också? (minns inte). Fascinerande hur en del saker kan variera så oerhört i pris mellan kontinenter..
Nej det är exkl frakt, moms och tull. Finns ju sätt att komma runt det där...
 
Inte på laglig väg. Det går även att stjäla, det är ännu billigare, om man nu inte bryr sig om vad dom är tillåtet.
 
dd88 dd88 skrev:
Nej det är exkl frakt, moms och tull. Finns ju sätt att komma runt det där...
Ja givetvis. Träffade en kille som hade som hobbyprojekt att importera iPads (detta är då ipad var nya) från usa och sen sälja i skandinavien. Han fick försäljaren att skriva ner värdet på försändelsen till typ $10. För det mesta gick det igenom tullen och var inget problem (när det fastnade så var det bara att uppge korrekt värde och så fick man igenom det i stort sett utan extrakostnader jämfört med att ha gjort det 100% lagligt från början). Han tjänade givetvis mer per iPad på detta.

Verkade som ett ganska smart (om än olagligt) sätt tjäna (ännu mer) pengar ända tills en försändelse med 30 iPads försvann på vägen. Det fanns givetvis tracking# och liknande och DHL (eller vem det nu var) kunde se var paketet försvunnit men inte hitta det. Som kund så skall du ju inte bli lidande så de betalade ut uppgivet värde, 30 x $10 och ansåg saken vara ur världen. Surt för honom som de facto betalat $200-300 styck.
 
anders07 anders07 skrev:
Jag har ny receiver så jag funderar på att bi-amp'a mina AIM Cinema. Någon som har gjort det och tycker det gör skillnad?

Vill ju inte krypa i isolering i kallvinden i onödan...
Om man är ute efter ökat välljud så är bi-ampning rent generellt (på grund av fysikens tyvärr ganska strikta lagar och dynamiska högtalares ganska förutsägbara beskaffenhet) som regel helt verkningslös, annat än om man har högtalare eller förstärkare som är hysteriskt illa konstruerade från början. Om man har det bör man IMHO snarast byta ut dessa komponenter istället för att försöka applicera ineffektiva plåsterlösningar som bi-amping.

Oändligt mycket viktigare än drivningen är övriga akustiska förutsättningar som rummet dom spelar i och i ditt fall med in-ceiling, vad som finns bakom högtalarna. Förutom rummet så är det viktigaste att du ser till att dom inte spelar i "infinite baffle" (rakt ut i bjälklaget) om dom inte är speciellt konstruerad för det utan i en för högralaren avsedd volymavgränsning -bakomvarande volym brukar vara specat för bättre in-ceilinghögtalare (skulle gissa på kanske 20-30 liter för denna?!?).
 
  • Gilla
Biggie och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
På den förstärkaren tror jag inte att switchen gör på det viset. Jag tror att den bryggkopplar förstärkarna så att man får dubbel effekt tillgängligt på ena kanalen och inget på den andra.

Monomixning görs vanligen via just en mixer. De finns i alla möjliga utföranden. Jag har själv installerat detta en gång i ett större sammanhang (kårhus, i två korridorer där vi inte ville ha stereoljud). Då använde vi två matrixmixers eftersom vi hade sex zoner (fyra med stereoljud, två med monoljud) och dessutom en lite speciell koppling för att kunna spela i hela anläggningen från två platser.

Exempel på sådana finns på Thomann

Ett exempel på en produkt som klarar av detta är denna

Ett lite billigare exempel, om man inte bryr sig om att behringer har ett lite skralt rykte* är denna.

* säkert relevant i studiosammanhang men hemma som bakgrundsmusik är det inget de flesta noterar.
Då är högtalarna uppe och jag närmar mig! Om jag förstår dig rätt så skall en sån här https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-...hm2VCAH1zolgA3ZeQtRIAQ-0g_itZkSIaAp4REALw_wcB räcka för att jag skall kunna ha 6 mono-högtalare om jag så vill? Om vi utgår från chromecast audio som har en vanlig 3.5mm stereokabel och sen förstärkaren som har RCA. Vilka kablar behöver jag för att få ihop allt?

3.5mm -> XLR (in) XLR -> RCA (ut) ? Och det per chromecast då givetvis? Om det stämmer, var hittar jag de kablarna billigt?
 
L Lini skrev:
Då är högtalarna uppe och jag närmar mig! Om jag förstår dig rätt så skall en sån här [länk] räcka för att jag skall kunna ha 6 mono-högtalare om jag så vill? Om vi utgår från chromecast audio som har en vanlig 3.5mm stereokabel och sen förstärkaren som har RCA. Vilka kablar behöver jag för att få ihop allt?

3.5mm -> XLR (in) XLR -> RCA (ut) ? Och det per chromecast då givetvis? Om det stämmer, var hittar jag de kablarna billigt?
Gjorde en bild för att illustrera.

Skiss av ljudsystem med Chromecast Audio, Dayton förstärkare och högtalarkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lini skrev:
Då är högtalarna uppe och jag närmar mig! Om jag förstår dig rätt så skall en sån här [länk] räcka för att jag skall kunna ha 6 mono-högtalare om jag så vill? Om vi utgår från chromecast audio som har en vanlig 3.5mm stereokabel och sen förstärkaren som har RCA. Vilka kablar behöver jag för att få ihop allt?

3.5mm -> XLR (in) XLR -> RCA (ut) ? Och det per chromecast då givetvis? Om det stämmer, var hittar jag de kablarna billigt?
Skulle vara kul med en uppdatering på den här tråden nu när du förhoppningsvis fått igång systemet!? :D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.