23 953 läst ·
71 svar
24k läst
71 svar
Placering av högtalare i taket?
Det jag gjorde, som resulterar i väsentligt lägre fraktkostnad, är att ta den via jetcarrier (www.jetcarrier.com) då får du en adress i USA och sen fixar de alla papper som krävs vid gränsen och transport hem i Sverige.anders07 skrev:
Tror inte det är tull, eller väldigt lite, på sakerna däremot tillkommer givetvis moms.
Nu har jag shoppat klart, blev:
3st Speakercraft AIM Cinema 5
Fronthögtalare
3800kr/st
I Sverige 11500kr/st
4st Speakercraft AIM 7SR Series 2
Två atmos och två bakhögtalare
700kr/st
I Sverige 6490kr/st
4st Speakercraft AIM 8 DT Three Series 2
Två zoner musik
1500kr/st
I Sverige 6250kr/st
3st Speakercraft AIM Cinema 5
Fronthögtalare
3800kr/st
I Sverige 11500kr/st
4st Speakercraft AIM 7SR Series 2
Två atmos och två bakhögtalare
700kr/st
I Sverige 6490kr/st
4st Speakercraft AIM 8 DT Three Series 2
Två zoner musik
1500kr/st
I Sverige 6250kr/st
Nice!dd88 skrev:
Räknar du med frakt och moms vid gränsen då? Och kanske det var någon liten % tull också? (minns inte). Fascinerande hur en del saker kan variera så oerhört i pris mellan kontinenter..
L Lini skrev:
Nej det är exkl frakt, moms och tull. Finns ju sätt att komma runt det där...L Lini skrev:
Inte på laglig väg. Det går även att stjäla, det är ännu billigare, om man nu inte bryr sig om vad dom är tillåtet.
Ja givetvis. Träffade en kille som hade som hobbyprojekt att importera iPads (detta är då ipad var nya) från usa och sen sälja i skandinavien. Han fick försäljaren att skriva ner värdet på försändelsen till typ $10. För det mesta gick det igenom tullen och var inget problem (när det fastnade så var det bara att uppge korrekt värde och så fick man igenom det i stort sett utan extrakostnader jämfört med att ha gjort det 100% lagligt från början). Han tjänade givetvis mer per iPad på detta.dd88 skrev:
Verkade som ett ganska smart (om än olagligt) sätt tjäna (ännu mer) pengar ända tills en försändelse med 30 iPads försvann på vägen. Det fanns givetvis tracking# och liknande och DHL (eller vem det nu var) kunde se var paketet försvunnit men inte hitta det. Som kund så skall du ju inte bli lidande så de betalade ut uppgivet värde, 30 x $10 och ansåg saken vara ur världen. Surt för honom som de facto betalat $200-300 styck.
Om man är ute efter ökat välljud så är bi-ampning rent generellt (på grund av fysikens tyvärr ganska strikta lagar och dynamiska högtalares ganska förutsägbara beskaffenhet) som regel helt verkningslös, annat än om man har högtalare eller förstärkare som är hysteriskt illa konstruerade från början. Om man har det bör man IMHO snarast byta ut dessa komponenter istället för att försöka applicera ineffektiva plåsterlösningar som bi-amping.anders07 skrev:
Oändligt mycket viktigare än drivningen är övriga akustiska förutsättningar som rummet dom spelar i och i ditt fall med in-ceiling, vad som finns bakom högtalarna. Förutom rummet så är det viktigaste att du ser till att dom inte spelar i "infinite baffle" (rakt ut i bjälklaget) om dom inte är speciellt konstruerad för det utan i en för högralaren avsedd volymavgränsning -bakomvarande volym brukar vara specat för bättre in-ceilinghögtalare (skulle gissa på kanske 20-30 liter för denna?!?).
Då är högtalarna uppe och jag närmar mig! Om jag förstår dig rätt så skall en sån här https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-...hm2VCAH1zolgA3ZeQtRIAQ-0g_itZkSIaAp4REALw_wcB räcka för att jag skall kunna ha 6 mono-högtalare om jag så vill? Om vi utgår från chromecast audio som har en vanlig 3.5mm stereokabel och sen förstärkaren som har RCA. Vilka kablar behöver jag för att få ihop allt?tommib skrev:
På den förstärkaren tror jag inte att switchen gör på det viset. Jag tror att den bryggkopplar förstärkarna så att man får dubbel effekt tillgängligt på ena kanalen och inget på den andra.
Monomixning görs vanligen via just en mixer. De finns i alla möjliga utföranden. Jag har själv installerat detta en gång i ett större sammanhang (kårhus, i två korridorer där vi inte ville ha stereoljud). Då använde vi två matrixmixers eftersom vi hade sex zoner (fyra med stereoljud, två med monoljud) och dessutom en lite speciell koppling för att kunna spela i hela anläggningen från två platser.
Exempel på sådana finns på Thomann
Ett exempel på en produkt som klarar av detta är denna
Ett lite billigare exempel, om man inte bryr sig om att behringer har ett lite skralt rykte* är denna.
* säkert relevant i studiosammanhang men hemma som bakgrundsmusik är det inget de flesta noterar.
3.5mm -> XLR (in) XLR -> RCA (ut) ? Och det per chromecast då givetvis? Om det stämmer, var hittar jag de kablarna billigt?
Gjorde en bild för att illustrera.L Lini skrev:Då är högtalarna uppe och jag närmar mig! Om jag förstår dig rätt så skall en sån här [länk] räcka för att jag skall kunna ha 6 mono-högtalare om jag så vill? Om vi utgår från chromecast audio som har en vanlig 3.5mm stereokabel och sen förstärkaren som har RCA. Vilka kablar behöver jag för att få ihop allt?
3.5mm -> XLR (in) XLR -> RCA (ut) ? Och det per chromecast då givetvis? Om det stämmer, var hittar jag de kablarna billigt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle vara kul med en uppdatering på den här tråden nu när du förhoppningsvis fått igång systemet!?L Lini skrev:Då är högtalarna uppe och jag närmar mig! Om jag förstår dig rätt så skall en sån här [länk] räcka för att jag skall kunna ha 6 mono-högtalare om jag så vill? Om vi utgår från chromecast audio som har en vanlig 3.5mm stereokabel och sen förstärkaren som har RCA. Vilka kablar behöver jag för att få ihop allt?
Klicka här för att svara