Jag funderar på om att hissa med en vinsch skulle kunna vara en utväg? Mest för att jag har en liggandes, lite trix med strömförsörjning, men det finns alternativ. Tänker mig en konstruktion med två synliga skenor mot husväggen för stabilitet. Det är ju lite av en kompromiss och det kan säkert komma revideringar.

Om man bygger en saxlyft kan man få rätt bra utväxling på hydraulkolven, en intressant idé helt klart.(y)

H hhenning skrev:
Här funderat på samma lösning men har inte hittat någon hydralkolv som är tillräckligt lång. Skulle behöva en som är ca 150cm. Vart ja jag få tag på en sådan? Vart fick du tag på din?
Det är ju långt. Och lär bli dyrt... Kuggstång? De är billigare i de längderna.

F
Keexet Keexet skrev:
Jag funderar på om att hissa med en vinsch skulle kunna vara en utväg? Mest för att jag har en liggandes, lite trix med strömförsörjning, men det finns alternativ. Tänker mig en konstruktion med två synliga skenor mot husväggen för stabilitet. Det är ju lite av en kompromiss och det kan säkert komma revideringar.

Om man bygger en saxlyft kan man få rätt bra utväxling på hydraulkolven, en intressant idé helt klart.(y)

Kanske trapetsgängstång? Finns på Wiberger.se i metervara.

H hhenning skrev:
Här funderat på samma lösning men har inte hittat någon hydralkolv som är tillräckligt lång. Skulle behöva en som är ca 150cm. Vart ja jag få tag på en sådan? Vart fick du tag på din?
Hur mycket plats har du?
Behöver du en slaglängd på 150cm?
F fsn skrev:
Kanske trapetsgängstång? Finns på Wiberger.se i metervara.
Jag har klurat lite på trapetsgäng jag med men det knepiga är väl att få till drivningen och start / stopp för den som inte är 100 på mekanik.

Jag funderar just nu på som nån skrev tidigare i tråden om inte ett skrivbordsunderrede från ett höj/sänkbart skrivbord kan vara melodin!

H
C claes_g84 skrev:
Hur mycket plats har du?
Behöver du en slaglängd på 150cm?

Jag har klurat lite på trapetsgäng jag med men det knepiga är väl att få till drivningen och start / stopp för den som inte är 100 på mekanik.

Jag funderar just nu på som nån skrev tidigare i tråden om inte ett skrivbordsunderrede från ett höj/sänkbart skrivbord kan vara melodin!
Jag har 2 meter i takhöjd i källaren. Finns det små sådana där teleskopkolvar som sitter under lastbilsflak?

• Gilla
claes_g84
  • Laddar…
H hhenning skrev:
Jag har 2 meter i takhöjd i källaren. Finns det små sådana där teleskopkolvar som sitter under lastbilsflak?
Va skönt urspårat det här börjar bli nu :) Vad kommer härnäst?

Jag håller fortfarande på och bygger för fullt så jag har inte kommit så mycket längre i mitt planerande men jag får uppdatera med bilder när jag kommer vidare.

H
Det var precis det jag sökte. Kanske lite för dyrt men det kanske är enda lösningen. Tycker personligen att barskåp är fula och tar plats så det skulle vara trevligt om det kom upp ur golvet.

Ta en titt på hur truckstativ är byggda. På så sätt kan du klara dig med halva längden

• Gilla
hhenning
  • Laddar…
M mini_cooper_s skrev:
Tackar!
Jag grävde ner ett oljefat innan jag byggde trädäcket. Kylen är byggd i ett 400mm avloppsrör som står i fatet.
Kompressorn står i källaren (vanlig lite/billig kompressor räcker gott och väl, kylen går upp med mig på den).
Snyggt bygge, hur lång cylindrar har du för att lyfta den så långt upp? Har du eventuellt några bilder på konstruktionen?

Planerar att bygga något liknande själv men har minst 50 cm mellan altanen och marken så skulle behöva någon som lyfter ca 150 cm. Eller finns det andra ider?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.