33 259 läst ·
55 svar
33k läst
55 svar
Öl-hiss vid källarlucka?
Jag funderar på om att hissa med en vinsch skulle kunna vara en utväg? Mest för att jag har en liggandes, lite trix med strömförsörjning, men det finns alternativ. Tänker mig en konstruktion med två synliga skenor mot husväggen för stabilitet. Det är ju lite av en kompromiss och det kan säkert komma revideringar.
Om man bygger en saxlyft kan man få rätt bra utväxling på hydraulkolven, en intressant idé helt klart.
Om man bygger en saxlyft kan man få rätt bra utväxling på hydraulkolven, en intressant idé helt klart.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Keexet skrev:
Jag funderar på om att hissa med en vinsch skulle kunna vara en utväg? Mest för att jag har en liggandes, lite trix med strömförsörjning, men det finns alternativ. Tänker mig en konstruktion med två synliga skenor mot husväggen för stabilitet. Det är ju lite av en kompromiss och det kan säkert komma revideringar.
Om man bygger en saxlyft kan man få rätt bra utväxling på hydraulkolven, en intressant idé helt klart.![]()
Kanske trapetsgängstång? Finns på Wiberger.se i metervara.
Hur mycket plats har du?H hhenning skrev:
Behöver du en slaglängd på 150cm?
Jag har klurat lite på trapetsgäng jag med men det knepiga är väl att få till drivningen och start / stopp för den som inte är 100 på mekanik.F fsn skrev:
Jag funderar just nu på som nån skrev tidigare i tråden om inte ett skrivbordsunderrede från ett höj/sänkbart skrivbord kan vara melodin!
Borde kunna lyftas med hjälp av en sådan här, eller liknande.
https://jula.se/catalog/bil-och-gar...r/elektriska-vinschar-12-v/atv-vinsch-604097/
Om man kopplar den via ett bilbatteri, har man även backup, i fall det blir strömavbrott.
https://jula.se/catalog/bil-och-gar...r/elektriska-vinschar-12-v/atv-vinsch-604097/
Om man kopplar den via ett bilbatteri, har man även backup, i fall det blir strömavbrott.
Jag har 2 meter i takhöjd i källaren. Finns det små sådana där teleskopkolvar som sitter under lastbilsflak?C claes_g84 skrev:Hur mycket plats har du?
Behöver du en slaglängd på 150cm?
Jag har klurat lite på trapetsgäng jag med men det knepiga är väl att få till drivningen och start / stopp för den som inte är 100 på mekanik.
Jag funderar just nu på som nån skrev tidigare i tråden om inte ett skrivbordsunderrede från ett höj/sänkbart skrivbord kan vara melodin!
Vet inte vad du menar med små? Och inom vilken budget som avses?H hhenning skrev:
Men här är några varianter, https://www.oie.se/Produkt/tippcylinder-for-vagga-4-steg-(P_Q20082)?sectionId=1000196874
Va skönt urspårat det här börjar bli nuH hhenning skrev:
Jag håller fortfarande på och bygger för fullt så jag har inte kommit så mycket längre i mitt planerande men jag får uppdatera med bilder när jag kommer vidare.
Medlem
· västra götaland
· 370 inlägg
Snyggt bygge, hur lång cylindrar har du för att lyfta den så långt upp? Har du eventuellt några bilder på konstruktionen?M mini_cooper_s skrev:
Planerar att bygga något liknande själv men har minst 50 cm mellan altanen och marken så skulle behöva någon som lyfter ca 150 cm. Eller finns det andra ider?
Klicka här för att svara