Hej

Får se om vi kan lösa detta problem tillsammans

Har en kondenstorktumlare från Siemens, ca 7-8 år gammal. Den värmer inte (eller värmer ytterst lite) längre vilket gör att det tar lååång tid att torka. Jag kör samma program/inställningar som tidigare så det är en beteendeförändring som skett. Inga felkoder, den kör klart programmet men det tar lång tid. Oftast är tvätten något fuktig fortfarande.

Skruvade isär maskinen. MYCKET damm/ludd som jag dammsög upp.

Mätte på NTC-motståndet som visade ca 3,9kOhm i rumstemperatur. Det tryckta värdet va 4,9kOhm.

Hittade 2 kondensatorer som ser hela ut. Tolkade det som att den ena är till motorn för trumman, den andra till kompressorn. Mätte upp specad kapacitans på båda. Det är ingen spänning på dom förrän trumman resp kompressorn är aktiva (370VAC resp ~310VAC)

Vad säger ni? Kan det vara NTC-motståndet som strular? Är det rimligt att jag kan mäta upp spänning på kondensatorerna först när trumman resp kompressorn går igång?

Hade visst garanti kvar... Han hittade inget fel vid kontrollkörning förutom att kompressorn lät konstig vid start. Kommer en helt ny torktumlare om 1vecka

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.