Teknik
JR_83: [bild] Hej. Jag tänkte montera bort tv-anslutningen från multimediacentralen för att få plats med routern. Den är fäst med några plastnitar, ser ut ungefär som svarta häftstift man sätter på anslagstavlor. Någon som vet hur man får bort dem på bästa sätt? [bild]
Unikt namn: Vad får det kosta och hur mycket plats får det ta? En idé är att varje rum får en fjärrkontroll som styr en lampa i repan, och en i rummet, tex placerad ovanför dörren. Det behöver ju då finnas tex zigbee-täckning hela vägen bort till alla rum från receptionen. Lampa https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-led-ljuskaella-e27-806-lumen-smart-tradloes-dimbar-varmvit-klot-90408797/ Fjärr
RalleB: Sen ska ju sägas att på vissa high end tv:s så är det så fult att vissa finjusteringar inte är aktiverade från start utan de behöver aktiveras av en godkänd kalibreringstekniker. obs! Jag förespråkar inte att betala för det från butik. En vanlig användare har svårt att se skillnad/motivera kostnaden för detta. En hifi/hemmabio nörd med dedikerat bio/tvrum kan tycka det är värt
Pear4Life: [citat] Tro mig, Inga som helst problem! Se bara till att göra hålen i linje (vertikalt) så kommer det att gå galant. Ned med en tumstock bara :D Sedan kan du sätta in dessa: https://www.clasohlson.com/se/p/36-4541-1?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google%20surfaces&gclid=CjwKCAiAkrWdBhBkEiwAZ9cdcM-Dk-moAlOIHT4U_nFCzfTn_TjXnvNAw_jtuHacM3JHh58Nj0tPpBoC70UQAvD_BwE Om du vill
Alfredo: [citat] Den listan verkar lite ouppdaterad med många gamla modeller. Bland annat finns min sju år gamla med fast ingen längre säljer den. Alla de som säljs idag verkar tyvärr vara "budgetmodeller" med sämre specifikationer än min gamla. :( Du har säkert rätt i att stora telefoner tagit över.
gluecifer: [citat] Tack, då borde det inte bli ostädade ytor om man möblerar om lite så att hinder den lärde in först, inte står kvar? Det är en Dreame D9,
galento: [citat] Men man kan ju undra varför vissa bilder visades större tidigare och inte alla.
Bulldog_76: [citat] Lånar tråden lite, Jag hade stora problem med samma sorts dimmer att para den, den ville aldrig gå in parningsläge eller factory resettas trots att man tryckte på resetknappen enligt instruktion. Till slut efter brutit strömmen i säkringsskåpet ett gäng ågner kom den in i parningsläget. Jag har en annan issue med denna, och det är att jag nu märknte att två av ledlamporna i
droopy: [citat] Om du har en skaplig digitalkamera och ett stativ så kan du montera upp ritningarna på en vägg, ta en skarp bild i hög upplösning. Beskära bilden och skapa det format du önskar och sedan konvertera till ex PDF eller liknande (finns gratistjänster på nätet). Fungerar väldigt bra om man har ett skapligt program att hantera bilden i jag har med framgång använt Ifran view som är
jimattsson: [citat] Jag har själv 40-50 cm avstånd till portmotorn och det fungerar utmärkt (en Somfy-motor). En lämplig dragstång kan du göra själv (plattjärn med två hål i).
Gooli: Det allra bästa vore förstås att mäta strömförbrukningen vid drift på en av gardinerna. Alla nätaggregat har en tomgångseffekt, som jag antar ökar ju strörre maxutaget blir.
nilsson.d: Då jag lagt märke till att 2 av 7 termostater verkar har slutat fungera då golvvärmen ej fungerar. Har laddat ner manualen på regelcentralen. Gjorde så att jag nollade och tog bort alla termostater, för att sedan anslöt dessa igen. Då två gick ej dessa två att få kontakt med. Hade tänkt att försöka byta ut dessa själv, Dock har jag försök google och hitta en återförsäljare av
MathiasS: Den gula är väl bara ett nät som inte broadcastar sitt SSID?
Anton1321: [citat] Jag hade inte sådan tur. De erbjöd mig att skicka en rörmokare som ”skulle ta en titt”. Blir att köpa en ny termostat helt enkelt.
blackarrow: Jo, gratis kanalerna tas enklast emot med en digitalTVantenn. TV'n har betydelse. Den i inlägg #2 klarar det mesta. Marksänd TV, satellit med parabol, har CA-modul för programkort (Boxer, sateli), HDMI till dator eller extra box. Extra box lär inte behövas då det är en Android tv. Smart TV som även klarar överspänning på tolvvolten och fel polaritet. (y) Har man FiberTV hemma, tex
SysRe: [citat] Ja vi kommer få köra med 1920x1080 upplösning:/ känns risky på tradera våra datorer har Thunderbolt4
JJ1000: [citat] Tack, har två uttag men i olika delar av kåken, antar att det sitter ngn. form utav stjärnkoppling, eller så är det i serie men då är detta slututtaget.
Jodåsatteh: [citat] Uppfattat. Tack för info, guld värt! Hade varit surt att köpa nya versionen i tron om att det är stor skillnad när det inte är det.
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja det är naturligtvis sant i absoluta termer. Trådat är det mest driftsäkra sättet. Sedan så kan trådlöst också visst fungera tillfredsställande, men det är på inga sätt lika säkert. (För att citera min TV när den till slut gav upp att försöka pga störningar på WiFi: "Anslut mig med kabel"... ;))
sole_oggi: Hej! Jag har försökt att koppla ihop min mammas och pappas Phillips tv, Telia box och soundbar så att dessa tre kan styras med samma kontroll. Alltså den tv-kontroll som följer med Telias box. Just nu så går boxen och tvn att styra med samma kontroll och soundbaren styr med egen kontroll. Telias box model Aris har ingång för optisk kabel och vanlig HDMI (inte ARC) phillips tv model
Stefan N: Nån som har denna och kan ge omdöme? https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sonos-sub-gen3-svart-1323896.html
Dowser4711: Första jacket i telefoni-sammanhang kan sitta lite var som, men det är dit kabeln från Skanovas plint/stolpe/skåp går. I mitt fall i en vägg hyfsat centralt i nedervåningen. Jag fick jordfel på 3 av 4 ledare i kabeln en bit in i min botten-platta på huset. De fick skära upp asfalten, gräva fram anslutningsröret, dra om mellan första-jacket och skarv-punkten och sedan asfaltera igen.
Civilpolisen: [citat] Tack! Ska pröva lite mera! Bra att du också har dessa erfarenheter, att där ska finnas kopplingen i vardagsrummet! Jag har köpt lägenheten och det var ordföranden i föreningen som har gått in med huvudnyckeln medan lägenheten var ute till försäljning och tittat och noterat att routern saknades. Den tillhör huset, enligt honom. Jag ska bara återställa. En router kan kosta
Henrik.woll: Som soldan skrev, se om inte Gatewayen kan sitta mitt i mellan? Annars funkar deras smart plug utmärkt som mesh punkt (y)
hapazard: [citat] Det är enbart boxen som gäller, skärmen är just bara en skärm.
Unikt namn: Jag har med en numera pensionerad extern sata-usb adapter och plötsligt strömbortfall brickat två stycken Intel ssd. Men alla andra (Intel & Samsung) som fått sitta kvar i en dator under normala former har levt åtminstonde tills de blivit för små.