Teknik
Mr_kyl: Beställt detta liknande kugghjul med framgång, finns många olika storlekar....
arvid53: Tack för info. Men jag menar större mod. typ tramptraktor fast med el.
pacman42: Om man skall gissa så har det gått en skruv eller spik genom röret en gång i tiden, men det är inte säkert att den finns kvar eftersom det gick lätt så fort man fått loss fastsmältningen från kortslutningen. Eller så ginns den kvar och kommer inte att göra någon ny skada, eller så ger den en skada efter många år, men inget som bränner ned huset ändå. Det finns många
e.bitar: [citat] det behöver den inte i och med att den tar info från innesensorn. Sålänge temeperaturen i huset inte är vad det bör vara så lurar den pumpen att det är kallare ute än vad det faktiskt är och bränner på ännu mer. Den lär sig med tiden hur mycket den behöver kompensera för att uppnå en viss effekt av förändringen.
ErikT0: Kan inte heller någon termoskanna till moccamaster. Jag kör själv med en liknande modell och använder en separat termos när jag vill ha det varmt längre. Det tycker jag fungerar bra, men då krävs det att man har en bra termos. Annars brygger jag ibland cold brew, kallt kaffe som bryggs i kylen. Smakar gott både kallt eller rumsvarmt och har mindre syra än filterkaffe. Använder en Hario
Snabelhund: Hej, hoppas att detta ligger i rätt forum. Jag har ett gammalt utanpåliggande ”tre hål i väggen” uttag som jag skulle vilja byta till ett infällt om det går. Hade det bara varit ”slututtaget” hade det inte varit några konstigheter, men det sitter en Sk. Push on modul på slututtaget. Går det att byta detta till ett som passar i en apparatdosa? det är ett stjärnnät och inte i
merbanan: "EU" skulle ha definierat ett strikt interface och dataformat. Nu är det en riktig soppa. Jag hoppas att någon tar fram en produkt som kan normalisera majoriteten av de olika implementationerna så att man kan nå datat via wifi eller kablat ethernet. Som det är nu så kan ju inte en elbilsladdare standardiserat ansluta mot en sådan datakälla. Man måste sätta en egen mätare för att få
Bo.Siltberg: Skåpet behöver skyddsjordas endast om det innehåller enkelisolerade ledare för 230 V, och det du till att det inte gör vid installation av uttagen. Skåpet ska heller inte behöva funktionsjordas, om det inte visar sig behövas av EMC-skäl. Däremot kanske signaljord ska sammankopplas på något sätt mellan enheterna i skåpet.
Johnny Karlsson1: Trefas elverk som funkat utan problem tidigare men stått i garaget ca två månader och nu ger det bara runt 100 volt.
blackarrow: Det finns ju kabelgömmor/ lådor, kabelkanaler/trådkorg men även lite mer täckta tex Kjells Strömadaptrarna kan behöva luftväxling. Jag har ett nät (Ikea) som håller upp kablar och några neodym magneter som fäster en switch(i plåt) vid skrivbordsunderredet.
Raggarn84: [citat] Teven är en Hitachi 65HL8000, förstärkaren är en Panasonic (en reciever) mer vet jag inte direkt om den och boxer är humax (någon inspelningsbar variant). Men tror det ligger mer mellan förstärkaren och teven, för fick likadant när jag slog på min Chrome cast med google-tv. Men nu fungerar allt igen. Jag slog av strömbrytaren på grenuttag det sitter i och slog på den igen,
Per Favore: @blackarrow Nu har jag testat och det funkade alldeles utmärkt! Hittade även en lång nätverkskabel här hemma som räcker hela vägen och ett smidigt sätt att dra den. Så du besparade mig kostnaden av att köpa en ny produkt, stort tack för det!
MagHam: Det finns som sagts ovan GSM styrda brytare att sätta i normcentraler. Hittade ingen trepolig när jag sökte lite snabbt, men annars kan man ta en enpolig och sätta ett relä vid sidan om.
etompau: Kan du inte ange samma lösenord/SSID i den nya routern som du hade i den gamla? Annars lär du behöva återställa Nest.en och låta den koppla upp sig på det nya nätverket. https://support.google.com/googlenest/answer/10165378?hl=sv
rockthelobster: Jag hade ditt problem 1 på mitt lås. löstes med en hammare. Ev måste man köpa ett nytt bleck och ge de små taggarna som du ser i filmen en ordentlig kyss med hammaren (detta är på ett bleck jag bytte till som är justerbart, jag kommer inte ihåg ifall original blecket också är justerbart) genom små ändringar av läget gör det att "sensor klaffarna" kan öppnas helt och därmed vet
arvid53: Hej alla, vill bara tala om att jag bytt ut brännaren komplett med elektrod för tändning och flamvakt, vilket gör att det tänder direkt. Dock verkar tempregleringen inte vara helt ok, när tempen börja bli låg och lågan släcker, verka den inte alltid återtända när tempen höjs.
kentyts: Hej Köpte ett par beg i all hast. Och de är indragna i botten. Men ändå så de tar i halsen nästan. Väldigt stora men hittar ingen info om att de finns olika storlekar? Och kundtjänst är stängd
drbodyjr: [citat] Om det är bara batterin är jag inte så mycket bekymrad. Tack för din feedback.
Stefan1972: I-lands problem? Det ser ut som du har väldigt många sidor öppna? Bredvid de tre prickarna är det ju en ruta som visar hur många sidor du har? Klickar man på den så kommer man ju dit man kan klicka bort de man inte vill ha. Jag har 79 sidor aktiva och fler än 99 kanske ger det du har i din ruta ? Ser inga som helst problem i att klicka där och ibland rensa bort öppna sidor som blir
Daniel 109: Om du lägger den ner så ska du inte starta den när den ställs upp. Låt den stå några timmar så att oljan säkert har hamnat på rätt ställe.
klaskarlsson: [citat] Låter som termostaten (eller motsvarande elektriska komponenter)
blackarrow: [citat] Problemet med olika spänningar pga olika elcentraler och spänningsfall i kablage (eg PEN) orsakar jordströmmar om man använder skärmad kabel. I varje ända av en ethernetkabel, alltså ingången på en switch, router eller RJ45 port på en dator etc så sitter det en balanserad transformator som skall klara åtminstone 1500V kortvarigt. Sen kan det väl förekomma åska eller andra
Jocke Best: Tack igen Dowser. Provade nu att ladda hem lite justa mekaniska ringsignaler och spelar upp dom i Google home och det går blixtsnabbt. Om någon annan vill prova så finns det numera direkt stöd i HA för uppspelning. Man kan till och med skriva in texter som HA/Google läser upp om man vill. Konstiga namn nu eftersom jag labbar lite innan skarp drift. [bild]
mronnlun: Koppla ur värme-elementet har jag tänkt är en sista utväg. Misstänker att ifall vattnet är för kallt så kommer programmet att vänta i all oändlighet på rätt temperatur. Via cirkulationen har jag försökt just detta, att starta pumpen först. För att den ska köra så behöver den pumpa vattnet någonstans. Sedan så kallnar vattnet i slangarna och gasonvärmaren ganska snabbt, så
Kanelbullen123: [citat] Kanon, tackar! har varit och shoppat nu, så ikväll blir det dragning av nätverk!
blackarrow: Du måste komma på vad du gör ’”fel”…och lära om… Antagen trycker du för länge på en bild eller länk på en webbsida innan du drar iväg fingret för att flytta/scrolla på sidan.. Det är då bara att klicka utanför bilden som öppnas så försvinnner den igen. Ett tryck och svepande åtsidan utåt högerkanten splittar fönstret åt höger om man drar tillräckligt långt. Dra