Jag har precis börjat utöka min gamla knxinstallation som gått som en klocka senaste åren men känner nu hur 1) jag glömt allt, 2) håller på att utveckla grå hår.

Den existerande installationen är tämligen enkel: ett eibmarkt ip-interface, en dalibrygga, en abb-aktor, 2 jungbrytare. All devices bor på 1.1.x och jag har inga andra linjekopplare som jag känner till.

Jag försöker nu lägga till en andra dalibrygga men får det inte att fungera. Nya bryggan dök upp på 15.15.255 när jag tryckte på programmeringsknappen men jag kan inte ge den en adress i 1.1.x. Däremot går det utmärkt att lägga den på till exempel 15.15.7 och jag kan styra dalin genom ETS så någonting fungerar; jag blir bara inte klok på linjenumren. Hur sätts de egentligen? Varför bor den nya bryggan på 15.15.x? Är det en nätverkstopologisk fråga vilken linje en device hamnar på, men om så är fallet, varför hittar jag inte en andra linjekopplare någonstans i nätet?

Alla devices har adress 15.15.255 ur kartongen.

En KNX adress ser ju ut som följande: A.B.C
A = Område
B = Linje
C = Apparat.

Så har du bara ett område och en linje, vilket du bör ha i en normal villa installation så heter dina apparater något med 1.1.x

Var någonstans en apparat "hamnar" beror ju på var den läggs till i ETS.
Du måste lägga till den där den sitter fysiskt så att ETS och verkligheten stämmer överens.

Hur gör du när du lägger till en apparat?

Normalt sett så lägger man ju till den på i rätt område på rätt linje och sen tilldelar ETS nästa lediga adress i listan.

Sedan högerklickar du på apparaten och tar "Programmera individuell adress" och går till apparaten och trycker in programmeringsknappen.

E EyEr0n skrev:
Alla devices har adress 15.15.255 ur kartongen.

En KNX adress ser ju ut som följande: A.B.C
A = Område
B = Linje
C = Apparat.

Så har du bara ett område och en linje, vilket du bör ha i en normal villa installation så heter dina apparater något med 1.1.x

Var någonstans en apparat "hamnar" beror ju på var den läggs till i ETS.
Du måste lägga till den där den sitter fysiskt så att ETS och verkligheten stämmer överens.

Hur gör du när du lägger till en apparat?

Normalt sett så lägger man ju till den på i rätt område på rätt linje och sen tilldelar ETS nästa lediga adress i listan.

Sedan högerklickar du på apparaten och tar "Programmera individuell adress" och går till apparaten och trycker in programmeringsknappen.
Elektrikern skruvade in bryggan så den helt fysiska installationen har jag begränsad insyn i men jag hittar inga fler bryggor så jag utgår ifrån att den är parallellkopplad med resten av installationen.

Alla mina gamla grejer bor i 1.1 men eftersom jag för tillfället inte hittar min licensnyckel skapade jag ett nytt projekt med bara den nya bryggan, gav den 1.1.7 (nästa lediga) och försökte sätta adressen, men ets lyckades inte eftersom devicen inte svarade i tid (eller någonting i den stilen). Internet menade att det felmeddelandet ofta betyder att saker ligger på fel linje så då provade jag med 15.15.7 istället och det gick alldeles utmärkt.

Men du har förstås helt rätt i att jag inte bara ligger på fel linje utan även helt fel area. Jag undrar om det är mitt ip-interface som spökar på något sätt. Av dokumentationen framgår att dess "tunnelling connections" från fabrik ligger på 15.15 och att man kan ändra dem till (till exempel) 1.1 i ETS. Jag gjorde förmodligen det här vid första installationen men har nu inte rört ip-interfacet sedan dess. Det kanske tappat den programmeringen? När jag gör en linjesökning hittar jag den inte på 15.15, men dokumentationen säger också saker som "It must be considered that there might be address conflicts here since the addresses of the tunneling connections are not displayed directly in the ETS project!"

Efter att ha importerat ip-interfacet i nya projektet är jag tillbaka på ruta 0 igen, men bara ett kortare tag.

Den har nämligen 1.1.0. Däremot har den ytterligare fem adresser stigande i luckor, vilket är väldigt spännande för då krockar de nämligen med 1.1.7 och det är ju ett stort ajabaja. Jag valde 1.1.7 för att den såg ledig ut men dessa ytterligare adresser på ip-gränssnittet syns som sagt inte i ets (vilket vi vet sedan tidigare efter att ha läst dokumentationen). Allt löst, och kanske ännu viktigare, jag förstår varför det inte fungerade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.