Jag har en frys som vägrar starta. När jag plockade ut kortet så såg jag en komponent som hade spruckit och en del av den låg på botten av facket. Jag känner mig manad att byta ut komponenten innan jag köper ett nytt kort.
Min fråga är om det är rimligt att denna trasiga komponent gör att frysen är helt död? Är det någonting mer jag borde kontrollera som brukar vara en vanlig bov?
Komponenten som är trasig:
Kretskortet (jag drog ut sladden
) :
Min fråga är om det är rimligt att denna trasiga komponent gör att frysen är helt död? Är det någonting mer jag borde kontrollera som brukar vara en vanlig bov?
Komponenten som är trasig:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskortet (jag drog ut sladden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag skulle mäta dioderna till höger så de inte skickar växelström till switchkretsen (den trasiga).
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
andra bilden, till höger om sprängda ankan mot en gul komponent märkta D1-4
Kretsen kostar 14 kronor så man skulle kunna testa att bara byta.
Switchade nätdelar är luriga att laga, de är oftast inte så att de vill gå lite halvknackigt utan mera som bara hoppar igång eller exploderar.
Protte
Kretsen kostar 14 kronor så man skulle kunna testa att bara byta.
Switchade nätdelar är luriga att laga, de är oftast inte så att de vill gå lite halvknackigt utan mera som bara hoppar igång eller exploderar.
Protte
Liknande erfarenheter här, även om lödverkstaden legat i malpåse ett par år.
Jag har beställt en TNY278PN och ger mig på att försöka byta ut den. Funkar det så funkar det, annars kanske det är en idé att beställa ett helt kort istället. Fortfarande billigare än att köpa en ny frysprototypen skrev:
Tack för att du delar med dig!
Jag bytte ut komponenten och startade frysen igen. För första gången så pep den och verkade sätta igång, men så fort kompressorn skulle dra igång så small det och sen slutade fungera igen.prototypen skrev:
Oklart vad som small denna gång, men ska kolla närmare om en stund.
Har du möjligtvis någon aning om vad det här resultatet tyder på? Byte av komponenten gjorde tydligen något bra, innan det small.
Mvh
Det var samma komponent som small igen. Värt att byta igen tror du, eller undersöka något annat?prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har skrivit tidigare att det är lurigt att felsöka switchade nätdelar.
Man brukar mäta runt lite på måfå och om man har tur hittar man något som avviker från det man tycker ska vara.
Lycka till
Man brukar mäta runt lite på måfå och om man har tur hittar man något som avviker från det man tycker ska vara.
Lycka till
Enrabo skrev:
Jag bytte ut komponenten och startade frysen igen. För första gången så pep den och verkade sätta igång, men så fort kompressorn skulle dra igång så small det och sen slutade fungera igen.
Oklart vad som small denna gång, men ska kolla närmare om en stund.
Har du möjligtvis någon aning om vad det här resultatet tyder på? Byte av komponenten gjorde tydligen något bra, innan det small.
Mvh
Beställde du fler komponenter så du kan byta den om den gått sönder igen?