Nu är vi up and running
La Ubuntu på en usb, ställde iordning 2 partitioner i GParted, laddade ner senaste firmware, packade upp, flyttade och döpte om filerna, i med usbt i routern och på med ström och ta mig tusan så funkade det.
AP verkade hitta direkt och fick nya ip adresser