Tack för svar! Hur mäter jag bäst de olika dioderna? Jag har en multimeter men är osäker på vad jag letar efter.T TommyC skrev:
D5 verkar vara täckt i lite lim från kondensator bredvid, men ska kolla närmare på det.
All hjälp med hur jag går tillväga mottages varmt!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Lite fler bilder om det hjälper någon att se saker lite bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Multimetrar brukar ha ett läge för test av dioder. Strecket runt komponentens ena ände är katoden och andra änden är anoden. Pluskabeln (röd) från multimetern till anoden och minus (svart) till katoden så leder dioden och multimetern visar spänningsfallet (typ 0,6-0,7V för vanliga likriktardioder). Växlar du om plus- och minuskablar så ska dioderna spärra. Multimetern visar då kanske bara siffran 1 i vänstra positionen och inget mer eller kanske ett stort värde. Funktionen kan variera lite mellan olika instrument. Titta i manualen om det inte är som jag skrev.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden