1 350 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Tidsstyrning
Finns det någon typ av tidstyrningskrets för 220 volt som stänger av strömmen om en viss tidsgräns överskrids.
Scenario: En vattenpump styrs av en tryckvakt och om allt är normalt tar det ca 1 min att uppnå önskat tryck i en hydropress.
Säg att något oförutsett händer exempelvis tryckvakten slår till men en ispropp har bildats i vattenledningen och tryckvakten slår ej ifrån utan pumpen står och går.
Denna tänkta tidstyrningskrets ska då slå av strömmen om pumpen går mer än exempelvis 2 minuter.
Scenario: En vattenpump styrs av en tryckvakt och om allt är normalt tar det ca 1 min att uppnå önskat tryck i en hydropress.
Säg att något oförutsett händer exempelvis tryckvakten slår till men en ispropp har bildats i vattenledningen och tryckvakten slår ej ifrån utan pumpen står och går.
Denna tänkta tidstyrningskrets ska då slå av strömmen om pumpen går mer än exempelvis 2 minuter.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Home Assistant är svaret på allt. Men det borde finnas billigare och enklare lösningar.
Finns inte sådana skydd inbyggda?
https://se.trotec.com/shop/tryckvakt-tdp-dsa-med-plugg.html
Skriver tex följande: ( men det är ju möjligt att det inte triggas av en ispropp)
Med torrkörningsskydd för en längre livslängd på pumpen
. Om det är för lite vatten i din brunn, damm, cistern eller reservoar, träder det integrerade torrkörningsskyddet i tryckvakten in och stoppar pumpen automatiskt. Så snart trycket i ledningen sjunker för mycket och vattenflödet är mindre än 2 liter per minut upptäcker TDP DSA risken för torrkörning och stänger av pumpen på ett tillförlitligt sätt. Onödig ytterligare körning förhindras aktivt av tryckvakten och pumpen skyddas från skador på grund av torrkörning och överhettning. Genom denna mekanism känner tryckvakten också av om det finns en läcka i vattenledningen. Efter ett LED-felmeddelande på grund av torrkörning kan pumpen startas om mycket enkelt genom att trycka på återställningsknappen på tryckvaktens kontrollpanel.
https://se.trotec.com/shop/tryckvakt-tdp-dsa-med-plugg.html
Skriver tex följande: ( men det är ju möjligt att det inte triggas av en ispropp)
. Om det är för lite vatten i din brunn, damm, cistern eller reservoar, träder det integrerade torrkörningsskyddet i tryckvakten in och stoppar pumpen automatiskt. Så snart trycket i ledningen sjunker för mycket och vattenflödet är mindre än 2 liter per minut upptäcker TDP DSA risken för torrkörning och stänger av pumpen på ett tillförlitligt sätt. Onödig ytterligare körning förhindras aktivt av tryckvakten och pumpen skyddas från skador på grund av torrkörning och överhettning. Genom denna mekanism känner tryckvakten också av om det finns en läcka i vattenledningen. Efter ett LED-felmeddelande på grund av torrkörning kan pumpen startas om mycket enkelt genom att trycka på återställningsknappen på tryckvaktens kontrollpanel.
Jag tänker mig att det räcker med ett relä med tillslagsfördröjning som ställs på 2 min. Man kopplar alltså in en av tidreläts NC-kontakter (t ex 11-12) mellan tryckvakt och pump. Tidreläts spole (t ex A1-A2) kopplas in så den får spänning när tryckvakten vill aktivera pumpen.
Låter kanske mer komplicerat än det är, men jag har svårt att beskriva kopplingen med bara ord.
Tidrelät återställs automatiskt, så när tryckvakten först slagit från och sedan försöker starta pumpen igen, så lyckas det. Om du vill att den bara ska kunnas återställas manuellt efter maxtidsfrånslag så får du lägga till ett till relä (ej tidrelä) och en tryckknapp, gärna med lampa. Den exakta inkopplingen av dessa beror på vad du vill ska hända när anläggningen återfår ström efter strömavbrott.
Låter kanske mer komplicerat än det är, men jag har svårt att beskriva kopplingen med bara ord.
Tidrelät återställs automatiskt, så när tryckvakten först slagit från och sedan försöker starta pumpen igen, så lyckas det. Om du vill att den bara ska kunnas återställas manuellt efter maxtidsfrånslag så får du lägga till ett till relä (ej tidrelä) och en tryckknapp, gärna med lampa. Den exakta inkopplingen av dessa beror på vad du vill ska hända när anläggningen återfår ström efter strömavbrott.
Unikt namn skrev:
Denna fungerar säkerligen då den mäter flödet och när ispropp uppstår är flödet noll.Unikt namn skrev:
Finns inte sådana skydd inbyggda?
[länk]
Finns en liknande som klarar lite större pumpar upp till 2.2 kwh.
https://www.amazon.se/CHM-helautoma...e6-9842-cd6003eeac05&pd_rd_i=B07N2VHZR3&psc=1
S Skopan skrev:Jag tänker mig att det räcker med ett relä med tillslagsfördröjning som ställs på 2 min. Man kopplar alltså in en av tidreläts NC-kontakter (t ex 11-12) mellan tryckvakt och pump. Tidreläts spole (t ex A1-A2) kopplas in så den får spänning när tryckvakten vill aktivera pumpen.
Tidrelät återställs automatiskt, så när tryckvakten först slagit från och sedan försöker starta pumpen igen, så lyckas det. Om du vill att den bara ska kunnas återställas manuellt efter maxtidsfrånslag så får du lägga till ett till relä (ej tidrelä) och en tryckknapp, gärna med lampa. Den exakta inkopplingen av dessa beror på vad du vill ska hända när anläggningen återfår ström efter strömavbrott.[/QUOT
En kille som har liknande problem, löste det med följande produkt:S Skopan skrev:Jag tänker mig att det räcker med ett relä med tillslagsfördröjning som ställs på 2 min. Man kopplar alltså in en av tidreläts NC-kontakter (t ex 11-12) mellan tryckvakt och pump. Tidreläts spole (t ex A1-A2) kopplas in så den får spänning när tryckvakten vill aktivera pumpen.
Använder man detta relä satt i läge C så löser det problemet.
Multifunction Timing Relay - Macromatic TE-8816U - Prevent Well Running Dry
(finns några olika varianter av denna krets beroende på startström på pump)
Spola fram till 18:03
(I början av videon beskriver han sitt pumpproblem)
[media]
Klicka här för att svara