25 962 läst ·
39 svar
26k läst
39 svar
Tidsstyrning av varmvattenberedare?
Hej, fungerar det inte med en Pleid som man sätter i uttaget, där kan man ju lägga sheman när man vill den ska värma.N NWE skrev:Det rådet jag fick var att använda en 2-fas-kontaktor (eller 3-fas som kanske är lättare att få tag på). Om kontaktorn är kraftigare byggd än en timer vet jag inte, kanske skiljer mellan olika modeller.
Att styra via signaltråden låter ju klokt, men kräver väl att man ger sig in i VVB-kopplingar, i den modell jag har verkar termostaten sitta ihop med brytarna, hittar ingen signaltråd.
Därav att jag valde "bygga själv" med servokontroll![]()
Mvh
Fidde
Jag funderar på att skaffa en kontaktor och tidsstyrning till den och där båda sätts på DIN-skenan i elskåpet.
Varmvattenberedaren är en 2-fas och har 2 separata säkringar och dessa styrs då av kontaktorn med sin tidsstyrning.
Synpunkter på lösning? Förslag på kontaktor och tidsstyrning?
Varmvattenberedaren är en 2-fas och har 2 separata säkringar och dessa styrs då av kontaktorn med sin tidsstyrning.
Synpunkter på lösning? Förslag på kontaktor och tidsstyrning?
@Fiddevette ja det funkar, om du har enfas vvb som är ansluten med stickpropp idag?
@Letho
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0065WI8OC/ref=ox_sc_act_image_1?smid=ANU9KP01APNAG&psc=1
Plus shelly pro 1, om man gör en snygg installation i en kapsling med din skena. Eller en shelly 1 plus, om du inte har plats på din skenan, eller strikt budget.
Kan med fördel välja en med "pm" på slutet, så ser du hur mycket du förbrukar.
@Letho
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0065WI8OC/ref=ox_sc_act_image_1?smid=ANU9KP01APNAG&psc=1
Plus shelly pro 1, om man gör en snygg installation i en kapsling med din skena. Eller en shelly 1 plus, om du inte har plats på din skenan, eller strikt budget.
Kan med fördel välja en med "pm" på slutet, så ser du hur mycket du förbrukar.
Hej! Bra tanke med att ställa in tidsstyrning på vvb. Vi har en lägenhet i Spanien och där har vi ett avtal med fri el mellan 19-21. Kan det vara klokt att sätta vvb på ca 70 grader och ha en timer som reglerar så att vvb endast slås på mellan 19-21?
Kan det vara risk att man skadar vvb?
Bakterier som frodas?
Thx
QUOTE="BSOD, post: 4816946, member: 81092"]Ett snällare sätt att tidsstyra är ju att bara stänga av på de värsta typiska högpristimmarna. Det brukar ju vara lite billigare pris en period på lunch-eftermiddag. Sedan kan du ju utöka perioden när du märker att ingen får duscha kallt.
Men visst är det billigare på natten, nu har det ju varit typ 1.5kr/kWh I diff ett tag, galet stor prisskillnad. Det har ju varit kanske 10-20 öre förr i skillnad.
En normal familj förbrukar ca 4000kWh per år på varmvatten, så visst finns det en del att spara på detta.[/QUOTE]
Kan det vara risk att man skadar vvb?
Bakterier som frodas?
Thx
QUOTE="BSOD, post: 4816946, member: 81092"]Ett snällare sätt att tidsstyra är ju att bara stänga av på de värsta typiska högpristimmarna. Det brukar ju vara lite billigare pris en period på lunch-eftermiddag. Sedan kan du ju utöka perioden när du märker att ingen får duscha kallt.
Men visst är det billigare på natten, nu har det ju varit typ 1.5kr/kWh I diff ett tag, galet stor prisskillnad. Det har ju varit kanske 10-20 öre förr i skillnad.
En normal familj förbrukar ca 4000kWh per år på varmvatten, så visst finns det en del att spara på detta.[/QUOTE]
Två timmar fri el per dygn låter ju för bra för att inte utnyttja 
Om vi börjar med de veckor lägenheten står tom (eller hyr ni ut när ni inte är där?), så borde en välisolerad vvb utan problem hålla temperaturen över legionellanivå i 22 timmar, för att sedan höjas igen under två timmar.
De veckor ni är där är det inte alls lika självklart att två timmar räcker för att värma det vatten ni förbrukar under ett dygn. För egen del skulle jag börja med två enkla tester för att se uppvärmingskapacitet jämfört med behov. Det är tämligen enkelt, bara man har en vvb med justerbar termostat och en lampa som visar när termostaten slår till eller från.
1) Väl en dag när du tror att ni kommer använda normalt eller mer vatten än vanligt. På morgonen kontrollerar du att vattnet är rejält varmt i vvb, och slår av den innan ni börjar förbruka vatten. Klockan 19 känner du efter hur varmt vattnet är, både i närmaste och mest avlägsna kran (från vvb). Duger det att duscha i, och är det tillräckligt hett för disken?
2) Slå på vvb och sätt den på 70 grader. Vänta och se hur lång tid det tar innan den nått 70 grader. Räcker 2 timmar? (jag skulle nog prova några dygn i rad)
Om vattnet är tillräckligt varmt kl 19, och når inställd temperatur senast 21, ja då är det ju bara att köra igång med regleringen.
Om inte finns det lite olika varianter:
Om vattnet är lite väl ljummet kl 19, öka temperaturen till 75 och prova igen.
Är elen billigare mitt på dagen? Kanske köra någon timme efter lunch för att få upp temperaturen innan kvällen.
Är elen billig på kvällen, låt elen vara på till midnatt, vvb stänger ju själv av när den nått önskad temp.
Angående legionella så räcker 60 grader konstant, och 70 grader/1 gång per dygn mer än väl.
Har det stått tomt länge och ni valt att stänga av vvb, så kan det vara värt att elda på rejält när ni kommer dit, och spola igenom alla rör.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...regler/vatten-och-avlopp/legionella-i-vatten/
Om vi börjar med de veckor lägenheten står tom (eller hyr ni ut när ni inte är där?), så borde en välisolerad vvb utan problem hålla temperaturen över legionellanivå i 22 timmar, för att sedan höjas igen under två timmar.
De veckor ni är där är det inte alls lika självklart att två timmar räcker för att värma det vatten ni förbrukar under ett dygn. För egen del skulle jag börja med två enkla tester för att se uppvärmingskapacitet jämfört med behov. Det är tämligen enkelt, bara man har en vvb med justerbar termostat och en lampa som visar när termostaten slår till eller från.
1) Väl en dag när du tror att ni kommer använda normalt eller mer vatten än vanligt. På morgonen kontrollerar du att vattnet är rejält varmt i vvb, och slår av den innan ni börjar förbruka vatten. Klockan 19 känner du efter hur varmt vattnet är, både i närmaste och mest avlägsna kran (från vvb). Duger det att duscha i, och är det tillräckligt hett för disken?
2) Slå på vvb och sätt den på 70 grader. Vänta och se hur lång tid det tar innan den nått 70 grader. Räcker 2 timmar? (jag skulle nog prova några dygn i rad)
Om vattnet är tillräckligt varmt kl 19, och når inställd temperatur senast 21, ja då är det ju bara att köra igång med regleringen.
Om inte finns det lite olika varianter:
Om vattnet är lite väl ljummet kl 19, öka temperaturen till 75 och prova igen.
Är elen billigare mitt på dagen? Kanske köra någon timme efter lunch för att få upp temperaturen innan kvällen.
Är elen billig på kvällen, låt elen vara på till midnatt, vvb stänger ju själv av när den nått önskad temp.
Angående legionella så räcker 60 grader konstant, och 70 grader/1 gång per dygn mer än väl.
Har det stått tomt länge och ni valt att stänga av vvb, så kan det vara värt att elda på rejält när ni kommer dit, och spola igenom alla rör.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...regler/vatten-och-avlopp/legionella-i-vatten/
Redigerat:
Om man har två timmar gratis så aktiverar man naturligtvis varmvattenberedaren när tidsfönstret börjar och sedan stänger man av den när man inte längre behöver varmvatten (exempelvis kl åtta på morgonen).
min varmvattenberedare går på natten och värmen räcker till tre duschar under dagen. Om det krävs en fjärde eller en femte dusch så aktiverar man extra varmvatten under dagen (knapp i tvättstugan, eller via hemautomatiseringsappen) så tillverkas mer vatten då (fyra timmar innan behövs då det är låg effekt på vår beredare).
min varmvattenberedare går på natten och värmen räcker till tre duschar under dagen. Om det krävs en fjärde eller en femte dusch så aktiverar man extra varmvatten under dagen (knapp i tvättstugan, eller via hemautomatiseringsappen) så tillverkas mer vatten då (fyra timmar innan behövs då det är låg effekt på vår beredare).
Definitivt inte det mest prisvärda men jag köpte en ”Aeotec - Heavy Duty Switch” som nu sitter mellan säkerhetsbrytaren och VVB.
Vi är två vuxna i hushållet utan badkar med en Metro Therm VVB på ~110l med matning från en fas.
Den får prisinfo från Tibber så just nu är den inställd på att vara igång de 10 billigaste timmarna på dygnet. Tanken är att sänka med 1h per vecka tills sambon börjar anmärka på varmvattnet
Men det är jag som är storduscharen av oss så jag kommer nog få lida en hel del innan hon gör det!
Grafen visar starten av VVB när vattnet gick från ~12C till ~70C.
Vi är två vuxna i hushållet utan badkar med en Metro Therm VVB på ~110l med matning från en fas.
Den får prisinfo från Tibber så just nu är den inställd på att vara igång de 10 billigaste timmarna på dygnet. Tanken är att sänka med 1h per vecka tills sambon börjar anmärka på varmvattnet
Grafen visar starten av VVB när vattnet gick från ~12C till ~70C.
Klicka här för att svara


