Kan man köra varmvattenberedaren bara på natten?
Jag har läst andra trådar om att stänga av VVB i fritidshus under veckorna t.ex, men jag funderar på kortare perioder än så.
Vad händer om man kopplar in et ttidur och låter varmvattenberedaren vara på bara på natten när elen är billig? (Ja, vi har timdebitering).
Mår VVB dåligt av att slå av på dygnsvis? (Den inbyggda termostaten slår ju också på och av, men kanske på ett "snällare" sätt för VVB).
Tjänar man något på det överhuvudtaget?.
Finns det nackdelar?
Övrig Info:
Den är på 300 liter och drivs på 2-fas.
Vi förbrukar mest varmvatten på kvällen (dusch)
Jag har läst andra trådar om att stänga av VVB i fritidshus under veckorna t.ex, men jag funderar på kortare perioder än så.
Vad händer om man kopplar in et ttidur och låter varmvattenberedaren vara på bara på natten när elen är billig? (Ja, vi har timdebitering).
Mår VVB dåligt av att slå av på dygnsvis? (Den inbyggda termostaten slår ju också på och av, men kanske på ett "snällare" sätt för VVB).
Tjänar man något på det överhuvudtaget?.
Finns det nackdelar?
Övrig Info:
Den är på 300 liter och drivs på 2-fas.
Vi förbrukar mest varmvatten på kvällen (dusch)
När vi flyttade in i villan så satt det en tidsstyrning på VVB så den bara skulle gå under natttaxan. Samma storlek som du har och det fungerade bra utom när man va hemma och gjorde mycke jobb på en helg med användande av varmvatten. Fick en snabb kall dusch någon gång. Idag med badkar och 4 i familjen så är 300L nästan lite så då vill vi att den värmer när det behövs.
Ett snällare sätt att tidsstyra är ju att bara stänga av på de värsta typiska högpristimmarna. Det brukar ju vara lite billigare pris en period på lunch-eftermiddag. Sedan kan du ju utöka perioden när du märker att ingen får duscha kallt.
Men visst är det billigare på natten, nu har det ju varit typ 1.5kr/kWh I diff ett tag, galet stor prisskillnad. Det har ju varit kanske 10-20 öre förr i skillnad.
En normal familj förbrukar ca 4000kWh per år på varmvatten, så visst finns det en del att spara på detta.
Men visst är det billigare på natten, nu har det ju varit typ 1.5kr/kWh I diff ett tag, galet stor prisskillnad. Det har ju varit kanske 10-20 öre förr i skillnad.
En normal familj förbrukar ca 4000kWh per år på varmvatten, så visst finns det en del att spara på detta.
Jag kör min den timmen på dygnet det är billigast. Fungerar bra, ibland hinner det sjunka så lågt dock att den går igång av sig själv annars med men det är mest jag som inte orkat fixa styrningen ordentligt.
Jag har dock styrning via modbus och så jag styr den är att jag byter mellan olika profiler. Profil "ekonomi" är default och håller den mellan 45-50. Den billigaste timmen på dygnet ändrar jag till "normal" då den kör upp det till 55 grader istället. Det håller det bra sålänge det inte råkar vara för långt mellan två efterföljande dygns billigaste timmar. Då kan den råka köra lite i ekonomi läget med.
Jag har dock styrning via modbus och så jag styr den är att jag byter mellan olika profiler. Profil "ekonomi" är default och håller den mellan 45-50. Den billigaste timmen på dygnet ändrar jag till "normal" då den kör upp det till 55 grader istället. Det håller det bra sålänge det inte råkar vara för långt mellan två efterföljande dygns billigaste timmar. Då kan den råka köra lite i ekonomi läget med.
Bara man har koll på tempen i VVB för att undvika legionella, sen tvivlar jag ju på att man sparar så mycket... Det som kyls ner måste ju värmas upp igen så hur många ören man spar är väl tveksamt även med timdebitering.
https://www.boverket.se/globalasset...egionellabakterier_i_dina_vattenledningar.pdf
https://www.boverket.se/globalasset...egionellabakterier_i_dina_vattenledningar.pdf
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Bra tanke, men jag tror fortfarande det blir knepigt, om man nu värmer vattnet bara under billiga natttimmar så kommer man ju att duscha när elen är dyrast. Min VVB (i bergvärmepumpen) startar i princip direkt vid varje dusch. Det är klart att om man då bara fyller VVB utan att koka vattnet så kanske man kan tjäna några ören med att vänta med att koka upp det till natten, om nu inte tempen sjunker under "legionella-temperaturer"...
Vi kör med timer då vi har timdebitering. Givetvis är vvb avstängd under den dyra perioden, och då spelar det ingen roll när man duschar.
Du får inte legionella bara för att temperaturen sjunker under några timmar per dygn.
Du får inte legionella bara för att temperaturen sjunker under några timmar per dygn.
Tack för alla tips, tankar och även varningar !
Jag hade lite koll på Legionella innan, men tack vare PDFen från Boverket har jag nu lite mer exakta siffror att gå på.
Det är ju många faktorer som styr (duschtid, duschlängd, varnvattenberedarens isolering och volym och säkert en del till), så nästa steg blir att försöka mäta temperaturen i VVB och ser hur länge den håller sig över 60 grader efter en natts uppvärmning, och hur lång tid det tar att värma vattnet igen.
Enda frågan jag fortfarande funderar på är om termostaten i VVB slår av/på mjukare än ett externt tidur, om det är något som kan påverka livslängden på VVB?
Jag hade lite koll på Legionella innan, men tack vare PDFen från Boverket har jag nu lite mer exakta siffror att gå på.
Det är ju många faktorer som styr (duschtid, duschlängd, varnvattenberedarens isolering och volym och säkert en del till), så nästa steg blir att försöka mäta temperaturen i VVB och ser hur länge den håller sig över 60 grader efter en natts uppvärmning, och hur lång tid det tar att värma vattnet igen.
Enda frågan jag fortfarande funderar på är om termostaten i VVB slår av/på mjukare än ett externt tidur, om det är något som kan påverka livslängden på VVB?
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Om vvb håller vattnet över 60 grader har alla bakterierna dött efter några timmar, om det fanns några där. Om det sedan sjunker till tex 40 (där bakterierna frodas) så får du inte dem direkt. Det krävs både bakterier och rätt temp. Iom att du spetsar till 60 eller 65 varje dag så verkar det osannolikt att du får bakterier även om tempen sjunker under halva dygnet.N NWE skrev:Tack för alla tips, tankar och även varningar !
Jag har 300 liter vvb 2fas och värmer bara mellan 02-06(den är alltid klar senast 04) det ger just nu 100-150 kr i månaden. Man avgör själv om man tycker det är värt det. Fick dock tidur och kontaktor gratis och installerade det själv.
Ska man låta en elektriker koppla in det tar det nog bra lång tid att få tillbaka pengarna.
Ska man låta en elektriker koppla in det tar det nog bra lång tid att få tillbaka pengarna.
Tvärt om används termostaten mindre och slits därför och mindre.N NWE skrev:
Dessutom går den inte ingång 20 gånger om dagen för att få lite värme