Hade strömavbrott inatt och nu får jag inte igång mina antenner.
Har en ap ac lite och en ap ac m
Mina cromecast dyker upp i tex telefonen med sina namn med .b bakom
Har provat starta om allt utan resultat, flyttat antenner och bytt kabel mellan poe och antenn
Vet inte riktigt vad som hänt?
Kommer ju inte åt min edge router lite heller men det kanske går att koppla datorn direkt i den? Det här har rullat på så jag kommer inte alls ihåg hur man kom åt den
Har även en äldre Cisco switch
Har en ap ac lite och en ap ac m
Mina cromecast dyker upp i tex telefonen med sina namn med .b bakom
Har provat starta om allt utan resultat, flyttat antenner och bytt kabel mellan poe och antenn
Vet inte riktigt vad som hänt?
Kommer ju inte åt min edge router lite heller men det kanske går att koppla datorn direkt i den? Det här har rullat på så jag kommer inte alls ihåg hur man kom åt den
Har även en äldre Cisco switch
När du säger "får inte igång", vad menar du då? Har du en länk mellan två hus?
Är allt helt kaputt skulle jag börja med Edgeroutern. Logga in mot default gateway adressen (tex 192.168.0.1 eller vad du nu använder), verifiera att WAN interfacet har ipadress, dvs du är kopplad mot internet.
Därefter skulle jag starta Unifi controllern på din dator och från den se hur AP's är uppkopplade och status på dessa. Har du inte använt någon Controller tidigare kanske det är lite pyssel att få in dina noder i den, men därefter blir allt enklare än att köra utan controllern.
Är allt helt kaputt skulle jag börja med Edgeroutern. Logga in mot default gateway adressen (tex 192.168.0.1 eller vad du nu använder), verifiera att WAN interfacet har ipadress, dvs du är kopplad mot internet.
Därefter skulle jag starta Unifi controllern på din dator och från den se hur AP's är uppkopplade och status på dessa. Har du inte använt någon Controller tidigare kanske det är lite pyssel att få in dina noder i den, men därefter blir allt enklare än att köra utan controllern.
Nej alltså har ingen wifi signal i huset
Har fiber in - edgerouter - Cisco - poeinjektorer - AP
Controller har jag nog på gamla datorn, får prova veva igång den då...
Märkligt att det ska tappa allt så där bara, strömavbrott har det ju varit förut
Har fiber in - edgerouter - Cisco - poeinjektorer - AP
Controller har jag nog på gamla datorn, får prova veva igång den då...
Märkligt att det ska tappa allt så där bara, strömavbrott har det ju varit förut
Ok, trådad access fungerar, bara wifi som inte funkar.
Har du redan testat att starta om så behöver du nog logga in i controllern eller direkt mot AP'n om det går och se vad som hänt.
Kanske dra ut sladden till injektorn också.
Har du redan testat att starta om så behöver du nog logga in i controllern eller direkt mot AP'n om det går och se vad som hänt.
Kanske dra ut sladden till injektorn också.
Hur länge har du väntat? det tar en stund 5-10minuter att få upp APn igen .
provat:
https://network.unifi.ui.com/#/controllers/1/50
provat:
https://network.unifi.ui.com/#/controllers/1/50
Ok, jag skulle:nino skrev:
1. I Edgeroutern se om AP'n fått den ipadress jag förväntar mig att den ska få.
2. Pinga den IP adressen från datorn.
3. Får den ingen ipadress eller inte är nåbar är ju något fel på vägen till APn. Lyser lamporna på APn? Kan du byta ut POE injektorn?
Edgeroutern har ju tre portar, eth0 borde vara ansluten mot Internet (fiberdosa eller vad du nu har) och sedan ansluter du din switch i eth1 eller 2, alternativ datorn direkt där. Då måste du komma åt ER?
SVårt att fjärrfelsöka på detta sätt, men du bör nog börja börja felsöka i ER och se att det står rätt till där. Återställa konfig tror jag inte på, det har jag aldrig behövt göra på Ubiquitiprylar.
Har väntat i nån timme, eller så länge har controllern varit igång iaf
Kommer ju inte in i routern via ip.
I Windows så verkar jag inte få nån ip från routern med kabel mellan dator och router
Ska console lampan lysa? Det gör den utan att det sitter sladd I där
Kommer ju inte in i routern via ip.
I Windows så verkar jag inte få nån ip från routern med kabel mellan dator och router
Ska console lampan lysa? Det gör den utan att det sitter sladd I där
Nej den använder jag inteMathiasS skrev:
Borde väl få ip fast datorn har wifi påslaget? Annars lär jag prova det