Hade strömavbrott inatt och nu får jag inte igång mina antenner.
Har en ap ac lite och en ap ac m

Mina cromecast dyker upp i tex telefonen med sina namn med .b bakom

Har provat starta om allt utan resultat, flyttat antenner och bytt kabel mellan poe och antenn

Vet inte riktigt vad som hänt?

Kommer ju inte åt min edge router lite heller men det kanske går att koppla datorn direkt i den? Det här har rullat på så jag kommer inte alls ihåg hur man kom åt den

Har även en äldre Cisco switch
 
När du säger "får inte igång", vad menar du då? Har du en länk mellan två hus?

Är allt helt kaputt skulle jag börja med Edgeroutern. Logga in mot default gateway adressen (tex 192.168.0.1 eller vad du nu använder), verifiera att WAN interfacet har ipadress, dvs du är kopplad mot internet.

Därefter skulle jag starta Unifi controllern på din dator och från den se hur AP's är uppkopplade och status på dessa. Har du inte använt någon Controller tidigare kanske det är lite pyssel att få in dina noder i den, men därefter blir allt enklare än att köra utan controllern.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nej alltså har ingen wifi signal i huset
Har fiber in - edgerouter - Cisco - poeinjektorer - AP

Controller har jag nog på gamla datorn, får prova veva igång den då...

Märkligt att det ska tappa allt så där bara, strömavbrott har det ju varit förut
 
Ok, trådad access fungerar, bara wifi som inte funkar.

Har du redan testat att starta om så behöver du nog logga in i controllern eller direkt mot AP'n om det går och se vad som hänt.

Kanske dra ut sladden till injektorn också.
 
I controllern står dom som disconnected
Kommer inte åt edgeroutern via ip
Kopplar jag routern till switchen så lyser det orange/gul
 
Måste Kanske fabriksåterställa då?
 
nino nino skrev:
I controllern står dom som disconnected
Kommer inte åt edgeroutern via ip
Kopplar jag routern till switchen så lyser det orange/gul
Ok, jag skulle:

1. I Edgeroutern se om AP'n fått den ipadress jag förväntar mig att den ska få.
2. Pinga den IP adressen från datorn.
3. Får den ingen ipadress eller inte är nåbar är ju något fel på vägen till APn. Lyser lamporna på APn? Kan du byta ut POE injektorn?

Edgeroutern har ju tre portar, eth0 borde vara ansluten mot Internet (fiberdosa eller vad du nu har) och sedan ansluter du din switch i eth1 eller 2, alternativ datorn direkt där. Då måste du komma åt ER?

SVårt att fjärrfelsöka på detta sätt, men du bör nog börja börja felsöka i ER och se att det står rätt till där. Återställa konfig tror jag inte på, det har jag aldrig behövt göra på Ubiquitiprylar.
 
Har väntat i nån timme, eller så länge har controllern varit igång iaf

Kommer ju inte in i routern via ip.

I Windows så verkar jag inte få nån ip från routern med kabel mellan dator och router

Ska console lampan lysa? Det gör den utan att det sitter sladd I där
 
Du ska inte använda Consoleporten, det är en serieport.

Anslut datorn till eth1 eller 2.

Får inte datorn en IP adress om via ER när den är ansluten så? Du måste förstås ha wifi avstängt.
 
nino nino skrev:
Ska console lampan lysa? Det gör den utan att det sitter sladd I där
ja den lyser även utan sladd i.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du ska inte använda Consoleporten, det är en serieport.

Anslut datorn till eth1 eller 2.

Får inte datorn en IP adress om via ER när den är ansluten så? Du måste förstås ha wifi avstängt.
Nej den använder jag inte
Borde väl få ip fast datorn har wifi påslaget? Annars lär jag prova det
 
ja den borde slå över till trådad anslutning när sådan finns, det brukar vara prioriterat. Men man vet ju aldrig....
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ja den borde slå över till trådad anslutning när sådan finns, det brukar vara prioriterat. Men man vet ju aldrig....
Ska kolla imorgon fm

Kunde inte fabriksåterställa via lilla knappen heller, börjar kännas som att den dog i samband med elavbrottet
 
Såg att jag nog gjort fel :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.