Teknik
berrabongo: Hej Det går utmärkt att koppla in en DVB-T antenn. TV6 är en av gratiskanalerna i marknätet. Mvh /Berrabongo
Mats: Japp det brukar gå att få 30kr/mån i extra rabbat om mah har tele + bredband hos telia
sandhall: En vanlig (icke differential) värmedetektor larmar vid en fast temperatur av typ 60 grader. Vet inte hur varm din bil är, men inte katten värms garaget upp till den temperaturen när du kör in bilen? ;) Sedan har värmedetektorer sina begränsningar naturligtvis (hinner brinna en del innan de larmar). Men det är ju bättre än ingenting.
pefo: [citat] Transformatorn driver förstärkaren. Av ritningen att döma så är det en förstärkare av den typen som spänningsmatas via antennkabeln så man slipper göra en elinstallation på antennmasten eller dra en extra kabel. Transformatorn innehåller sedan ett filter som ser till att ingen spänning kommer ut på kabeln som kopplas till mottgarna. Drar man ur trafon så kommer det
A.Nygren: Jag är moderator på minhembio.com ;) så i tråden har jag varit redan o letat, jag har även snackat med andra moderatorer som har slimdevices (som också "lurade på mig min), vilka inte heller har en aning om varför den klipper mitt i. Slimdevicecs egna fporum har jag sökt i och hitta en del, dock inget som hjälper :( OS'et är WinXp, slimservern står på & även om jag startar om den
anno2069: Sedan Telia några veckor för sent installerade fiber i vårat hus använder vi oss av Telia digital TV, 2 boxar då vi har 2 TV och vill kunna se på olika program. vad man inte kan hitta på deras hemsida men som idag finns är att de har tvillingkort. Vi kommer att få detta hemskickat till oss för test Vi har en massa olika roliga små boxar hemma från Telia. Det gäller också att koppla
vespaman: Om du ska bygga nytt, så borde det vara rätt enkelt att köra med tex IHS, eller vad du vill, det blir ju lixom mer permanent. Men annars, om du ändå väljer radio, så kör med någon riktig standard, tex Z-wave, eller ZigBee, även om det är begränsat med produkter idag, så kommer det att växa fort under de närmsaste åren. Dessa radionät är sk mesh nät, så meddelandena reläas
Vråen: Hittade en sån här på Myrornas för 40 kr Clas Ohlson - Nätaggregat Nätaggregat handla beställ postorder Annars kanske man kan ta en gammal bilbatteriladdare och köra med den
janbo: [citat] Jag är egentligen ute efter att bara behöva en kabel mellan dator och TV eftersom HDMI kan köra audio också.
AndersS: Jag håller med mats_o om att vi kommer att nyttja olika anslutningsmetoder beroende av vart vi befinner oss och och vad vi vill göra. I hemmet kommer adsl och fiber vara huvudalternativet, då 3G i närtid inte är ett alternativ om du vill ta emot TV eller VoD, eller annan streamade sändningar med bra kvalite. Sedan kommer radioalternativen, t.ex. wimax, m.fl., men har haft svårt att
el_richard: ja och så undrar man om det är värt att ha det uppkopplad till larmcentral? I vissa fall , ja, men i dom flesta fall så blir det dyrt i långa loppet..... Om inte försäkrings bolaget kräver det, (dyr konst, eller likn.) /Richard.
blender: [citat] Här finns fullständig info om hur du får den att funka med Telia: ftp://ftp.dlink.se/Products/dsl-products/dsl-g604t/Documentation/Sweden/DHCP_DSL-G604T_se.pdf
Mats: jag börjar underifrån, 3M hadde en devis en gång i tiden som sa: There are two kinds of data. Data that has been backed up, data that havent been lost, YET. Det ligger en hel del i det. Otaliga är de gångar jag har varit hos kunder osm inte har haft backup eller haft en icke fungerande backuplösning. Raid och främst raid5 om vi pratar volym är väldigt trevligt att ha. Själv valde jag en
Mikael_L: Jag har två st classic T-amp, en driver ett par hyfsat bra bokhyllehögtalare och ger mig ett datorljud utöver det vanliga, den andra hade jag ett tag i v-rummet, men just nu kör jag dock en annan stärkare. (inte för att den låter bättre iaf) Skillnaden mot super t-amp är högst marginell, man får i princip endast ett annat chassi. Det roliga med T-ampen är att om man är lite händig
thobjo: Ett solid state-relä är egentligen inget relä, men har samma funktion som ett mekaniskt relä. Jag skulle gissa att "reläet" sluter en kort stund och sedan öppnar igen då en viss mängd energi har passerat din energimätare. Troligtvis har du två anslutningar till "reläet", och den ena ansluter du till lämplig potential för den logik du tänker använda, och då reläet sluter får du
pgillner: [citat] Om man kör trådlöst och har ett förråd vid t.ex. carporten så är denna enehet en bra uppvärmare istället för ett element. /P.
bigWesly: Hej! Jag arbetade i 5 år som anställd med alarcom/siemens/bewator, och som någon sa, larmen är trotränare som funkar hur bra som helst! För 5 årsedan när jag startade min larmfirma valde jag att uteslutande arbeta med Paradox. Jag kan inte säga att något är bättre än det andra, men väljer du Paradox och deras "digiplex" central får du en anläggning utan begränsningar! Tillbehör
Sweed: Tack för dina synpunkter! Skall överväga saken & titta på andra alt. Hade tänkt mig larm 5000:- klassen.
Mats: Den absolut enklaste varianten är att leta rätt på en vanlig tryckt telekatalog med nummerregister och se om ni kan hitta föregående abonent och ta kontakt med den personen och se om ni den vägen kan få rätt på vilken leverantör de hadde. Alternativet är att ligga på telia ordentligt. Ring på kontorstid och kräv att få prata med en överordnad och tala sen klart och tydligt om att
sjomarken: Med en ny sökning på nätet. Skulle tydligen inte söka efter skumningsrelä och timer, utan med kolcka istället. Är på väg till CO för att testa denna nu. Clas Ohlson - Kopplingsur med ljussensor Kopplingsur handla beställ postorder
Hobbyfixarn: Har fått svar från Tele2 support och de fria kanalerna går bara att ta emot digitalt med deras egen dekoder och inte med TV som har inbyggd inbyggd digitalmottagare.
AndersS: Bra beskrivning av ekogenerering. :) våga faktiskt inte göra det själv då jag var för orolig att dyka på djupet. Och man kan faktiskt även hjälpa till om du får eko hos den som du ringer till om att det är vanligt just hos han/henne att påpeka det och ge tips om att de bör se över sin telefon/lösning då den ger eko hos den som de pratar med. Tror att det här kommer att vara ett
it-snubben: Annars kan du köpa RF-modulator på ClasOhlson. Omvandlar Scart till antennsignal. Clas Ohlson - RF-modulator TV & Video handla beställ postorder
el_richard: [citat] Köpte också på kjell.com Klock rent, det där andra med trådlöst funkar inte, bara skit... PS. köpte en trådlös Philips, den fungerade ca 6meter i luften, stängde man trä dörren så försvann bilden. #"¤% grejor, billig , NÄ ca 1000 kr.... DS
MMR: Tack för svaret, letade efter något liknande. En direkt tanke är att det bara finns switch för den inkommande signalen, inte det utgående. Undrar hur det ser ut inuti, är det så att det bara är splittat på utgången så kan man likagärna göra det med y-kopplingar.
AndersS: Kollade detta med priser för anslutning och det finns olika steg för prissättning då det skulle vara omöjligt att ge exakt pris vid förfrågan utan att göra en på platsen kontroll. Så det kan innebära att den faktiska kostnaden blir högre eller lägre när sedan arbetet utförs. Om det är rätt eller fel, vet ej, men så har jag fått förklarat att det fungerar.
hajof70: Törs man säga - även fast det var jag som startade tråden - att detta blev en mycket intressant diskussion?! :) Det förvånar mig lite att den inte dykt upp tidigare faktiskt. Nåväl... Min egen telefonledning går in via skorstenen, högt och mitt på taket och är väl belyst av gatubelysningen. Det ska nog till tät dimma - alternativt modig buse och djupt sovande grannar - för att det