Teknik
ollebanan: [citat] Det är tdcs stomnät, föga förvånande att problemen härstammar från dom.
ollebanan: [citat] puttrix, Byt till Telia då så får du gratis digital tv i ett år också, du har också ett mycket större utbud av tjänster idag och så i framtiden.
Mats: Den lilla plåtbiten i ett uttag bör vara rätt ofarlig. Det är värre med långa längder kabel
Mats: njäe. det blir lite trångt det. en betydligt enklare metod är att parrallellkoppla jacket istället. på den plinten går det att montera dubbla trådar utan problem.
fredl: En enkel IC-baserad dator som är lätt att programmera och är väldokumenterad. Det finns gott om färdiga byggsatser och liknande att köpa. Det finns nog ingen helt färdig lösning för det du vill göra, så du måste nog lära dig lite om det.
fredwel: [citat] Eller Toronto, eller Sydney. I alla fall om du väljer en av de tjänster som inte måste vara ansluten till leverantörens bredbandsnät. /fredrik
fitzpatrick: Det finns aktorer som sitter i standarddosor idag, alltså i väggen som en puck under den normala dosan. Men det är lite dyrare. Det normala är fortfarande att ha alla aktorerna i kopplingsskåp. Dessa kan man emellertid ha många av. I offentliga byggnader har man ofta en kopplingsdosa per rum men i villor blir det rätt fult. Man kan sätta dem inne i garderober mm. Att köpa grejorna på
kalleknas: Hmmm, som elektriker vet jag hur mycket slang man ska dra för att göra smarta funktioner, och jag ser en klenspänningsritning som, är så full av streck framför mig, att man knappt kan urskilja alla matningar ;) Jag ska snart överta en 1½plans 77-kåk, och ska göra lite smarta lösningar, men inte mer än jag kan få in trådar till i rören, och absolut inga reglercentraler blir det. Om
linblekinge: Det brukar vara sot och bränt på pinnarna som löds fast i kretskortet , då fäster inte tennet riktigt ... Receptet: löd bort dc jacket , gör rent med en glasfiberpenna och löd dit igen med lite fluss så brukar det gå bra .. Men annars löd dit en kabel istället , kolla bilden så får du se hur det kan se ut ... (precis som föregående talare sagt , eller köp ett nytt jack "på
Mats: Jag slår ett slag för min lilla nätverksskola http://www.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-naetverksskola.html. Bara att fråga på och kom ihåg att ingen fråga är för dum eller simpel
imported_MaPe: Clas i sjön säljer även dom Friedland, har skaffat en nu som fungerar bra. Men det var svårt att hitta vettig info på nätet om dom. Mvh Mathias
jojjeblom: Hallo. Pratade just med Viasat (dom ville prångla på mig nåt + abbonemang). Tackade nej till erbjudandet, men sa att dom kan återkomma när dom har nåt med HD att erbjuda. Njaha sa försäljaren, hösten 2008 kommer dom dra igång med HD på alla sina kanaler sa han. Jaja bara att vänta och se då.
pefo: Svar 1: Varje in/ut modul skall anslutas med ett eget tvinnat par, dvs en 5x2 räcker till 5 in/ut moduler. Datasignalens nolla får inte dras vidare. Detta för att få ett störimmunt system. Ska man ha många In/utmoduler utlokaliserade kan det vara ide att använda ett separat nätagg av den lilla typen. Svar 2: Ja, för full funktionalitet. 350 dimmern är svårare att styra då den inte har
ByggaNytt: [citat] Home Security Store. Your one-stop-shop for all your Home Security needs
Dem00niX: Hihi det kanske man ska göra. Dyraste drinkpinnen jag använt iaf då. Har också en dsl g604t hemma. Gav dock upp. Jag hade inga problem att få det trådlösa att funka. Det gick smidigt. Men stabiliteten var urusel. Tappade nätet typ 10-30 gånger / dag. Spelade ingen roll vad jag testa för kanal eller inställningar. Efter ett år av ständiga avbrott i det trådlösa köpte jag nya prylar
berrabongo: Hej Det går utmärkt att koppla in en DVB-T antenn. TV6 är en av gratiskanalerna i marknätet. Mvh /Berrabongo
Mats: Japp det brukar gå att få 30kr/mån i extra rabbat om mah har tele + bredband hos telia
sandhall: En vanlig (icke differential) värmedetektor larmar vid en fast temperatur av typ 60 grader. Vet inte hur varm din bil är, men inte katten värms garaget upp till den temperaturen när du kör in bilen? ;) Sedan har värmedetektorer sina begränsningar naturligtvis (hinner brinna en del innan de larmar). Men det är ju bättre än ingenting.
pefo: [citat] Transformatorn driver förstärkaren. Av ritningen att döma så är det en förstärkare av den typen som spänningsmatas via antennkabeln så man slipper göra en elinstallation på antennmasten eller dra en extra kabel. Transformatorn innehåller sedan ett filter som ser till att ingen spänning kommer ut på kabeln som kopplas till mottgarna. Drar man ur trafon så kommer det
A.Nygren: Jag är moderator på minhembio.com ;) så i tråden har jag varit redan o letat, jag har även snackat med andra moderatorer som har slimdevices (som också "lurade på mig min), vilka inte heller har en aning om varför den klipper mitt i. Slimdevicecs egna fporum har jag sökt i och hitta en del, dock inget som hjälper :( OS'et är WinXp, slimservern står på & även om jag startar om den
anno2069: Sedan Telia några veckor för sent installerade fiber i vårat hus använder vi oss av Telia digital TV, 2 boxar då vi har 2 TV och vill kunna se på olika program. vad man inte kan hitta på deras hemsida men som idag finns är att de har tvillingkort. Vi kommer att få detta hemskickat till oss för test Vi har en massa olika roliga små boxar hemma från Telia. Det gäller också att koppla
vespaman: Om du ska bygga nytt, så borde det vara rätt enkelt att köra med tex IHS, eller vad du vill, det blir ju lixom mer permanent. Men annars, om du ändå väljer radio, så kör med någon riktig standard, tex Z-wave, eller ZigBee, även om det är begränsat med produkter idag, så kommer det att växa fort under de närmsaste åren. Dessa radionät är sk mesh nät, så meddelandena reläas
Vråen: Hittade en sån här på Myrornas för 40 kr Clas Ohlson - Nätaggregat Nätaggregat handla beställ postorder Annars kanske man kan ta en gammal bilbatteriladdare och köra med den
janbo: [citat] Jag är egentligen ute efter att bara behöva en kabel mellan dator och TV eftersom HDMI kan köra audio också.
AndersS: Jag håller med mats_o om att vi kommer att nyttja olika anslutningsmetoder beroende av vart vi befinner oss och och vad vi vill göra. I hemmet kommer adsl och fiber vara huvudalternativet, då 3G i närtid inte är ett alternativ om du vill ta emot TV eller VoD, eller annan streamade sändningar med bra kvalite. Sedan kommer radioalternativen, t.ex. wimax, m.fl., men har haft svårt att
el_richard: ja och så undrar man om det är värt att ha det uppkopplad till larmcentral? I vissa fall , ja, men i dom flesta fall så blir det dyrt i långa loppet..... Om inte försäkrings bolaget kräver det, (dyr konst, eller likn.) /Richard.