Teknik
karmajoyst: Testade att ha min gamla Compaq Ipaq som fjärrkontroll för några år sedan. Programvaran som jag installerade fungerade bra, men IR-strålningen på Ipaq:en var riktigt dålig...fick nästan ställa mig precis framför TVn för att den skulle reagera. Hur det är på en modern Ipaq vet jag inte.
karmajoyst: Ett annat alternativ skulle kunna vara aktiva högtalare som slås till via önskad styrning typ en tyristor och spelaren spelandes dina djungelvrål så som mats_o skrev.
karmajoyst: Vet inte om den HP modellen har tempsensor under CPU:n (och således uttag på moderkortet för varvtalsreglering av fläkt) kolla upp detta innan du köper en ny fläkt, för det är ofta en 3-pins kontakt om den monteras till en sådan regulator, finns även 4-pins kontakter samt "vanliga" 4-pins som du kopplar direkt på en av sladdarna som kommer från nätaggregatet.
karmajoyst: På http://www.videohelp.com/capturecards finns det lite info för den som vill fördjupa sig lite bland olika capturekort.
MG68: Har också Rix! Jag har dock en Linux burk som agerar "bredbandsrouter" som jag har byggt in QoS i. Det ger mig iallafall koll på trafiken som lämnar mitt nät och till viss del även trafiken in. Jag har inte upplevt några problem, inte ens när jag kör full upp eller nedladdning! Vad som händer mellan mitt nät och Rix har man ju dock inte någon koll på. Ett sätt att förbättra detta
jenfor: Har en projektor för film och en LCD för "vardagstittande". Inget (läs: absolut ingenting) slår film på en projektor förutsatt att man har ett riktigt bra hemmabiosystem. Utan bra ljud blir det bara löjligt att titta på en projektor. Bytte just lampa i min projektor och det kostade 3 500 kr, så det är lite överdrivet att säga att en ny lampa kostar som en ny projektor. En ny lampa
Joshua: Njo, när huset byggdes drog det lokala elföretaget tomrör för fiber till fasadskåpet från gatan. Lite märkligt bara, för jag kan inte se något i skåpet. Förmodar att de gömt det bakom någon panel e dyl. Bra att husbyggarna tänkte på att dra nätverkskabel dit i alla fall! Byggföreteget (LB-Hus) var dessutom så förutseende att de drog nätverkskabel till samtliga telefonuttag
Mats: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=4776/0]El[/link] [move by] mats_o.
Mattias L.: Du har helt rätt! Vi ändrade lite igår så nu är det precis som jag vill!
kristerl: Hej! Lite mera info kan du få i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=23811 Jag avänder mig av Cinemars server - klient lösning. http://www.cinemaronline.com/ Programmet som sådan fungerar utmärkt, stabilt och bra. Servern bara går och går. Registrera dig på forumet så kan du se bilder på klientlösningar. Det går att göra svenska menyer och knappar. Du kan bygga
Daydreamer: Hej, tänkte sätta in ett par högtalare i kökstaket innan jag gipsar igen o då är det ju bra om den får plats i glesen på 28mm och gipsen på 13 mm, dvs totalt 41mm, finns det nåt passande 3vägs högtalare till detta? Vet inte om det sen blir en "vanlig stereo" eller bil stereo som "Bygganytt" rek. Vad har du för högatalre "Bygganytt". Går det driva bilhögtalare fr en micro stereo
janbo: [citat] En till sak att tänka på är att DVI inte går att dra lika långt som VGA.
vedeldaren: Jag har en Triax med dubbla kortläsare som jag har kört båda på fram till jul. Jag säljer denna i mars pga byte till Boxer.
Canuto: OK, vad jag förstår så kan man alltså inte få lika bra ljud för samma pengar om man väljer "in wall" högtalare i stället för fristående? Jag menar då i prisklass c:a. 20000 kr/paret. Kan man dra en sådan slutsats? mvh Canuto
KalleT: Har länge funderat på larm, lutat åt att köpa och installera själv. Vi har en öppen planlösning och klarar oss i princip med två rörelse + en magnetkontakt. Vi har beställt grundpaket av SectorAlarm. Det ingår direktkoppling till larmcentral (SOS Alarm), Fria utryckningar oavsett orsak!,nyckelservice, yttre och inre kontroll a v bostaden, återupprättande av säkerheten (dom lämnar
JED: Hej Tack för dina synpunkter. Eftersom jag har en tv som kan ta hand om "boxerkanaler" om jag skaffar en CA-modul så borde detta ge bra bild. Digitaltv med comhem så måste jag betala grundutbudet plus digitalkanaler blir det närmare 300:-/månad. Boxers paket för 159:- tycker jag ger ett bra utbud. //Jed
Buuzzz: [citat] Fick tipset när vi installerade CD i det gamla huset. Istället för att massa dyra "vinklar"/"böjar" så där det gick (mindre "kursändringar") så använde vi värmepistolen och försiktigt böjde röret för att passa till passagen... Sen tror jag inte att det funkar till 90 gradare :-[
TN-Funkis: Jodå, Marieberg gick igång samtidigt som Nacka-2, om du nu bor i östra delarna av stan kan du alltså "sikta" på Marieberg istället.
TN-Funkis: När du konverterar till marksänd digital-tv bör du se upp för följande fallgrop. När den analoga TV-sändare som betjänar ditt område stängs av, konverteras den till en digital TV-sändare, men beroende på typen av analog sändare, konverteras den till LIKVÄRDIGT digital typ (avhängig kontrakt mellan Teracom och programbolag). Om du nu har din antenn riktad mot en högeffekts-sändare
Anders_E: Det låter bra att du är nöjd. Det här blir ett projekt som kommer att byggas i etapper varefter tid och pengar finns. Det är något som jag gillar med KNX-tekniken att det är lätt och flexibelt att bygga vidare på och lätt att bygga ihop olika anläggningsdelar för en fastighet. Hur jag tänkt lägga upp det är: Steg 1. Blir installation av WEBB-gränssnitt. Göra en plan för hur
Mats: Antagligen har de inte kopplat serie i plinten men förberett utagen för det. Du kan alltså bara ta det lugnt iom att det redan var kopplat så. inkommande kan vara en svart en med tjockare och hådare isolering än de andra. den är ju jord för att gå utomhus i backen eller luften (om de nu inte har skarvat på vägen förståss)
Mats: Visst kan du göra det. Det bästa är en patchpanel. Jag har en nätverksskola längst upp i teknikforumet där det förklaras lite närmare. Alternativet är att du just sätter vanliga nättuttag även i denna ända och sen kopplar in routern med en valig kabel precis som om det vorde en dator. Det går faktiskt att göra likadant med en comport om man vill.
Fredrikk: Är det inte några djupare märken går det bra med schots (stavning?) gröna rengörnings duk. Den innehåller slipmedel. Dra rakt från kant till kant Fredde
Mats: Alla tre är olika standarder för datakablar för nätverk de blir grövre och snabbare med nummret Alltid bra att dra fram ett rör för datakabel. Antagligen vill du kunna komma åt internet från hemmabion för eller senare
GoForIt: Är kylskåpet av traditionell typ, med stor kylplatta utmed bakväggen eller har det s.k. dynamisk kyla med inbyggd fläkt? Vi har ett tre år gammalt Electrolux med dynamisk kyla, som fungerade ryckigt hela förra sommaren. Det visade sig att det var en komponent (relaterad till en givare) på kretskortet som inte fungerade. Gick på förlängd garanti i vårt fall.
Mats: Nej. Det ska absolut inte ha någon praktiskt betydelse. Telesignaler är relativt okänsliga och är det en kabel avsedd för tele så är den lämplig för jobbet
Hembio: Hej! Jag arbetar med detta dagligen och vi installerar vanligen 6 zoners system men det går naturligtvis att anpassa helt efter behov. Man får börja med att tänka efter vad man vill komma åt i de olika rummen. I basutförandet kanske man nöjer sig med att kunna hämta ljudet från en CD-växlare eller radio till andra rum, men ofta kommer man fram till att man senare vill kunna lägga till
Rogz: Yep! Det man inte får bortse från när man skall försöka lösa den är den inte helt okända SamboNöjdhetsKonstanten. ;)