Nu var det dags igen....
Jag vill lösenords skydda den trådlösa delen i ADSL routern...
Så här ser sidan ut.
När jag klicka i Apply rutan, så tror man att nätet ska va skyddat, men icke...
Vad gör jag för fel, eller ska jag helt enkelt trampa sönder D-link lådan???
Jag vill lösenords skydda den trådlösa delen i ADSL routern...
Så här ser sidan ut.
När jag klicka i Apply rutan, så tror man att nätet ska va skyddat, men icke...
Vad gör jag för fel, eller ska jag helt enkelt trampa sönder D-link lådan???
Du måste spara inställningarna för att det ska ändras.
Gå in under "Tools" i topmenyn och klicka på "System commands" (i högermenyn tror jag).
Där klickar du på "Save all", sedan "Back" och "Restart" så sparas inställningarna och routern startas om med de nya inställningarna aktiva...
Fler tips:
Finns det fler trådlösa nätverk i närheten, byt kanal (channel) på din till någon annan än 6 (vilken de flesta kör på), så minimerar du risken för störningar.
Sen tycker jag att det är lättare att ange "PSK String" istället för "PSK hex", mest för att PSK string kan du ange ett vanligt ord som du lättare kommer ihåg.
Gå in under "Tools" i topmenyn och klicka på "System commands" (i högermenyn tror jag).
Där klickar du på "Save all", sedan "Back" och "Restart" så sparas inställningarna och routern startas om med de nya inställningarna aktiva...
Fler tips:
Finns det fler trådlösa nätverk i närheten, byt kanal (channel) på din till någon annan än 6 (vilken de flesta kör på), så minimerar du risken för störningar.
Sen tycker jag att det är lättare att ange "PSK String" istället för "PSK hex", mest för att PSK string kan du ange ett vanligt ord som du lättare kommer ihåg.
Enklast brukar vara att ladda ner någon gratis IP-scanner som letar efter aktiva IPadresser på ditt nät.jon skrev:
jon skrev:
Starta kommandotolken och skriv ipconfig/all så får du dina ipadresser som finns i nätet.
Kommandotolken startar du enklast genom att klicka på start, kör och sen skriver du cmd i rutan o sen enter.
Skit i krypteringen o sätt mac adresserna i stället. Min erfarenhet av kryptering är att det går mycket långsammare i kommunikationen mellan router och nätverkskort och krypteringen fungera nästan som en tratt. Är man inte helt hysterisk så klarar man sig med mac adressernael_richard skrev:
Mac-låsning är idag inget som helst skydd. Det enda det gör är att skapa strul när man råkar skriva in en mac felaktigt.
Maclåsning ses idag som ren bluff säkerhetsmässigt. Detta går nämligen mycket enkelt att sno en annan dators mac och vips så var man förbi det skyddet. Med mycket enkelt menas att det finns färdiga program för det
Maclåsning ses idag som ren bluff säkerhetsmässigt. Detta går nämligen mycket enkelt att sno en annan dators mac och vips så var man förbi det skyddet. Med mycket enkelt menas att det finns färdiga program för det