Nu var det dags igen....

Jag vill lösenords skydda den trådlösa delen i ADSL routern...
Så här ser sidan ut.

När jag klicka i Apply rutan, så tror man att nätet ska va skyddat, men icke...

Vad gör jag för fel, eller ska jag helt enkelt trampa sönder D-link lådan???

• DLINK.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde du inte bocka i "Enable WEP..." för att aktivera krypteringen?

Tror Norell har en poäng där. :)

Om ditt trådlösa kort stödjer WPA så använd det istället för WEP.
Det är en bättra/säkrare kryptering.

J
En alternativ lösning är att lägga en vpnserver på lämpligt ställe och endast tillåta okrytpterad trafik till vpnservern samt trafik genom tunneln.

Detta är kanske lite overkill för de flesta, men man får begränsat användare mer effektivt .

Definitivt WPA eller WPA2 om prylarna klarar det. Vanlig WEP är inte säkert utan går att forcera mycket snabbt om man vill.

VPN är en snygg variant men som sagt lite av att jaga mygg med kanon

Asså borde det här fungera???

Men det gör det inte....

den bärbara datorn ser "G604T_wireless" fast jag skriver "fyren"

"#%¤#" data djävel, snart blir det en nätverks kabel..... trådlöst skit...

• dlink3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste spara inställningarna för att det ska ändras.

Gå in under "Tools" i topmenyn och klicka på "System commands" (i högermenyn tror jag).
Där klickar du på "Save all", sedan "Back" och "Restart" så sparas inställningarna och routern startas om med de nya inställningarna aktiva...

Fler tips:
Finns det fler trådlösa nätverk i närheten, byt kanal (channel) på din till någon annan än 6 (vilken de flesta kör på), så minimerar du risken för störningar.

Sen tycker jag att det är lättare att ange "PSK String" istället för "PSK hex", mest för att PSK string kan du ange ett vanligt ord som du lättare kommer ihåg.

Snor tråden lite... Jag har också en D-Link men jag måste ha bytt IP-nummer på den någon gång för jag kommer inte fram till administrationssystemet... Vet nån hur jag ska gå tillväga för att hitta ip-numret.

jon skrev:
Snor tråden lite... Jag har också en D-Link men jag måste ha bytt IP-nummer på den någon gång för jag kommer inte fram till administrationssystemet... Vet nån hur jag ska gå tillväga för att hitta ip-numret.
Enklast brukar vara att ladda ner någon gratis IP-scanner som letar efter aktiva IPadresser på ditt nät.

blender skrev:
Fler tips:
Finns det fler trådlösa nätverk i närheten, byt kanal (channel) på din till någon annan än 6 (vilken de flesta kör på), så minimerar du risken för störningar.
Vissa funktioner på Dlinkarna funkar bara på kanal 6.....:rolleyes:

MathiasS skrev:
Enklast brukar vara att ladda ner någon gratis IP-scanner som letar efter aktiva IPadresser på ditt nät.

Kan man inte bara "reseta" manuellt med ett "Gem" på baksidan???

jon skrev:

Starta kommandotolken och skriv ipconfig/all så får du dina ipadresser som finns i nätet.
Kommandotolken startar du enklast genom att klicka på start, kör och sen skriver du cmd i rutan o sen enter.

el_richard skrev:
Nu var det dags igen....

Jag vill lösenords skydda den trådlösa delen i ADSL routern...
Så här ser sidan ut.

När jag klicka i Apply rutan, så tror man att nätet ska va skyddat, men icke...

Vad gör jag för fel, eller ska jag helt enkelt trampa sönder D-link lådan???
Skit i krypteringen o sätt mac adresserna i stället. Min erfarenhet av kryptering är att det går mycket långsammare i kommunikationen mellan router och nätverkskort och krypteringen fungera nästan som en tratt. Är man inte helt hysterisk så klarar man sig med mac adresserna

Mac-låsning är idag inget som helst skydd. Det enda det gör är att skapa strul när man råkar skriva in en mac felaktigt.

Maclåsning ses idag som ren bluff säkerhetsmässigt. Detta går nämligen mycket enkelt att sno en annan dators mac och vips så var man förbi det skyddet. Med mycket enkelt menas att det finns färdiga program för det

Huskul skrev:
Starta kommandotolken och skriv ipconfig/all så får du dina ipadresser som finns i nätet.
Kommandotolken startar du enklast genom att klicka på start, kör och sen skriver du cmd i rutan o sen enter.
Det du säger är ju faktiskt helt fel. Har du provat kommandot själv nångång?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.