Någon som provat att köra en bilstereo i badrummet? Går det och hur gör man då? Har en helt ny liggande som jag tänkte skulle kunna gå att använda på nåt sätt. Annars tänkte jag sätta den i "snickeboa". Förslag på transformator till 12V?

Kjell G

Undrar hur mycket effekt radion drar om den är på lagom "POP" volym....
Kanske 5 Amper eller är jag helt ute om fiskar, antar att CD-radio drar mycket mer effekt.

För en CD-radio producerar ju ohyggligt mycket värme..... (värme = förlorad effekt)

OK, men jag förstår inte. 5 A och sen går proppen?, värmeförluster - dra ner elvärmen i golvet ;) Du menar egentligen att idéen är lite småtokig. Kanske bättre med en "riktig" anläggning eller dra in högtalare från vardagsrummet?

Kjell G

Detta har diskuterats förut.
Se bl.a.
http://www.byggahus.se/forum/teknik/23878-tips-pa-ljudkaella-till-tvaettstuga.html

Citerar mig själv från denna tråd:

"Den 4*25W bilstereo jag har drar ca 45W på 230V primärsidan vid högsta volym.
Jag kör med en trafo som levererar 12v/5A och det är inga problem.
Det som stör mig är att även om biltereon är avstängd så drar trafon ca 18W enligt den enkla elmätare jag har från CO.

Jag mätte även upp strömmen med en Multimeter på 12v sidan och den var endast ca 600-700 mA vid högsta volym. Således är min slutsats att jag skulle kunna ha en mindre trafo som potentiellt skulle kunna dra mindre standby effekt."

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.