10 641 läst ·
15 svar
11k läst
15 svar
Köpa RJ-45 TP uttag (infällda) billigast
Sida 1 av 2
Finns på microshop för 73:-
http://www.microshop.se/pbilder/VR-15.jpg
http://www.microshop.se/pbilder/VR-15.jpg
Snorbilligt... undrar hur många gånger man kan ta ur och sätta i kabeln innan det är dags att byta uttag...maxxar skrev:
Man får vad man betalar fär även när det gäller kontakter. "Consumer grade" USB-kontakter som det sitter på de flesta hemdatormoderkort tex är specade för att hålla för 500 kontaktcykler. Inte speciellt mycket om man jackar i och ur en USB-sticka eller sin MP3-spelare ett par gånger per dag...
Har själv de billiga uttagen från Kjell & Co och tycker de verkar helt ok. Fick dock slänga ett som gick sönder vid monteringen av nätverkskabeln. Så kolla alla anslutningar ordentligt efter montering så att du får den hastighet du förväntat dig.
Självklart har de sparat in pengar någonstans, och jag misstänker att det är bl.a. är i kvalitetskontrollen. Men jag har svårt att se hur det skulle kunna fallera när väl allt är monterat och på plats. Finns ju inte så mycket som kan gå sönder då.
Självklart har de sparat in pengar någonstans, och jag misstänker att det är bl.a. är i kvalitetskontrollen. Men jag har svårt att se hur det skulle kunna fallera när väl allt är monterat och på plats. Finns ju inte så mycket som kan gå sönder då.
Har monterat Biltema och Eljo's uttag och det är stor skillnad. Mycket bättre kvalité och passform på Eljo uttagen och mycket enklare att montera kabeln och ändra om det blivit fel, placera kablarna i sina spår och fäll ner skyddslocket. Klart.
Visst, båda fungerar som uttag men jag håller med el_richard, kvalite kostar och en glappande anslutning kan göra en galen...
Visst, båda fungerar som uttag men jag håller med el_richard, kvalite kostar och en glappande anslutning kan göra en galen...
Jo, visst är det så, säger inte mot dig. Men för min del så känns det som överväga om det verkligen är nödvändigt med de allra dyraste med mest kvalité eller om det finns grejer med hyffsad kvalité och pris.el_richard skrev:
Kollade lite på elfa där kostar eljo 2x8 RJ-45 där kostar de 173:-/st vid köp av 5.
Tips vart man kan hitta dessa billigare?
Visst är det så att kvalitet kostar men sen måste man väga in budgeten också. Har man en bestämd mängd resurser att investera i sitt nät så antingen köper man billigare matriel och bygger ett större nät eller också köper man dyr matriel och bygger bara ett fåtal uttag.
I företagsvärlden så är det driftstörningar som kostar. Hemma är dessa bara en irritationskälla.
I ett kontorslandskap kopplas kablar in och ur hela tiden. Hemma är det sällan förändringar.
Fastighetsnät på kontor brukar vi räkna 10 år + i livslängd. ECS ger tex 15 års garanti. Hemma bygger man om när man känner för det.
Detta ger således två olika kravbilder på installationen.
Sen är det som vanligt en smakfråga var man lägger nivån men man behöver inte gå top of the line för att få någonting som fungerar. Visst är det det lättare att kontaktera ackerman än Kjell o co men när arbetstiden i princip är gratis så går det inte att motivera den tusenlapp det skilljer mellan KK panelerna
I företagsvärlden så är det driftstörningar som kostar. Hemma är dessa bara en irritationskälla.
I ett kontorslandskap kopplas kablar in och ur hela tiden. Hemma är det sällan förändringar.
Fastighetsnät på kontor brukar vi räkna 10 år + i livslängd. ECS ger tex 15 års garanti. Hemma bygger man om när man känner för det.
Detta ger således två olika kravbilder på installationen.
Sen är det som vanligt en smakfråga var man lägger nivån men man behöver inte gå top of the line för att få någonting som fungerar. Visst är det det lättare att kontaktera ackerman än Kjell o co men när arbetstiden i princip är gratis så går det inte att motivera den tusenlapp det skilljer mellan KK panelerna
Jag snålar på mycket grejer i vardagen, ska jag villigt erkänna, men en liten linje av påkostnad har visat sig här hemma: Saker som ska vara framtidssäkra!
Ingen kan ju veta exakt vad som kommer runt hörnet, men de nätverk jag bygger för mitt företags räkning är ju tänkta att hålla åtm. 20 år.
Hemma kör jag med nexans cat.6 utp kabel och lexcom.250 utp uttag i elkoramar - grymt bra grejer, som jag tror håller i många år framåt. Visst, dom är inte gratis, men det känns bättre att veta att man har ett fungerande nätverk - sån tekniknörd man är...
I förra huset la jag clasohlsons cat.5 kabel med mjuka ledare, PEHA's cat.5 utp uttag - men jag visste hur knöligt det skulle bli att koppla ihop det där, så resultatet blev att jag aldrig ens kopplade in uttagen, bara satte dit dom och tänkte - det kopplar jag en annan dag. Yeah, sure!
Ingen kan ju veta exakt vad som kommer runt hörnet, men de nätverk jag bygger för mitt företags räkning är ju tänkta att hålla åtm. 20 år.
Hemma kör jag med nexans cat.6 utp kabel och lexcom.250 utp uttag i elkoramar - grymt bra grejer, som jag tror håller i många år framåt. Visst, dom är inte gratis, men det känns bättre att veta att man har ett fungerande nätverk - sån tekniknörd man är...
I förra huset la jag clasohlsons cat.5 kabel med mjuka ledare, PEHA's cat.5 utp uttag - men jag visste hur knöligt det skulle bli att koppla ihop det där, så resultatet blev att jag aldrig ens kopplade in uttagen, bara satte dit dom och tänkte - det kopplar jag en annan dag. Yeah, sure!
Vad jag märkt så är det främst fastsättningen av själva dosan som är kass på classe/Kjells's. Hopplöst att få uttaget att sitta kvar vid i och uttagande av kabel.
Räkna med att det går åt en del svärande....
Jag kunde för hemmabruk inte motivera för mig själv de dyra uttagen (20-tal) men är på väg att byta ut några synliga och mycket använda uttag till bättre.
///J.
Räkna med att det går åt en del svärande....
Jag kunde för hemmabruk inte motivera för mig själv de dyra uttagen (20-tal) men är på väg att byta ut några synliga och mycket använda uttag till bättre.
///J.
Hej !
Hur många in/ur-kopplingar görs per 10-års period i ett nätverksuttag i ett hemmanätverk ?
Jämför detta med motsvarande för ett företagsnätverk.
Jämför timkostnaden för felsökning och byte av uttag hemma med motsvarande för ett företagsnätverk.
Svaren på dessa frågor ger god vägledning vid val av kostnadsnivå (och därmed i viss mån sammanhängande kvalité) för nätverksuttag...
När vi flyttade till vårt nuvarande hus för 10 år sedan, drog jag nätverk och använde Biltemas !!!! uttag, vilka var billigast. Har inte haft anledning att byta något av dessa ännu. Inte heller hos de vänner och bekanta, där jag installerat Biltema's uttag.
Jag vill i sammanhanget påpeka att jag arbetar som datakonsult i eget företag, så jag tror att min in/ur-kopplingsfrekvens är avsevärt högre än hos "normal"-användaren.
MVH,
/Erland
Hur många in/ur-kopplingar görs per 10-års period i ett nätverksuttag i ett hemmanätverk ?
Jämför detta med motsvarande för ett företagsnätverk.
Jämför timkostnaden för felsökning och byte av uttag hemma med motsvarande för ett företagsnätverk.
Svaren på dessa frågor ger god vägledning vid val av kostnadsnivå (och därmed i viss mån sammanhängande kvalité) för nätverksuttag...
När vi flyttade till vårt nuvarande hus för 10 år sedan, drog jag nätverk och använde Biltemas !!!! uttag, vilka var billigast. Har inte haft anledning att byta något av dessa ännu. Inte heller hos de vänner och bekanta, där jag installerat Biltema's uttag.
Jag vill i sammanhanget påpeka att jag arbetar som datakonsult i eget företag, så jag tror att min in/ur-kopplingsfrekvens är avsevärt högre än hos "normal"-användaren.
MVH,
/Erland
Jag har tre olika märken på mina uttag i huset, bland annat biltemas. Senaste tillskottet blev ett uttag från Clas Ohlson som är i metall och väger ungefär tio gånger mer än biltemauttaget, kanske säger en hel del om kvalitén? Det känns i alla fall bra mycket bättre att skruva fast ett uttag i metall, än ett plastuttag som väger som ett visitkort.
Det är beroende av vad man ska ha dom till som dom väger olika. Skärmade uttag för Cat.6 FTP ska vara av metall - inte nödvändigtvis hela plattan eller dosan runtom själva uttaget, men just RJ45'an ska vara helt metallomsluten - alltså hf-tät.FG skrev:Jag har tre olika märken på mina uttag i huset, bland annat biltemas. Senaste tillskottet blev ett uttag från Clas Ohlson som är i metall och väger ungefär tio gånger mer än biltemauttaget, kanske säger en hel del om kvalitén? Det känns i alla fall bra mycket bättre att skruva fast ett uttag i metall, än ett plastuttag som väger som ett visitkort.
Oskärmade uttag ska inte vara av metall.
Jag vet inget om hur man påverkar Cat.6 UTP standarden genom att inte använda rätt uttag - men jag har iaf lärt mig att allt ska vara av samma Cat.