Någon som har koll på om det går att flytta en detektor själv utan att blanda in Aroundiomontören, anledningen är att det ska upp glasfiberväv där den sitter för tillfället.
Vill minnas att installatören pratade om något sabotageskydd i detektorerna och vill ju ej att larmcentralen ska få larm.

Hans32 skrev:
Någon som har koll på om det går att flytta en detektor själv utan att blanda in Aroundiomontören, anledningen är att det ska upp glasfiberväv där den sitter för tillfället.
Vill minnas att installatören pratade om något sabotageskydd i detektorerna och vill ju ej att larmcentralen ska få larm.
Ja, det sitter en sabotage brytare under locket...

Men du kanske kan rycka loss detektorn från väggen, och sedan limma tillbaka den med PL-400. :-)

Snälla kan inte du ringa och kolla vad det kostar att få ut en tekniker för att flytta den....

Jag skulle gissa på 1500 :-

500 kr i utkörnings kostnad.
1000kr per på börjad timme.

/RIchard

Har du inte koder för att stänga av sabotageskyddet som innehavare av anläggningen?

Det borde ju bara vara att ringa och be om instruktioner för hur du använder dessa koder.

Hans32 skrev:
Jag ringde Securitas aroundio när jag skulle tapetsera om. De sa att jag kan ta bort all utrustning själv, efter att dom satt det i "standy-läge" eller vilo-läge i ett par timmar. Jag fick också instruktioner hur jag skulle göra med sabotageskydd etc. Så långt allt bra. Nedmonteringen gick bra. Jag gjorde sensorerna "blinda" mm.
Tapetseringen gick bra. När jag sedan ringde för att säga att de skulle lägga systemet i vilo-läge för att jag skulle montera upp det igen, då blev det STOPP!! Uppmonteringen var tvungen att göras av en av dera auktoriserade installatörer. OK, "skicka hit en då".... - Det tar 1-2 veckor innan vu har någon som är ledig! "Va! när jag beställde larmet en gång i tiden då kom ni och monterade dagen efter.... osv. osv. Efter en del diskussion så kom det en installatör efter 2 dagar. Kostnaden var ca 1000 kr. (han bjöd på framkörningen eftersom jag fick vänta någon dag...).
/P.

Oj då, låter som det kan bli dyrt, snål som man är så blir det väl enligt el_richards förslag eller klipp och klistra väv, det är ju trots allt "bara i garaget!

Jag fick skruva ner och upp själv, dock ville dom komma ut och kolla. Det kostade 395:- jag tycker det är fullt rimligt att de ska komma och kolla så att det sitter rrätt. Dock kan jag tycka att det borde ingå en sån koll per år gratis om man tapetserat om el. liknande.

ja och så undrar man om det är värt att ha det uppkopplad till larmcentral?
I vissa fall , ja, men i dom flesta fall så blir det dyrt i långa loppet.....

Om inte försäkrings bolaget kräver det, (dyr konst, eller likn.)

/Richard.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.