Teknik
Mats: Tele är inte behörighetskrävande så den får du dra som du vill efter tomtgräns. Men precis som anders säger så ned med ett rör och lägg kabeln i. Behöver/vill du ändra i framtiden så är det ju en klar bonus att inte behöva gräva upp gräsmattan
janbo: Om det räcker med en USB-port så har Direktronik förlängare som klarar 50m: Direktronik AB - USB-tillbehör
Faidros: [citat] Nä, det är klart. Skall det kopplas till en larmcentral kanske man skall ha en annan modell. Den där från Alarmbutiken verkar ju ha fler funktioner. Läste att 94 användare kan ringa och be den öppna garageportarna. Utan samtalskostnad!
snickaren01: Är det någon som har erfarenhet av R&M hemmanät? Elektrikerna som installerar i mitt nybygge rekomenderade detta. Tacksam för synpunkter.
GoForIt: [citat] Ja, de var ju mer portabla. Om än större än de PMR jag tittat på.. Tack för tipset!
zoom: [citat] Det har du rätt i, på flygplatser brukar de ha lite mer avancerad utrustning för att mäta molnbasen. Men när du säger det så kommer jag ihåg att jag har hört samma sak om beräkningen.
anno2069: Kolla vem som har dragit fram fiber/kablar till er tomtgräns Vi har efter en del jobb fått Telias fiber indragen i huset och via den har vi tele/data/tv och så länge vi har ström funkar det :) Vi har inte betalat något till Telia ännu men det beror på hur de har uppfört sig så så att vi bara pratar med reklamationsavdelningen istället för kundtjänst
MrMagic: Ok, då kan du inte ha mkt:n som 01:a, det piper när du öppnar dörren. Versionen står på prom:et i centralapparaten.
Mats: Finns det en stadsnätsleverantör i området så kolla deras priser. Fiber brukar ju kosta en hel del i investering men vara billigare i månadsavgifterna istället så om man räknar på 5-10 års sikt så brukar det kunna vara lönsamt. Bor du tillräckligt nära en telestation kan tv via bredband och adsl vara ett alternativ men detta kräver ju en vanlig teleledning i botten och de brukar
Johan Gunverth: [citat] Det där var ju ett fantastiskt bra tips! Denna typ har jag letat efter skall du veta. Tillräckligt billigt för att prova.
Mr_Shark: Här är tips på en sida som har rfid, locca electronisk nyckel och lite annat smått och gott även viktig information om IHC Intelligenthouse.se - IHC - Intelligent House Control - Intelligenta hem Här finns även ett IHC-forum där folk med IHC kan ställa frågor tillvarandra om systemet.
janbo: Som jag nämnt i en annan tråd så vågar jag numera testa bredbands-TV eftersom fiberanslutningen har en upplevd upptid på 100% jämfört med ADSLs 90%. Vem vill riskera att de 10% hamnar i en cliffhanger på favoritserien eller final i fotbolls-VM?
Roger_Gustavsson: [citat] Kontaktade Canal Digital eftersom de är sparsamma med information om de allra billigaste alternativen. Dessutom nya prislister från månadsskiftet. Nja, helt gratis är det inte! Man måste köpa ett dispostionskort för 795 kr för att se de fria kanalerna via satellit. Mottagaren måste ha kortplats och vara godkänd av Canal Digital. Där gick de billigaste mottagarna bort.
Snoopy32: Hej ! [citat] Eller en sån här kabel för halva priset... http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=38128&path=13335000,13339843,13339960 MVH, /Erland
el_richard: Väggar med bara gips, snik bygge. OSB + GIPS på alla väggar, samt isolera alla väggar, (man vill inte höra sin egen dotter/son när dom börja närma sig 15-16 år)
sandhall: [citat] Kanske dem som låter andra ta hand om handdisken? ;) Har levt utan diskmaskin i över 30 år. Skulle inte vilja vara utan igen.
HemmansÄgareHagdahl: Ok, så switchen fyller ingen annan funktion än att vara systemets koppling mot omvärlden? Då använder man alltså patchpaneler osv från systemleverantören men "internetmodulen" blir den egna switchen? Trodde man kunde använda fler funktioner än bryggan ut. /M
peoe: Hrm. Inser att det nog var firmans gprs-tester jag hänvisade till och inte 3g. Jag ålar ner till källaren, gnider in mig med kära och öppnar en kudde...
Mats: Den modell som är föreslagen av PTS för att reglera prisnivåerna säger i grova drag att man ska ta Telias konsumentpris och räkna av skäliga kostnade för vad det kan tänkas kosta Telia att sälja till slutkund. slutkundspriset - Denna "rabatt" blir altså vad andra leverantörer får betala Telia. Sen ska den nya leverantören täcka sina kostnader. Det som sen blir över (om det blir
peoe: Jag skulle kategorisera valet så här just nu, januari 2007: Vill du ha maximal bildkvalitet eller massor av kanaler som du ändå inte kommer att titta på: Parabol. (Och eftersom du vill ha maximal kvalitet är det knappast ett viasat-abb du kommer att skaffa...) Vil du ha trean och femman och vill ha det så enkelt som möjligt: Boxer Känner du dig lite äventyrlig eller kanske får ett
UoC: Håller på att dra nytt nätverk i huset. Har nu hittat ett gammalt oavänt rör som mynnar ut i samma dosa som antennuttaget. Finns det uttag med både koax och RJ45 eller måste jag sätta ett nytt rj45-uttag bredvid antennuttaget? DEt skulle bli snyggare och mindre jobb med ett kombiuttag, hittar dock inget. /UoC
fredl: Kiss är starkt överpresenterade när det gäller buggar. Jag skulle rekommendera nogrann läsning på recordere.dk och minhembio innan du trycker på köp knappen. Jag skulle förorda en Tvix uppspelare istället, den har nätverksingång (t.ex. Tvix M4000) och fungerar mycket bra.
Daydreamer: Nej, men gips leverantörer rek. max c/c 450 vid enkelgips o kakel, (saxad gipsskarvning) jag rek max c/c450 vid dubbel gips alt max c/c300 vid enkel
jarker: Jag råkade "snubbla" över en rätt intressant sak. Jag liksom många andra går ju i tankar att bygga ett hus lite smartare än andra. O.b.s. detta är ingen reklam, är själv arbetslös och har ingenting med detta företag att göra. Funderar själv på om jag ska gå på någon av dessa genomgångar även fast jag och frun redan träffat den lokala installatören vi har här (det var där
Anton_J: Jag har sett andra trådar med länkar till internetbutiker för KNX. En snabb googling gav denna träff: http://www.knx-online-shop.de/ Där hittar du nog det du letar efter
Mats: Helt rätt. Man förlorar Gbit möjligheten och också vissa implementationer av POE dvs strömförsörjning över ethernet
roby: Jag bor i ett område som enligt Teracom är besvärligt för digital-tv-mottagning,. Genom att flytta fokus på deras täckningskarta 50-100 meter så ändras deras rekommendation avseende sändare från Ragnhildsborg (Södertälje) till Västerås. Ragnhildsborg ligger 12km bort och Västerås ett par mil fågelvägen men Ragnhildsborg skyms av en skogklädd grusås. Har någon synpunkter på
karmajoyst: Har själv två Hauppauge kort det ena är ett hybridkort med både analog och digital tuner tror den heter 1300MCE eller liknande. Denna har hårdvaru MPEG capture så det tar inte processorkraft när man spelar in. Den andra är riktigt gammalt, köptes 1996. Tja vad säga....funkar gör det ju, men inte mycket mer. Hauppauge är inte de mest användarvänliga korten enligt min mening. Inte