Teknik
magnusj: Tyvärr funkar det inte med tre st i bredd, då en skulle hamna mitt för ett fönster. Vill inte ha det så. Jag har hittat hållare för att montera på höjden också, men dom är lite väl dyra. Jag har två arbetsdatorer, en till företaget jag jobbar på och en till företaget jag jobbar mot. Använder båda dessa ungefär 50/50. Sen har jag hemdatorn där all musik etc finns. Visst kan jag
Lymmeln: Köp RKUB kabel, finns svart och röd på Kjell & Co till rimliga priser, jag köpte 2x100m 2,5 för att dra i kabelrör i väggar & tak. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?expandlineno=323000000,2&catalog=200050&path=304000000,322000000,323000000
MathiasS: Killen som installerade min Canaldigital parabol ratade mina fina dyra uttag. För mycket dämpning i alla sådana uttag sa han. Dra ut kabeln direkt till mottagaren istället, mycket bättre. Så så gör jag.....:)
effo: Skriv ipconfig i kommandotolken (Start->Kör->cmd) och se att respektive dator i nätverket har fått ett internt IP-nummer
Åbybo: Hur påverkar PowerLan hastigheten? Har du några erfarenheter av det?
huggan: Någon som kan uppdatera med nya plattor? Vilken dimension behöver jag på sladden till mina cerwin vega cls215
frillaH: [citat] Nej, jag köpte bara antennen. Fungerar kanon hemma hos mig i alla fall.
knicklas: Jablotron Oasis har IR-detektorer med kamera (JA-84P). Vet inte om det är precis vad du eftersöker, men enligt vad jag förstått så ska larmet "kunna" ganska mycket. Jag har beställt ett paket innehållandes: 2 st magnetkontakter 2 st IR-deckare 1 st rök-deckare GSM-modul Pris för detta lite drygt 11 000:- Kamera-deckaren kostar ca 2300:-... Kan det vara nåt?
mycke_nu: Lite framförhållning bara. För närvarande använder vi bara en fiber (100 Mbit/s), men det är möjligt att webservern kan komma att kräva en egen lina i framtiden.
DanJoh: [citat] Hade samma problem med box från bredbandsbolaget. Testade sopsäcktricket. Funkar strålande! d^_^b
snickarboden: Nimajneb>Indirekt gör de nördarna det i och med att börser m fl väljer Linux. /Kent
jormah01: [citat] Det här lät intressant! Sitter och väntar på min PC1864 och diverse tillbehör just nu så denna tråd lär jag återkomma till om det inte är glasklart i manualen. JonasQ, köp ett PC1864 och ta det från US så får du pengar till annat! Billigare blir det inte men man får mer för pengarna, och det är ju mest prylar som räknas när man lämnar in :cool:! I mitt paket skaffade
abrovink: Eller skaffar en billig HTPC med W7 och större disk (ex EEEBOX)
Johan Gunverth: CrashPlan. Finns från gratisversioner med "kompisbackup" till helt sjukt avancerade system. Kompisbackupen är rätt smidig, för där kan man sprida backupen mellan kompisar för att skapa redundans.
whatever: CRAMO hyr ut: http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/Presentation.aspx?id=7676&epslanguage=SV&ProductId=2145
GK100: Ser ut som att den tunna vita som går in i murfogen, den grå till vänster nedåt och kabeln uppifrån används och är hopkopplade. Den svarta nedåt och den till höger används inte. Inkommande är nog antingen den uppifrån eller nerifrån kommande, alla parallella så inte flera abb i dosan.
magnil: Fungerar Vera 2 med Schneiders system Connect?
el_richard: alla relän med en spol spänning på 12 volt DC funkar... Om relä sidan tål 230 V https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-214-29&toc=18879
fubar: Trodde rokus forum var dött, så jag blev rätt överraskad när det kom ett svar så snabbt.:)
btg308: [citat] Jag brukar plocka ur skivorna och hänga dem i granen som prydnader, eller bygga windchimes av dem. Magneterna åker upp på kylskåpet eller in i garaget för att hänga skurvmejslar på (det magnetiserar också spetsarna så de håller kvar skruvar bättre). De jag destruerade åt en advokatbyrå plockade jag ut och slängde i metallåtervinningen. Jag räknar kallt med att de smältes
AndersS: Olmeri. mitt råd är att du ska ta hjälp av någon på plats för att göra analysen. Har du någon bekant med mera erfarenhet som kan hjälpa dig? Men din leverantör av ADSL ska kunna mäta ut till modemet om det fungerar och om det finns kvalitetsproblem. De ska kunna ge dig hjälp på vägen. Får de inte kontakt med modemet, har du ställt frågan till dem och det finns system för
JanneSjo: så här ser den ut för näste person som har behovet
Nilsson2: Svarar mig själv. IP/GSM modulerna från usa är låsta till vissa larmcentraler. Jag beställde ett Risco Agility med GSM modul från Storbritannien istället.
JesseJames: [citat] Se upp med Raid 5 man kan lika gärna tappa allt data vid strömavbrott eller om NAS:ens OS krashar. Eller så kan man råka ut för att data obemärkt blir korrupt. Detta pga raid 5 lider av sitt berömda skriv hål, se t ex http://blogs.sun.com/bonwick/entry/raid_z För att slippa detta behövs avbrottsfri kraft om man kör raid5. Då är mycket säkrare att köra raidz. T ex kan man
Pettz: Det är viktigt att koppla rätt! Om man kopplar som i exempel ett så kommer signal och signal jord på olika par och man mister funktionen med partvinning. I 10Base-T och 100Base-T används paren på stift 1,2,3 och 6, i 1000Base-T används samtliga par /Christoffer
Mats: Jag klurar på en simplare variant för eget behov men är inte klar med tankearbetet ännu. Tanken är en reläutgång från larmet. En nexa/waveman/nått trådlös strömbrytare och sen ett par trådlöst styrda utomhuslampor. Vips så kan man tända lite belysning från lamrfjärren när man kommer hem på kvällen
Mats: Glömde att lägga till att jag faktiskt köpte en IR detektor extra. De var så billiga så jag tänkte att jag tar en till så har jag reservdelar vid behov. Kartongen kom idag så nu har man lite pyssel