Jo, du har för det första 90 dagars installations och komma igång support inkluderat i priset för operativsystemet om du köper en Windows kartong.
Problemet är att deras support brukar fråga ungefär följande frågor:

* Do you speak Hindi?
* Har du provat att installera om?
* Har du caps lock aktiverad?
* Har du startat om datorn?

Om man överhuvudtaget får något råd så är det meningslöst ändå. Tex hade jag ett problem, som tydligen är ett standardfel i XP, där den blåskärmar på MUP.SYS i uppstarten. Rådet från MS var "Plocka ur alla extrakort ur datorn, då brukar den börja funka igen. Sedan kan du sätta tillbaka dem. Det brukar hjälpa ett tag.". Även om man bortser från den uppenbara idiotin i ett sådant råd, så kan man fundera på vad de tänker på när de kommer med ett sådant råd EFTER att jag talat om att det var en bärbar dator...

Troberg var inne på konkursrisker tidigare. Det är just därför man går direkt på de stora spelarna och skippar mellanhänderna.
Stor eller liten påverkar inte konkursrisken. Även jättar faller. De har större intäkter, men de har också större utgifter, och klarar de inte balansen så är de också körda.

Vem trodde tex att giganter som Sun, DEC, Ericson och Novell skulle bli uppköpta?

Det enda sättet att vara säker på en produkts framtid är att äga källkoden.

OT. Men att Linux är fritt från säkerhetsluckor är helt enkelt inte sant...
Jag skrev "i princip fritt från". Ingen kod av användbar komplexitet är helt fri från dem. Skillnaden är att i Linux så upptäcks de mormalt sett innan de kommer ut i skarp drift, och om man kör en distribution som fokuserar på stabilitet framför "cutting edge" så är man i princip helt säker. Ska man köra det professionellt så är det i vilket fall en sådan man kör.

Edit: Hade lyckats stava XP fel...

lars_stefan_axelsson skrev:
Så, jag formulerar det så här istället. Om man *behöver* support, så kan man inte få det. Om man behöver "hålla handen" när man installerar om ett OS på en desktop. Så kan man få det. :) Och några pengar för att de inte kan hålla vad de lovat (vare sig det är IBM, SunOS eller Microsoft) får man typiskt inte. Eftersom det finns tillräckligt med finstilt som tar det tillbaka, och de stora företagen har tillräckligt med advokater för att kväva dig i pappersarbetet. Om man måste gå till domstol så har man som företag typiskt redan förlorat.
Och jag håller fortfarande inte med. Återigen så har jag och mina kunder fått support vid behov oavsett om det har varit Setup/bug/design osv..
Återigen är viten en avtalsfråga, har man det i avtalet så får man det. Har man det inte i sitt avtal, tja då får man det inte men då har man troligen skrivit ett dåligt avtal eller så är man för vek som kund. En pressrelease om en leverantör som inte följer avtal svider betydligt bättre än advokater.

Troberg: Vilken av dem har gått i konkurs? Att de blir uppköpta spelar ingen roll. Snarare bra. Mer stabilitet.

mats_o skrev:
Återigen är viten en avtalsfråga, har man det i avtalet så får man det. Har man det inte i sitt avtal, tja då får man det inte men då har man troligen skrivit ett dåligt avtal eller så är man för vek som kund.
Visst. Men gentemot IBM/Microsoft osv. så är tom Ericsson för vek som kund. :)

Men det är ingen stor fråga för mig. Om du är nöjd med den support du fått från exv. MS så är det ju bara bra. Min huvudpunkt var snarare den om "kritiska" system och fri källkod. Några av de största sådana systemen som byggs (telekom/internet/webben osv), byggs både av och på fria och öppna lösningar. Jag kliver av debatten med de slutorden för det är lite OT va? Även om jag faktiskt mäter min elförbrukning hemma på Linuxplattform, och programvaran är skriven av mig mha emacs, gcc, gdb, gmake, python m.m. :) Och jag släpper gärna koden om någon är intresserad. :)

då får jag bidra med min kodsnutt för att styra Teckenfönstret på en PS/2 server från windows :)

Troberg: Vilken av dem har gått i konkurs? Att de blir uppköpta spelar ingen roll. Snarare bra. Mer stabilitet.
I samband med uppköpen så har hela produktlinjer lagts ner. Titta tex när DEC blev uppköpta, och först hela VAX-linjen blev nedlagd (jag lovar, de skapade total panik i många större organisationer) och sedan Alpha-processorn (vilken var den huvudsakliga anledningen till att de köptes). Uppköp leder till omstruktureringar, till slimmande av produktsortiment, till omprioriteringar.

Hur mycket av Suns teknologi tror ni Oracle kommer att behålla?

då får jag bidra med min kodsnutt för att styra Teckenfönstret på en PS/2 server från windows
Du menar inte OS/2? Riktigt trevligt OS, synd att det inte fick det fäste i marknaden som det behövdes för att utvecklas, för det hade bra potential. Låt oss hoppas att IBM släpper kodbasen så att andra kan driva det.

PS/2 (Personal System / 2) Var en ny hårdvara / standard som IBM släppte i samband med OS/2*. Det misslyckades väl kapitalt, men en del delar har funnits kvar länge ... en är väl då just PS/2 kontakten.

* Så var tanken i alla fall, men har för mig att det inte blev så från början utan de skeppades med någon form av DOS.

Redigerat:
Ja, de ångrade att de släppt bussen fri, dvs alla kunde bygga kloner baserade på ISA-buss (och efterföljare) utan att betala royalties till IBM. Så man knåpade ihop MCA (Micro Channel Architecture) för att starta om och inte göra samma misstag igen. Dock, trots att den hade en del bra tekniska framsteg så var det alldeles för lite för sent. Ingen byggde kort osv. för den, eller var intresserad av att bli upplåsta av IBM, så den blev en historisk parentes i sammanhanget. Lika bra det.

Ja det var väl lite betamax / VHS igen. Trots att det var tekniskt bättre, så var ISA ur kundernas perspektiv good-enough, billigt och spritt.

Finns mycket i vår värld som är over-engineered, när det kanske vore på sin plats med mer under-complicated.

PS/2 (Personal System / 2) Var en ny hårdvara / standard som IBM släppte i samband med OS/2*. Det misslyckades väl kapitalt, men en del delar har funnits kvar länge ... en är väl då just PS/2 kontakten.
Jodå, jag vet, har haft tre sådana, har dock nog inte dem kvar längre (kanske en står kvar i en flyttkartong och därmed undvek tippen). Tyckte bara att det var udda att skriva att man gjorde program för den, eftersom den, för alla vanliga programmeringsändamål, var en vanlig PC, så därför gissade jag att du halkat på tangentbordet.

Ja, de ångrade att de släppt bussen fri, dvs alla kunde bygga kloner baserade på ISA-buss (och efterföljare) utan att betala royalties till IBM. Så man knåpade ihop MCA (Micro Channel Architecture) för att starta om och inte göra samma misstag igen. Dock, trots att den hade en del bra tekniska framsteg så var det alldeles för lite för sent. Ingen byggde kort osv. för den, eller var intresserad av att bli upplåsta av IBM, så den blev en historisk parentes i sammanhanget. Lika bra det.
Det finns nog en läxa att lära där när det gäller öppenhet kontra stängda lösningar.

Ja, att ett mycket mycket sämre system vart kvar vilket kostade kunderna oceaner med pengar ;)

Faktum är att ISA då inte ens var en lösning eller standard. Fanns inte ens en standard på vad klockfrekvensen skulle vara. Vissa körde 4.77 och andra 8.33. Bredden på kontakterna kunde skilja sig åt också. Det enda de var eniga om var 5 volt. Det var inte förren EISA kom som det vart en standard på 8.33mhz och en enhetskontakt, dock var inte den standarden öppen heller utan det var EISA group som ägde lisensrättigheterna dit.

Det var just den här typen av problem MCA tog hand om.
MCA bussens stora fördel var att den var en tidig variant på Plug and Play. Dvs inte en jumper eller IRQ krock överhuvudtaget. Dessutom så var MCA kort kompatibla med PS/2, RS6000 och en serie till (kommer dock inte på vilken, möjligen små AS/400) jobbade bara med RS och PS/2.

PS/2 servermodellerna har mycket teknik från RS/6000 i sig så att kalla dem vanliga PC är nästan som att jämföra en trabant och en Lexus.
De har riktiga processorbussar så att man kan byta CPU och cpu familj utan problem. Bara för skojs skull så har jag lyft en 486-16 till P/90.

Vax som hårvara gick inte att utveckla längre utan att man hadde fått knäcka allt vad kompabilitet hette i alla fall så man annonserade att det var dags att byta HW plattform till alphan eftersom den gick att utveckla vidare. Det som var mycket viktigare var om det gick att bibehålla de applikationer som man hadde utvecklat till VMS, det gick iom att VMS anpassades till Alphan.
Har varit med i en del sådanna migreringar (processindustri) och kan inte säga att det var så struligt. Var jobbigare att få kunderna att förstå att TP-kabel var smidigare än den feta koaxen (alphan hadde RJ45 uttag och de vaxarna AUI). Dock dog den roliga hobbyn baxa Vax.

Ja, att ett mycket mycket sämre system vart kvar vilket kostade kunderna oceaner med pengar
Tja, visst var det så, men anledningen till att det inte slog på marknaden var att det var för stängt. Det fanns ingen motivation för andra än IBM att ha stöd för det.

Faktum är att ISA då inte ens var en lösning eller standard. Fanns inte ens en standard på vad klockfrekvensen skulle vara. Vissa körde 4.77 och andra 8.33. Bredden på kontakterna kunde skilja sig åt också. Det enda de var eniga om var 5 volt.
Visst, men trots det så funkade det väldigt bra, på något sätt.

De har riktiga processorbussar så att man kan byta CPU och cpu familj utan problem. Bara för skojs skull så har jag lyft en 486-16 till P/90.
Jag gjorde nästan samma sak, från 386 till 486.

Vax som hårvara gick inte att utveckla längre utan att man hadde fått knäcka allt vad kompabilitet hette i alla fall så man annonserade att det var dags att byta HW plattform till alphan eftersom den gick att utveckla vidare. Det som var mycket viktigare var om det gick att bibehålla de applikationer som man hadde utvecklat till VMS, det gick iom att VMS anpassades till Alphan.
Har varit med i en del sådanna migreringar (processindustri) och kan inte säga att det var så struligt.
Så länge som man inte spräcker API'n så är det ju "bara" en omkompilering som behövs. Nu spräcks ju en del API alltid, men det är ändå hanterbart så länge som det inte är några enorma omtänk.

Det är ju detsamma med nya Linuxversioner och olika distributioner. Ta hem koden, kör kompileringsscriptet och man har en fungerande version för den versionen/distron (vilket man som slutanvändare inte behöver göra, för någon annan har redan gjort jobbet och lagt in programmet i pakethanteraren...).

Var jobbigare att få kunderna att förstå att TP-kabel var smidigare än den feta koaxen (alphan hadde RJ45 uttag och de vaxarna AUI).
Gick det att få dem att förstå att en dator inte behöver ha trefasmatning för att vara bra också? Har hört en del som hade problem att acceptera det...

Nja ISA funkade just inte alls. Det var först när EISA kom som ISA började funka då EISA group standardiserade alltihopa men för att få utnyttja det så vart det till att slanta till dem istället.

Jo tack trefasdiskussioner har man haft ett antal av.
Sen har det blivit ett antal roliga diskussioner när man har bytt ut gamla grejor som vaxar med bandsystem osv mot en liten rackmonterad alpha eller proliant och ett diskkabinett. Att få kunderna att förstå att 5-6U rackplats inte bara motsvarar tre kylskåp utan även sopar banan med dem är en annan liten utmaning.

mats_o skrev:
Nja ISA funkade just inte alls. Det var först när EISA kom som ISA började funka då EISA group standardiserade alltihopa men för att få utnyttja det så vart det till att slanta till dem istället.
Ja, fast man behövde ju inte betala lika mycket. IBM inkluderade tom en retroaktiv licenskostnad för ISA-bussen i sin MCA-prissättning, snacka om "Den här gången kommer de inte undan." Dessutom så var det ju de nio största företagen som tillverkade kloner som låg bakom EISA, och de betalade ju inte. För EISA så betalade man framförallt en licenskostnad, medan IBM ville ha procent/royalty på alla system man sålde, vilket retade tillverkare mycket mer. Så mycket att de slog sig samman och tog fram EISA.

På Wikipedia hittade jag följande som jag inte visste om då det begav sig: "On the other hand, when it became clear to IBM that Micro Channel was dying, IBM actually licensed EISA for use in a few server systems. As a final jab at their competitor, Compaq (leader of the EISA consortium) didn't cash the first check sent by IBM for the EISA license. Instead, the check was framed and put on display in the company museum at Compaq's main campus in Houston, Texas." :)

*Nu*, slutar jag att posta i den här tråden. Jag lovar. Den här gången är det på riktigt. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.