2 802 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
optoisolerat lan
Sida 1 av 2
Hej!
Är det nån som har koll??
Jag har en verkstad ca 40m från huset dit har jag dragit en cat6-kabel och sen så har jag en switch där ute som fördelar till dom olika enheterna.
Det som händer är när säkringarna går så blir det spikar som bränner portar på switchen.
Jag vill inte byta till trådlöst av hastighets skäl.. Men jag måste få till nån form av avstörning
ev om man kan ha optoisolerad ingång för "upp-link" men allt som jag hittat hamnar på runt 5500:- finns det inget sätt o lösa det hela på ett lite mera human prisnivå?
Är det nån som har en ide..
Är det nån som har koll??
Jag har en verkstad ca 40m från huset dit har jag dragit en cat6-kabel och sen så har jag en switch där ute som fördelar till dom olika enheterna.
Det som händer är när säkringarna går så blir det spikar som bränner portar på switchen.
Jag vill inte byta till trådlöst av hastighets skäl.. Men jag måste få till nån form av avstörning
ev om man kan ha optoisolerad ingång för "upp-link" men allt som jag hittat hamnar på runt 5500:- finns det inget sätt o lösa det hela på ett lite mera human prisnivå?
Är det nån som har en ide..
Hade jag vart dig skulle jag välja trådlöst. Sätt upp en riktantenn samt ett trådlöst N-nät på exempelvis 5 Ghz..
bla tradlost.se har mycket saker till rimlig peng.
tittar du på mikrotik så har du allt i ett lösningar till rimliga pengar.
bla tradlost.se har mycket saker till rimlig peng.
tittar du på mikrotik så har du allt i ett lösningar till rimliga pengar.
Om du letar begagnat kan du finna omvandlarboxar mellan koppar och fiber, samt fiberkabel.
Singelmode-fiber klarar lätt 2km avstånd. En fiberkabel med färdiga kontakter i varje ände kostar inte mycket.
Anledningen till brända portar vet jag inte. Men jag har haft liknande problem tidigare mellan ett hus och en verkstad 50 m bort. Det är väl nåt jord-noll-fel, eller nån inducerad spänning, eller nåt spänningsfall på dessa avstånd. Efter att jag skaffade fiber var problemen borta.
Även om byggnaderna ligger på olika potential spelar det ingen roll om man har fiber emellan. Dessutom slipper du ju en "åskledare" mellan byggnaderna.
Singelmode-fiber klarar lätt 2km avstånd. En fiberkabel med färdiga kontakter i varje ände kostar inte mycket.
Anledningen till brända portar vet jag inte. Men jag har haft liknande problem tidigare mellan ett hus och en verkstad 50 m bort. Det är väl nåt jord-noll-fel, eller nån inducerad spänning, eller nåt spänningsfall på dessa avstånd. Efter att jag skaffade fiber var problemen borta.
Även om byggnaderna ligger på olika potential spelar det ingen roll om man har fiber emellan. Dessutom slipper du ju en "åskledare" mellan byggnaderna.
Jag skulle nog själv göra ett förskök med att kapa kabeln och lägga optokopplare i serie med ledarna. Till det borde du bara behöva spänningsmatning till optokopplarna.
Nån liten låda kring det hela så ser det inte allt för illa ut.
Nån liten låda kring det hela så ser det inte allt för illa ut.
Hum.... ja det är nog inte så bara om man vil komma upp över 100Mb...Belaruz skrev:
Dlink har nått som jag förmodar skulle fungera..
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=13862&NotFoundSpecial=1&SL_SectionID=10516
två sådanna och en optokabel.. då hamnar man på ca 2800:- men max 100mb..
Nog skulle det räcka med 100Mb (för tillfället) men drar man "kabel" så vill jag göra det framtidssäkert...
Sen är det som Ljusbåge skriver... man slipper åskledare mellan husen..
I Maj så var det ett åsknedslag hemma.. router+printer+switchar +1 dator drog...
Nu under hösten så har jag varit tvungen att flytta "upplink" i switchen ute i verkstan
för porten var bränd, Nu är alla portar borta... Så jag införskaffade en ny igår..
Men när jag kopplade in det hela så insåg jag att även routern har fått sina törnar..
Vissa uttag var jag tvungen att köra växlade.. för att dom skulle lira...
Det känns som en akut åtgärd att få till en bra lösning... riktantenn kan ju kanske vara en lösning (snabb o enkel) tyvärr så har jag en massa granar mellan husen så jag får nog problem.. En av döttrarna kör trådlöst på sin lapptop och hon klagar lite då o då..
men nu har vi ju bara rundstrålande antenn.
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
I en ethernet-anslutning sitter det en trafo vid porten i varje ände, därför är det märkligt att du lyckas bränna portar utan åsknedslag. Men som Frohike misstänker, du kan ha en ström i en ev. skärm. Skärmen är oftast ansluten till chassit som i sin tur sitter i skyddsjord..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ethernet är transformatorkopplat så det ska inte bli bättre med optokopplare och det är svårt att få optokopplare att hänga med i de farterna.
Skärmat kan som skrivet ställa till med mycket elände.
Alternativet kan vara ett överspänningsskydd t.ex. ELFA 36-510-81, ett i var ände på kabeln mellan hus o verkstad.
Jag har markkabel mellan hus o verkstad men den har klarat sig men ska sätta in ovanstående överspänningsskydd innan nästa åsksäsong.
Protte
Skärmat kan som skrivet ställa till med mycket elände.
Alternativet kan vara ett överspänningsskydd t.ex. ELFA 36-510-81, ett i var ände på kabeln mellan hus o verkstad.
Jag har markkabel mellan hus o verkstad men den har klarat sig men ska sätta in ovanstående överspänningsskydd innan nästa åsksäsong.
Protte
På t.ex. ebay brukar finnas färdig fiberkabel med ex. SC-kontakter, samt olika convertrar.
Vissa konvertrar har även en liten switch inbyggd med t.ex. 4 eth-portar.
Tänk på att skilja mellan single-mode och multimode, samt olika fiberkontakter, t.e.x. SC, ST m.m.
Vanligt och enkelt är multimode med SC-kontakter.
(Det finns visserligen två sorters SC-kontakter, minns inte exakt beteckning just nu.)
Det kostar naturligtvis en liten slant, men det gör ju vanliga switchar också.
Sladdlöst (trådlöst) anser jag som ett komplement till fasta nät.
Bra om man behöver använda en laptop nånstans.
I övrigt ersätter det inte ett fast nät.
(Och därmed lade jag bränsle på debatten om hur bra och snabba och krypterade och säkra och störningsokänsliga och enkla och smidiga de trådlösa näten är.
)
Lägg lite tid på ebay, Google m.m. och läs på om fiber.
När fibern väl är på plats kan du direktåskladda din Frankensteinrobot i verkstaden och tryggt övervaka händelsen via fibernätet från bostaden.
Och fiber skyddar inte bara mot åska.
Vi pratar här om en verkstad. Där har i alla fall jag svetsar av olika slag, kompressor, bilbatterier, laddare, fräs och andra roliga maskiner som utan vidare både bränner eth-kabel och stör ut wlan.
Vissa konvertrar har även en liten switch inbyggd med t.ex. 4 eth-portar.
Tänk på att skilja mellan single-mode och multimode, samt olika fiberkontakter, t.e.x. SC, ST m.m.
Vanligt och enkelt är multimode med SC-kontakter.
(Det finns visserligen två sorters SC-kontakter, minns inte exakt beteckning just nu.)
Det kostar naturligtvis en liten slant, men det gör ju vanliga switchar också.
Sladdlöst (trådlöst) anser jag som ett komplement till fasta nät.
Bra om man behöver använda en laptop nånstans.
I övrigt ersätter det inte ett fast nät.
(Och därmed lade jag bränsle på debatten om hur bra och snabba och krypterade och säkra och störningsokänsliga och enkla och smidiga de trådlösa näten är.
Lägg lite tid på ebay, Google m.m. och läs på om fiber.
När fibern väl är på plats kan du direktåskladda din Frankensteinrobot i verkstaden och tryggt övervaka händelsen via fibernätet från bostaden.
Och fiber skyddar inte bara mot åska.
Vi pratar här om en verkstad. Där har i alla fall jag svetsar av olika slag, kompressor, bilbatterier, laddare, fräs och andra roliga maskiner som utan vidare både bränner eth-kabel och stör ut wlan.
Jo jag har svetsen där ute...
Jag har luftledning både på el och tele... det var ett direcktnedslag i tele i sommras...
Och då blev det dyrt.... Men nu måste jag byta igen.. Skall kolla skärmen jag har för mig att jag drog skärmad kat6-kabel
Jag har googlat friskt men hittar bara dom på misco där finns även insticksmoduler... dom passar väl i vissa switchar?
Jo det kostar lite med att säkra av men som sagt skall man byta router och switch 2ggr/år så blir det inte heller billigt.. Ja jag får nog nöja mig med 100Mb nått annat blir hutlöst dyrt... men om några år så finns dom nog på ICA...
Jag har luftledning både på el och tele... det var ett direcktnedslag i tele i sommras...
Och då blev det dyrt.... Men nu måste jag byta igen.. Skall kolla skärmen jag har för mig att jag drog skärmad kat6-kabel
Jag har googlat friskt men hittar bara dom på misco där finns även insticksmoduler... dom passar väl i vissa switchar?
Jo det kostar lite med att säkra av men som sagt skall man byta router och switch 2ggr/år så blir det inte heller billigt.. Ja jag får nog nöja mig med 100Mb nått annat blir hutlöst dyrt... men om några år så finns dom nog på ICA...
Ja, det är bara en tidsfråga innan Kjell & C
säljer fibergrejer.
För några år sedan kostade en fibersvets över 250,000:-
Förra året hörde jag att en nyare och bättre fibersvets kostade ca 30,000:-
Så om ett par år säljer Kjell en fibersvets för 1495:- d^_^b
Och när det gäller farten så beror det inte på fibern utan på ändutrustningen (på fibern alltså
)
Edit: stavfel
För några år sedan kostade en fibersvets över 250,000:-
Förra året hörde jag att en nyare och bättre fibersvets kostade ca 30,000:-
Så om ett par år säljer Kjell en fibersvets för 1495:- d^_^b
Och när det gäller farten så beror det inte på fibern utan på ändutrustningen (på fibern alltså
Edit: stavfel
Kikade lite snabbt på http://direktronik.se/ och de verkar ha konverterare för 1200kr som klarar 1000mbit
edit: verkar vara +moms på sidan.
edit: verkar vara +moms på sidan.
Redigerat: