2 343 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Hemmanätverk & NAS & Digital-TV
Hej,
vet att det finns en miljon trådar om det här redan men oftast lite för tekniska för att jag skall fatta något, har inte mycket koll på det här...
Håller på och bygger om och till där hemma och vill ju givetvis få med lite saker när man har möjlighet.
1. Nätverk. Trådlöst fungerar för det mesta av mina behov men använder PS3 som mediespelare idag men fungerar för dåligt att streama trådlöst vid högre upplösning så skulle vilja ha nätverksuttag vid TV:n. Även ViasatOnDemand hade ju fungerat bättre med tråd än trådlöst. Så vad behöver jag. Tänk mig följande:
Telefonjack-->Bredbandsmodem-->Switch-->Cat5/6 in i vägg-->ut där jag tänkt ha PS3 och Visatbox.
Något jag missat eller tänkt fel på? Är jag snål-dum om jag inte drar nätverk in i tex blivande sovrum?
2. NAS. Följdfråga på ovanstående. Skulle vilja ha en NAS vid stället där jag har bredbandsmodemet där jag kan ha musik, film, kort osv. Är det några problem för PS3:an att nå det som jag lagrar på NAS:n?
3. Digital-TV:n. Har Viasat via parabol och har idag bara en TV så inga större problem, kabel från parabol till TV-hörna. Men i framtiden kommer vi ju ha fler TV-apparater och fler tv-tittare så kommer ju behöva få in uttag i fler rum. Hur gör jag och vad behövs? Medveten om att det finns cardsplitters och andra mindre lagliga alternativ men att vi inte diskuterar dessa här utan vill ha lagliga alternativ.
Något annat jag borde tänka på?
Tacksam för all hjälp men håll det gärna på enkel nivå så jag förstår oxå =)
vet att det finns en miljon trådar om det här redan men oftast lite för tekniska för att jag skall fatta något, har inte mycket koll på det här...
Håller på och bygger om och till där hemma och vill ju givetvis få med lite saker när man har möjlighet.
1. Nätverk. Trådlöst fungerar för det mesta av mina behov men använder PS3 som mediespelare idag men fungerar för dåligt att streama trådlöst vid högre upplösning så skulle vilja ha nätverksuttag vid TV:n. Även ViasatOnDemand hade ju fungerat bättre med tråd än trådlöst. Så vad behöver jag. Tänk mig följande:
Telefonjack-->Bredbandsmodem-->Switch-->Cat5/6 in i vägg-->ut där jag tänkt ha PS3 och Visatbox.
Något jag missat eller tänkt fel på? Är jag snål-dum om jag inte drar nätverk in i tex blivande sovrum?
2. NAS. Följdfråga på ovanstående. Skulle vilja ha en NAS vid stället där jag har bredbandsmodemet där jag kan ha musik, film, kort osv. Är det några problem för PS3:an att nå det som jag lagrar på NAS:n?
3. Digital-TV:n. Har Viasat via parabol och har idag bara en TV så inga större problem, kabel från parabol till TV-hörna. Men i framtiden kommer vi ju ha fler TV-apparater och fler tv-tittare så kommer ju behöva få in uttag i fler rum. Hur gör jag och vad behövs? Medveten om att det finns cardsplitters och andra mindre lagliga alternativ men att vi inte diskuterar dessa här utan vill ha lagliga alternativ.
Något annat jag borde tänka på?
Tacksam för all hjälp men håll det gärna på enkel nivå så jag förstår oxå =)
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Om du skall göra det ordentligt bör du ha en patchpanel vid en samlingspunkt.
Telefonjack > bredbandsmodem > router/switch > patchkabel > patchpanel > fast förlagd Cat5e/6 > vägguttag > patchkabel > utrustning
Telefonjack > bredbandsmodem > router/switch > patchkabel > patchpanel > fast förlagd Cat5e/6 > vägguttag > patchkabel > utrustning
JaMangan13 skrev:
Den dag du vill ha in nät (eller något annat) till sovrummet/xxx-rummet kommer du att känna dig mycket förutseende. d^_^b
Patchpanelen är "passiv" så främsta nyttan är just enkel in-ur-om-koppling. De uttag som sitter i panelen är ju även anpassade för installationskabeln man drar i rören.
Angående TVn skall du se till att få fram koaxialkabel (1 eller 2) till alla de platser där du kan tänkas vilja ha en TV (åtminstone så länge vi snackar parabol)
Angående TVn skall du se till att få fram koaxialkabel (1 eller 2) till alla de platser där du kan tänkas vilja ha en TV (åtminstone så länge vi snackar parabol)
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
I princip inte, men kabeln du drar i väggen tål inte att flyttas hur som helst. Därför är det bättre att låta fast förlagd kabel sitta fast och den urkopplingsbara kabeln (patchkabeln) ansluta till fasta vägguttag. Det sämre alternativet är att dra patchkabel i väggarna om du vill slippa uttag. Du får gå upp till VP20, annars får du inte i RJ-45 kontaktdonet.Mangan13 skrev:
Kanon, patchpanel+kabel blir det alltså.
Och nog helt rätt i att dra möjligheten med att dra in nätverk eller något annat i alla rum när man har chansen.
Gällande TV:n, hur delar man upp koaxialkabeln från parabolen till flera kablar då?
Och nog helt rätt i att dra möjligheten med att dra in nätverk eller något annat i alla rum när man har chansen.
Gällande TV:n, hur delar man upp koaxialkabeln från parabolen till flera kablar då?
Håller naturligtvis med om att "riktig" kabel i väggarna med uttag är bäst men om man nu vill ha patchkabel "utstickande" så kan man ju dra kabel i VP16 och kontaktera när kabeln väl är på plats.Johan Gunverth skrev:
Sen är ju du mera framtidssäker ju grövre/flera rör, flera dosor osv du har. Jag tycker dock att en rimlig medelväg är att lägga rör från tänkt "KK-plats/datacentral/ADSL-ställe/NAS-garderob" till de rum som du lätt kan, dvs väggar öppna mm.
Det gör man i princip inte, vanligaste lösningen är att man använder ett huvud (LNB) med en utgång per mottagare, finns 1,2,4 eller 8 utgångar, och så drar man en kabel per mottagare. Tänk då på att man i vissa boxar har två mottagare.Mangan13 skrev:
En alternativ lösning är ett s k quattro LNB och multiswitch.
Vill man ta emot mer än en satellitposition så växer "problemet" men räcker det med Viasat för dig så finns ingen anledning att komplicera saken.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Sant, men det kräver två saker:Alfredo skrev:
- att man får tag på den kvalitet patchkablar är gjorda av. Det är inte lätt för en lekman. I princip all kabel på löpmeter som säljs i konsumentkanaler är avsedd för fast förläggning.
- att man veta hur kontakteringen skall utföras. Det räcker inte att bara köpa vertygen på Classe och få in tåtarna på rätt ställe. Virar du upp ett trådpar för mycket sänker du transmissionshastigheten rejält.
Aha då är jag med. Så har man tex ett sådant här huvud:
http://www.cableworld.se/parabol-ti...lnb---4-lnb-huvud-(universal-quattro-lnb).asp
så kan man dra kabel till fyra olika boxar? Eller två boxar om de har dubbla tuners?
http://www.cableworld.se/parabol-ti...lnb---4-lnb-huvud-(universal-quattro-lnb).asp
så kan man dra kabel till fyra olika boxar? Eller två boxar om de har dubbla tuners?
Nej, här är en fallgrop, det där är som sagt ifall man väljer den lite ovanligare vägen med en multiswitch. Skall du dra kablarna direkt till boxarna skall det vara ett Quad LNB om du vill ha fyra mottagare (som gjort för att förväxla med Quattro men nog så viktigt).Mangan13 skrev:
Klicka här för att svara