4 131 läst ·
57 svar
4k läst
57 svar
Era sämsta erfarenheter med Iphone (3GS)
Sida 1 av 4
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Verkar som att jag ska få ärva en iPhone. Har aldrig varit särskilt teknikbög, och särskilt inte när det kommer till telefoner. Har dessutom hört att Apple har lyckats bygga in vissa features som gör livet lite krångligare jämfört med Nokia/SE's "motsvarande" varianter.
Vore tacksam för era synpunkter gällande iPhones lösningar av menyer, konektivitet osv
Vore tacksam för era synpunkter gällande iPhones lösningar av menyer, konektivitet osv
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Skulle väl vara att jag lyckades köpa en 3G ca en månad innan dom släppte 3GS.. 
..med det blev ju senare en ursäkt att köpa en iPhone 4 när jag fick ett bra erbjudande! d^_^b
Kan faktiskt inte säga något ont om 3G, med jailbreaking kan man köra multitasking och det mesta annat som finns för iPhone 4. 3GS är dessutom 25% snabbare och säljs ju fortfarande.
..med det blev ju senare en ursäkt att köpa en iPhone 4 när jag fick ett bra erbjudande! d^_^b
Kan faktiskt inte säga något ont om 3G, med jailbreaking kan man köra multitasking och det mesta annat som finns för iPhone 4. 3GS är dessutom 25% snabbare och säljs ju fortfarande.
mycke_nu skrev:Skulle väl vara att jag lyckades köpa en 3G ca en månad innan dom släppte 3GS..
..med det blev ju senare en ursäkt att köpa en iPhone 4 när jag fick ett bra erbjudande! d^_^b
Kan faktiskt inte säga något ont om 3G, med jailbreaking kan man köra multitasking och det mesta annat som finns för iPhone 4. 3GS är dessutom 25% snabbare och säljs ju fortfarande.
Samma här.. köpte min i juni/juli, i aug någonting kom 3gs
Går nu som kollar på 4g eller om jag skall välja HTC.. får se vad det blir
...och då skulle jag välja nåt annat, men enbart för glasets skull!!! Det blir för dyrt i längden att byta panel à 1 000kr/gång man råkar tappa eller stöta till 
Kjell G
Kjell G
Det bästa rådet jag kan ge dej är att ge telefonen en chans.... Ladda hem ITunes 10 .vojma skrev:Verkar som att jag ska få ärva en iPhone. Har aldrig varit särskilt teknikbög, och särskilt inte när det kommer till telefoner. Har dessutom hört att Apple har lyckats bygga in vissa features som gör livet lite krångligare jämfört med Nokia/SE's "motsvarande" varianter.
Vore tacksam för era synpunkter gällande iPhones lösningar av menyer, konektivitet osv
Gå till Enheter, och sen där välj Uppdatera..... Uppdatera telen till absolut det senaste som finns för din mob.... Tror att du kan få in I.os 4.2.... Då har du en riktigt bra mobil sen... Skit i Jailbreak och allt sånt, den funkar precis lika bra med standard och en rejäl laglig uppdatering.....
Lycka till...
Värt att tänka på är att mina erfarenheter är från en 2G-iPhone. De flesta är dock avsiktliga designbeslut från Apple och borde gälla även för senare versioner. Apple tror stenhårt på inlåsning, "style over substance" och slit-och-släng, och det tänket går djupt i alla deras produktlinjer.
Det sagt, får du den gratis så är den prisvärd. Visst, det finns bättre, mycket bättre, men inte till det priset.
Håller inte med, jailbreakning är nödvändigt för att den ska bli någorlunda användbar. Det är dessutom inte olagligt i Sverige (och merparten av världen), så den legala biten är en ickefråga.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Nu kanske du skall läsa rubriken på tråden en gång till. "...erfarenheter..." , inte åsikter. Dina åsikter passar alldeles utmärkt för 0,01% av användarna; de som egentligen ville ha en Android-lur att meka med.Troberg skrev:Värt att tänka på är att mina erfarenheter är från en 2G-iPhone. De flesta är dock avsiktliga designbeslut från Apple och borde gälla även för senare versioner. Apple tror stenhårt på inlåsning, "style over substance" och slit-och-släng, och det tänket går djupt i alla deras produktlinjer.
Det sagt, får du den gratis så är den prisvärd. Visst, det finns bättre, mycket bättre, men inte till det priset.
Håller inte med, jailbreakning är nödvändigt för att den ska bli någorlunda användbar. Det är dessutom inte olagligt i Sverige (och merparten av världen), så den legala biten är en ickefråga.
TS förklarade också han/hon INTE var teknikbög.
Inlåsningssnacket är nog tillsammans med "molnet" och netbook de mest dammiga teknikflosklerna idag. Sluta med det tramset. Ingen bryr sig om den teknikaliteten utan använder sin iPhone istället,
Jailbreaking är i princip onödigt för den som bryr sig om att leta upp programvarorna på Appstore. De finns där.
Man öppnar också upp systemet för okända attackmöjligheter och dåligt skriven programvara. Något som Android-användarna i och för sig är vana vid. Topplistan på Android-specifika programvaror har "task killers" och antivirus på plats 1 och 2. Det säger det mesta.
Precis som sagts ovan, så är du inte intresserad av teknik och att hatta runt så kommer du bli väldigt nöjd med en iPhone 3GS. Med iOS 4 har du också multitasking, så det finns ingen anledning att jailbreaka telefonen längre, IMHO. Själv använder jag både iPhone och Android telefoner och själv uppskattar jag både iPhonens no-nonses bara funkar och ett digert bibliotek, samtidigt som jag uppskattar Androids funktioner och olikheter. Dock är det virtuella tangentbordet i iPhone vida överlägset något Android ditto.
Är den grattis så, ... kör du kommer inte bli besviken.
Är den grattis så, ... kör du kommer inte bli besviken.
Redigerat:
Det är mina erfarenheter.
Dessutom, påstår du att egenskaper som stabil, fungerande, framtidsäker, uppgraderingsbar och pålitlig är något som bara en användare på tiotusen är intresserad av så bör du nog revidera din världsbild.
Och just därför är det så viktigt att den är öppen. Vi teknikbögar kan hacka vilken jäkla hårdvara som helst. Heck, det finns folk som kört arkademulatorer på digitalkameror. Det är vanligt folk som tjänar på att andra kan utveckla deras plattform på ett effektivt sätt.
Snack. Självklart drabbar det konsumenterna när det bara finns en leverantör av programvara (jag vet att det finns flera leverantörer i AppStore, men det är bara de som Apple gillar)/reservdelar/service/teleabonnemang.
Finns de? Hmm, jag kan inte hitta Apache, Skype, någon bra torrentklient eller en bra FTP-server.
Tvärtom. Genom att inte jailbreaka den så har man ingen koll på vad som körs och dess källkod, och är då sårbar.
Det är mest för att de är Windows-skadade.
Fast det är ett naivt argument. Utan tillgång till källkoden så finns det inga garantier för att den funkar. Microsoft har brickat XBox360 om de trott att den varit moddad (även brickat felaktigt misstänkta icke-moddade maskiner). Apple kan gå omkull. Företag kan släppa produktlinjer (Aplle är speciellt dåliga på att hålla gamla produkter vid liv). Ens behov kan ändras, tex kan man byta operativsystem i datorn och då kanske inte iTunes funkar. Det kan finnas malware/spyware i operativet.
Har man tillgång till källkoden och kan modifiera den så är inget av ovanstående ett problem. Man kan inte gömma otäckheter i koden. Försvinner Apple eller släpper stödet för produkten så kommer andra att ta över. Saknas support för ett visst OS så fixar folk det.
Men snälla Troberg... Mycket av det du skriver ÄR för den som INTE enbart vill ha en telefon som bara fungerar. Vill man ha en mobil som fungerar, där det man laddar hem fungerar så behöver man INTE jailbreaka. Det är din uppfattning och ditt hat som slår igenom och tyvärr gör att du kommer med åsikter som inte är relevanta i detta fall. TS frågar inte om FTP finns eller likande utan om funktionen. och JA funktionen på Iphone är lätt, den är styrd, det kan ingen säga nått annat om. MEN det är en trygghet att veta att de man vill ha hem fungerar, fungerar det inte kommer telefonen att säga till. Man vet att det är MINIMAL sannolikhet att något elakartat smyger sig in då programmen ÄR kollade innan.
Android är defakto ett stort säkerhetshål då mins 20% av alla program vill ha tillgång till funktioner som INTE behövs i programmen, något som den icke tekniknördiga har svårt att klara av att hantera.
Så NEJ en IPhone behöver inte jailbreakas, man skapar det behov man vill, större delen av alla användare är nöjda med en mobil som fungerar och bryr sig inte om att det inte går att lägga in någon icke kontrollerad funktion. TS hamnar i detta fack då TS vill ha en mobil som INTE är krånglig, vilket IPhone INTE är.
Android är defakto ett stort säkerhetshål då mins 20% av alla program vill ha tillgång till funktioner som INTE behövs i programmen, något som den icke tekniknördiga har svårt att klara av att hantera.
Så NEJ en IPhone behöver inte jailbreakas, man skapar det behov man vill, större delen av alla användare är nöjda med en mobil som fungerar och bryr sig inte om att det inte går att lägga in någon icke kontrollerad funktion. TS hamnar i detta fack då TS vill ha en mobil som INTE är krånglig, vilket IPhone INTE är.
Jag tror det är få människor som vill köra sin telefon som web/filserver.Troberg skrev:
Så om du jailbreakar så ramlar källkoden fram? Tufft! Men du verkar ju vara Haxxor så du drar väl alltid igång IDA och kollar igenom all mukvara i prylar du köper.Troberg skrev:
Jag orkar inte dra den här diskussionen en gång till, jag har ingen större lust att bli påhoppad av folk som inte förstår vad det handlar om utan bara tittar på den glansiga ytan, så det här blir min slutkommentar i den här tråden om det inte tillkommer något genuin nytt.
Jag hyser inget hat mot iPhone, med den är gammal och andra har gjort det bättre, och utan att dras med Apples underliga affärsmodeller.
Men, vill du ha mindre tekniska applikationer, så varför finns inte iBoob på AppStore längre? Jo, för att det inte passar Apples image.
Visst, du kanske inte granskar koden, men du kan ge dig den på att det finns horder av programmerare där ute som blir sexuellt upphetsade av att hitta buggar i andras kod, och om någon av dem hittar illvillig kod så tar det hus i helsike. Titta tex på hur Mark Russinovich blåste locket av Sonys rootkit. Tro mig, jag har jobbat såpass mycket med programutveckling att jag vet att testning och kodgranskning står mycket längre ner på ledningens lista än deadlines och fler funktioner, så man kan aldrig lita på att företagen tar sitt eget ansvar. Extern granskning är ett måste.
Ett vanligt missförstånd är att Linux är så säkert från virus för att ingen skriver virus för det då det har för liten marknadsandel. Det är fel. Linux har en väldigt stor marknadsandel på de intressanta maskinerna, servers som står kopplade mot internet. Anledningen är att innan en ny version släpps så har hundratals eller tusentals par ögon fingranskat koden och kontrollerat den, inte bara att den gör vad den ska göra (vilket är vad de flesta företag gör), utan även att den följer god programmeringssed och inte kan fås att göra annat än vad den ska göra. Med andra ord, säkerhetsbristerna upptäcks och fixas innan det släpps.
Det är vad säkerhet bygger på, och därför är det intressant för gemene man.
Det finns en jätteanledning att jailbreaka den: Telia. Jag får hellre ett lavemang med smält bly än att vara kund hos dem igen.
Det finns också en annan anledning, som du själv nämner. Man vill inte lägga in icke kontrollerad kod. Så länge som källkoden finns tillgänglig så är den kontrollerbar. AppStore är livsfarlig, man har ingen koll på vad som sker där, ett program kan tex mycket väl tidbomba telefonen ett visst datum, eller ringa upp 071-nummer på natten när du sover, det kan du inte veta eftersom du inte kan granska det.
Poängen var dock att Apple väljer vilka program du ska köra. De tog tex bort iBoob för att det inte passade deras image, eller Skype för att inte stöta sig med teleoperatörerna. Hade Skype funnits kvar så hade man kunnat ringa gratis eller nästan gratis, helt sömlöst. Det gynnade inte kunden att man tog bort det.
Jag kollar inte genom all mjukvara jag köper, men jag köper alltid prylar med öppen mjukvara om det går, och undersöker om någon annan kollat prylen och funnit problem med den. Ibland kollar jag själv, men oftast inte på djupet.
Om du köper en bil, öppnar inte du huven på den först? Vill du inte kunna öppna huven på den, om ifall att du blir stående vid vägkanten?
Jag tror på principerna:
* Om du inte kan laga din pryl så äger du inte den.
* Om du inte kan modifiera din pryl så äger du inte den.
* Om du inte kan granska din pryl så äger du inte den.
Det är om man vill ha en mobil som fungerar som man MÅSTE jailbreaka den. Utan tillgång till vad som är under huven så kan inte funktionen garanteras.Men snälla Troberg... Mycket av det du skriver ÄR för den som INTE enbart vill ha en telefon som bara fungerar. Vill man ha en mobil som fungerar, där det man laddar hem fungerar så behöver man INTE jailbreaka. Det är din uppfattning och ditt hat som slår igenom och tyvärr gör att du kommer med åsikter som inte är relevanta i detta fall.
Jag hyser inget hat mot iPhone, med den är gammal och andra har gjort det bättre, och utan att dras med Apples underliga affärsmodeller.
Det var för att bemöta att allt fanns på AppStore. Allt kommer aldrig att finnas där så länge som den är en Apple-styrd, Apple-censurerad plats. Skype är ett lysande exempel på en applikation som skulle varit till stor nytta för genomsnittsanvändaren, men den togs bort därför att man då ringde på datatrafiken, vilken man kan ha ett abonnemang som gör att den är fri, vilket teleoperatörerna inte gillade.
Men, vill du ha mindre tekniska applikationer, så varför finns inte iBoob på AppStore längre? Jo, för att det inte passar Apples image.
Exakt. Och utan tillgång till källkoden så kan du aldrig veta att det inte finns något illvilligt i programmen. Security through obscurity är motbevisat gång på gång. Öppenhet ger säkerhet.
Visst, du kanske inte granskar koden, men du kan ge dig den på att det finns horder av programmerare där ute som blir sexuellt upphetsade av att hitta buggar i andras kod, och om någon av dem hittar illvillig kod så tar det hus i helsike. Titta tex på hur Mark Russinovich blåste locket av Sonys rootkit. Tro mig, jag har jobbat såpass mycket med programutveckling att jag vet att testning och kodgranskning står mycket längre ner på ledningens lista än deadlines och fler funktioner, så man kan aldrig lita på att företagen tar sitt eget ansvar. Extern granskning är ett måste.
Ett vanligt missförstånd är att Linux är så säkert från virus för att ingen skriver virus för det då det har för liten marknadsandel. Det är fel. Linux har en väldigt stor marknadsandel på de intressanta maskinerna, servers som står kopplade mot internet. Anledningen är att innan en ny version släpps så har hundratals eller tusentals par ögon fingranskat koden och kontrollerat den, inte bara att den gör vad den ska göra (vilket är vad de flesta företag gör), utan även att den följer god programmeringssed och inte kan fås att göra annat än vad den ska göra. Med andra ord, säkerhetsbristerna upptäcks och fixas innan det släpps.
Det är vad säkerhet bygger på, och därför är det intressant för gemene man.
Nja, den är jämförbar med andra smartphones, men till skillnad från stängda produkter så har den potential att bli bättre. Allra bäst hade varit om Google släppte sin kontroll över Android, och bara var code maintainers och bidrog med utvecklare, det hade maximerat den input man fått från kompetenta utvecklare världen över.
Nu är du förvirrad.
Det finns en jätteanledning att jailbreaka den: Telia. Jag får hellre ett lavemang med smält bly än att vara kund hos dem igen.
Det finns också en annan anledning, som du själv nämner. Man vill inte lägga in icke kontrollerad kod. Så länge som källkoden finns tillgänglig så är den kontrollerbar. AppStore är livsfarlig, man har ingen koll på vad som sker där, ett program kan tex mycket väl tidbomba telefonen ett visst datum, eller ringa upp 071-nummer på natten när du sover, det kan du inte veta eftersom du inte kan granska det.
Visst, vill man ha en som inte är krånglig och det är enda kravet så kommer man långt med en jailbreakad iPhone, men vill man ha säkerhet, framtidssäkerhet, pålitlighet, bra utvecklingstakt, problemfri hårdvara med mera, så är den väl OK när man får den gratis, men inte mer.
Den har WiFi, det är skitpraktiskt att alltid ha sina filer tillgängliga, även om man inte kommer åt en USB-port.
Poängen var dock att Apple väljer vilka program du ska köra. De tog tex bort iBoob för att det inte passade deras image, eller Skype för att inte stöta sig med teleoperatörerna. Hade Skype funnits kvar så hade man kunnat ringa gratis eller nästan gratis, helt sömlöst. Det gynnade inte kunden att man tog bort det.
Nej, det gör den inte, men jag kan komma in under huven och jag kan köra diverse programvaror som håller koll på vad som händer. Det är inte på långa vägar när lika bra som att ha tillgång till programkoden, men det är mycket bättre än att inte se alls vad som händer.
Jag kollar inte genom all mjukvara jag köper, men jag köper alltid prylar med öppen mjukvara om det går, och undersöker om någon annan kollat prylen och funnit problem med den. Ibland kollar jag själv, men oftast inte på djupet.
Om du köper en bil, öppnar inte du huven på den först? Vill du inte kunna öppna huven på den, om ifall att du blir stående vid vägkanten?
Jag tror på principerna:
* Om du inte kan laga din pryl så äger du inte den.
* Om du inte kan modifiera din pryl så äger du inte den.
* Om du inte kan granska din pryl så äger du inte den.
