Behöver hjälpa farsgubben som har ComHem i sitt hem...

Där behövs ingen box med DVB-mottagare eftersom signalen redan avkodad och klar ut från vägguttaget. Hans gamla VHS lagt av och han behöver nu "inspelningsmaskin 2.0". Han vill kunna spela in ett program samtidigt som han tittar på ett annat. Finns det inspelningsbara DVD med tuners som kan hantera en redan avkodad signal från ComHem?

/Vitaudi

Det lär de flesta om inte alla med analog ingång klara, men det kan vara värt att tänka på att ComHem hrä och var har släckt ner de analoga sändningarna och det är väl inte otroligt att den processen kommer att fortsätta.

Informationen om den spelaren är inte så komplett att jag kan säga med 100% säkerhet, men jag känner mig ändå ganska säker på att den funkar. Men utan någon form av digital tuner är den inte så kul den dagen det analoga utbudet stängs. Annars är den ju ett fall framåt jämfört med VHS tack vare hårddisken, men utan att egentligen ha forskat i saken så tror jag man kan få motsvarande funktion till lägre pris.

Den DVDr-spelaren fungerar kanon till comhem.

alfista: Det analoga nätet är stängt sedan länge. Men comhem kör vidare på spegling av digitala kanaler i sina kabelnät, vilket betyder att de i källaren vi inkommande fiber har en digital till analogkonverter. Man kan säga att comhems kabelnät i fastigheterna kör dubbel både analogt och digitalt.
Comhem själva har sagt att de kommer inte inom överskådlig tid att ta bort detta nät, då det är ett förträffligt sätt för föreningar att förse sina medlemmar med tv utan box.
Så när Comhem slopar sitt analoga del så kommer den DVDr-spelaren inte längre vara vid liv. Den har med all säkerhet gått vidare till jaktmarkerna på den närmsta ÅVCn.
Sen skall man även komma ihåg att skaffar man en plattv med inbyggt digitaltuner så kan man se comhems kanaler digitalt, dvs de som även sänds analogt

Det är just den analoga speglingen som jag talar om och som ComHem redan släckt på sina håll. Jag misstänker att man i ett första skede kommer att gå ner till att bara köra "must carry", alltså SVT, analogt.
Att använda den inbyggda mottagaren för digitalmottagning funkar om man har en nyare TV då det sålts rätt många platt-TV med bara mottagare för marksänd digital-TV.

I de senaste samtalen jag hade med comhem gällande gruppavtal så har de i göteborg inga planer på att döda speglingen.. Men visst det finns säkert ställen som är olönsamma som är borta, tror det hänger mycket på hur många digitalavtal de har på ett visst område, men det är bara en gissning från mig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.