Har ärligt talat svårt att se vad det skulle ge.
Har man någorlunda koll på sitt hem så blir det inga 20% i besparing inte.
Så vitt jag kan föstå är det enda de erbjuder en vanlig fotosensor som reagerar på blinket från mätaren. Det säger ju inte ett dugg om vad det är som drar ström.

Om jag tolkar informationen på sidan rätt så ska den på något sätt kunna identifiera el-förbrukare.
Kollar du reklamsnutten så visar den hur mycket värmepumpen drar och hällen etc (hur exakt det är vet jag inte).

Det är därför jag undrar om någon har testat den, för o få veta hur exakt den är.

20% räknar jag inte med att få hem, men kanske någon krona. Mestadels bara för att jag är nyfiken på förbrukning och vill logga den på ett enkelt sätt.

Så här står det längre ned på deras sida:
EnergyWatch kan dock inte avgöra vilken fysisk apparat, utrustning eller installation den analyserat. En elförbrukare är inte alltid detsamma som en enskild apparat.

EnergyWatch kan i en del fall misstolka de signaler som uppmäts och då även göra en felaktig analys. Hur stora felen blir beror på hur omständigheterna ser ut i ditt hem. Det är därför inte möjligt att säga exakt med vilken noggrannhet som elförbrukningen för olika elförbrukande apparater och utrustningar kan registreras.

Jag skulle tro att det bara läser av lysdioden som finns på elmätaren. Utifrån denna så kan det via statistik (och förmodligen mha vad användaren anger i programmet) räkna ut vad som drar ström. Tex så är förmodligen värmen ganska konstant dygnet runt.

Det lär nog ta ett tag att räkna hem investeringen.
Har en enklare modell från CO (kostade ca 500:-) som skickar aktuell förbrukning från elskåpet till en display.

Ibland är den faktiskt till nytta t.ex. nu efter helgen så såg jag att vi förbrukade mer än vanligt helt plötsligt. Efter lite tankeverksamhet kom jag på att jag hade varit ute i vårat uteförråd och snickrat lite under helgen.
Frusen av sig som man är så hade jag skruvat upp värmen från vanliga +5 till behagliga 21, men självklart glömt att dra ned den igen.

Har man bara displayen väl synligt så att man slänger ett öga på den ibland får man ganska bra bild av vad och när man förbrukar samt ser ganska fort om något avviker.
Så besparingar kan man nog göra fast 20% låter väl tilltaget i överkant, 2-5% är nog en rimligare uppskattning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.