Tak & Vind
abbe: Hej! vi ville också bygga en takkupa men hittar ingen bra instruktioner och ritningar. Är det nådon som vi var kan man få bra tips???
norrlandshus_sthlm: [citat] eller så jobbade jag på timme åt dig kungen ;) ;D
swede: Hej En färdig skorsten kan du köpa där de säljer braskaminer kostar ca 1000-1500kr per meter :o Kolla på Davidssons efterträdare eller smålandsspisen på 0371 området där får du all info Mvh Göthe
swede: Till Rogerp Normala priser för takomläggning är ca 400kr kvm då ingår benders taktegel,läktning mont av hängrännor vindskiva etc kran ingår ej.
takvill: Jag bor i Helsingborg i ett friköpt radhus. Taket på detta radhus är i eternit och fäst direkt på takstolar dvs inga undertak. Lutningen är mycket svag på taket som amatör skulle jag vilja säga 7-8 grader. Yta ca 65-70 kvm Vi är några stycken som nu står inför att byta tak och har några frågeställningar som vi kämpar med. * Skall vi ta bort den gamla eterniten och sätta dit ett
RogerPl: Taklutningen måste vara minst 14 grader. Annars kommer vattnet kunna rinna in bakvägen. 17 cm/m ger en lutning på 9 grader, och då kommer pannorna ligga nästan vågrätt.
KarlXII: Jag fick ett bra tips av en plåtis häromdagen. Takpannor har en förmåga att spricka lite då och då när t.ex. sotarn är uppe eller om man själv håller på och fixar. För att undvika att man får färgskillnader och patinaskillnader är det idé att lägga ut ett gäng pannor på lämpligt ställe så de åldras med samma värdighet som de på taket. Det syns ganska stor skillnad bara
Roger_B: Vi har precis byggt en takkupa på ett Elementhus anno 1989. Kupan är 3.6m bred, dvs två takstolar som har växlats av och livar med ytterväggen på undervåningen. Vi lejde bort stomme och allt yttre arbete, isolering och övrigt arbetet gör vi själva då övervåningen är under inredning. Som tur var så räckte det tegel som vi tog bort där kupan står + det som var där det idag är
Bob_the_builder: Jodå, nog kan du ha takstolar med den spännvidden, åtminstone om du "nöjer" dig med fackverksstolar, dvs en typ som inte medger inredd vind (varje takstol har stödreglar i form av ett "w" mellan under- och överram).
gaia: [citat] ...på en välventilerat oupvärmt vind brukar det vara nästan samma fuktighet som ute (och den varierar kraftigt beroende på väder), eller tänker jag fel? Är fukthalten i vindsluften lika som i uteluften så får man vara nöjd, tycker jag.... 55% fukthalt brukar man eftersträva att ha inomhus vid temp 20-23grader. gaia
norrlandshus_sthlm: spänn klart duken. regla förbi den tänkta kanten på vinkelrännan från bägge hållen, spika inte fast reglarna i sista takstolen. snörslå kanten på vinkelrännan -45 mm. såga av enligt snörlinjen, och spika sedan fast reglarna i takstolen. tillverka en vinkelränna av 18 plyfa som är lika bred som bredden från vinkeln till sågningen. förstärk plyfavinkelrrännan med en plåt på
martinssons:
vi valde Benders obehandlade pannor i grafitgrått, vi är jättenöjda, det passade bra till vårt hus. lycka till!
RogerPl: Jag har ingen aning egentligen, men en genomföringspanna kostar ca 500. En t-nock panna något under. Så en mansardpanna kanske kostar kring 300-400?
Tumstocken: Jomenvisst, SvenO! Kanon! Var precis o kollade på några fler bilder o beskrivningar över djurets framfart, och det stämmer ganska bra. Mycket bra ledtråd. Hittade tex ett insändarbrev som lät precis som det jag skrev ovan. Pulver, hål, röta. Jäpp. Det fanns faktiskt en bjälke som var genomborrad kors o tvärs av något, men då inga sådana djur syntes till, trodde jag att de dragit
cubix: Hur är tätheten på dessa inspektionsluckor? Hörde någon säga att dom upplevde ett drag från luckan.
Fasting65: vid inbyggd takfot så glesar man väl oftast virket så man får luftglipa. Därefter är det ju hål precis i skarven mellan taket och väggen. Har man öppen takfot så har man fortfarande en glipa mellan taket och väggen, men den glipan måste ju göras snygg då. Vid öppen takfot måste ju ha tänkt på insektsnät och sådant på ett annat sätt. Insektsnät sätter man väl oftast på
Framerate: [citat] Nockbrädan är inget bekymmer. Plåtning kostar inte mycket att få gjord av ett proffs och blir hur bra som helst. 1 m över tak borde vara heligt och är det också för det mesta, men vissa lyckas slingra sig. Som granne hade jag dock protesterat. Såg ett nybyggt hus med ett litet "torn" som hade en jättehög och mycket ful skorsten bara för att komma över tornet.
Sarastro: Det är naturligtvis sorgligt att bli lurad av mäklaren ( som i sin tur kanske blev vilseledd av säljaren). Å andra sidan bör man inspektera före köp .. Men Du kan ochså se det så här: Du har fått en viss kompensation som tächer en del av kostnaden. Du har blivir uppmärksammad på problement och fixat bättre ventilation Om huset inte haft blånader nu hade Du kanske om 5 år funnit
Bob_the_builder: Men om du har fått ritningen så vet du ju svaret? Vilken del av takstolen menar du? Överram eller underram? Gäller det fackverks- eller ramverkstakstolar? Du behöver knappast oroa dig över att takstolarna är feldimensionerade i alla fall.
Eternita: Du har rätt, det går bra att byta själv. Jag håller själv på att ta ner en fasad av Sidiplattor innehållande asbest. Engångsoveraller, mask med partikelfilter, skyddsglasögon och ett schysst bräckjärn är det som behövs. Eftersom plattorna är spikade med kamspik (sitter som berget) så spricker dom när man bänder loss dom. Jag försöker dock få loss dom så hela som möjligt.
cubix: Det går att måla dem. En kompis till mig plockade alla betongpannor och målade dem för hand innan hansatte upp dem igen(puuu..-jättejobb) Tyvärr så flagnade färgen efter några år. Föreslår att du talar med en färghandlare.
Finis: Min sambos föräldrar bor i Asmundtorp, kan se ett gult hus med svarta takpannor bland alla andra röda tak från deras fönster. Vi har funderat på om det kanske kunde vara ert, kul att vi hade rätt. Och grattis till att allt har löst sig, och till ett mycket fint hus. /Lena
cubix: Det är svårt att svara på hur mycket det kan kosta. Jag föreslår att du tar kontakt med en konstruktör som rita ett förslag till dig och som kan ge dig en beräkning ur hållfasthetssynpunkt.