lastkaj
lastkaj: Du ska tänka på: - fuktspärren (om du har sådan på resten av huset vilket är tveksamt om huset är från 1954) måste följa med den nya uppbyggnaden och den måste vara tät mot den gamla fuktspärren - luftspalt mellan råsponten och isoleringen - konstruktionen - om du tar bort några bjälkar så måste du kunna ta upp krafterna någon annanstans - El o vent i mellanbjälklaget. För
1 svar · 4,0k läst
P
Per-Erik: Nja.. Då e dom nog inte spikade... ;) Å troligen har dom glidigt lite.. Ingen fara så länge inte underlags pappen syns... :)
6 svar · 3,9k läst
H
helenae: Hej! Undrar bara om någon har några erfarenheter av deras betongpannor? Alla åsikter mottages tacksamt, bra och dåliga. //Helena
0 svar · 2,6k läst
D
dymlingen: Jag har gjort samma jobb hemma. Det var ganska mycket jobb med luftspalten eftersom masonitskivorna var tvungna att sågas till på bredden. Likaså var de lite tråkiga att hantera eftersom den billigaste tunna varianten är lite fladdriga. Det finns ju även isolering med wellpapp-baksida med veck på som skapar en luftspalt. Detta verkar ju smidigt men jag vet inte hur enkelt det är om
2 svar · 1,7k läst
M
Ms_IT-Nisse: Sök på internet på taklyft. Jag hittade följande sidor http://www.atvidabergs.com/ http://www.takvaningar.se/
0 svar · 3,5k läst
M
Ms_IT-Nisse: Ja, det glömde jag, klossar har vi med. Hur fixar man annars listerna när det är tre(!) lister som möts i olika vinklar? ??? Jag hade nog med problem att få till klossen bra... ;)
3 svar · 4,6k läst
M
Ms_IT-Nisse: Menar du att riva allt - pannor, läkt, papp - så skulle jag inte rekommendera det. Om du bara skall lägga ny papp på den gamla - så går det bra. Det är råsponten som är känslig för vatten. Sedan om du hyr in folk så att jobbet går snabbt, så kan man ju täcka med pressenningar o.d. under arbetets gång. Lycka till!
2 svar · 1,6k läst
B
Brianna: Spännande... Jag har oxå hört det där med koppar. I det sammanhanget hörde jag att det skulle räcka att spänna en koppartråd vid nocken. Kopparjoner är inte bra för små organismer som vill bo på tegelpannor! Det är ju inte för inte som man t o m kan undvika graviditet med kopparspiral :P Jag är redo att testa nån kopparvariant när vi väl får upp rengjorda pannor igen, för mot
11 svar · 23,6k läst
W
wannabuild: Tänker lägga golv på en oinredd vind samtidgt som jag skall förbättra isoleringen.(Har idag 150 mm isolering, huset är byggt 1977). Utrymmet skall användas till förvaring, ytan är ca 8x12 m2. Har fått olika indikationer från hantverkare på hur man skall göra för att undvika fuktproblem. En vill lägga 95 reglar med 70 isolering och lämna en luftspalt på 20 under råsponten. En
0 svar · 2,6k läst
U
ulliserik: Bara en komentar ang mögeltvätt. Det du gör att du dödar mikroorganismen och som död kommer det att lukta mer än som levande. För att hänvisa till ett mikrobiologiskt lab som jag har kontakt med.- Mögel kan varken torkas ut eller kemiskt behandlas. Det enda som gäller är att byta ut det skadade materialet. Sen kan det ev bli aktuellt med någon form av fungisider. Ulrika
4 svar · 4,6k läst
S
Spader_Kung: Tack för tipset ang. boken, den ska jag köpa. Råspont hette det, tack för det. Max 30 grader får taket luta enligt kommunen så det lär bli ungefär som ert på 27 kan tänkas. Lösull inblåst, då kan ni inte använda utrymmet som förvaring/förråd? Eller det kanske inte är möjligt med den vinkeln. Pappen ska bort liksom brädlagret under pappen. För övrigt blir det i vinkel som det
2 svar · 1,8k läst
C
charta77: Närå, det var inte menat som ett påpekande till dig, när jag svarade på posten var tråden tom... Men nu såg jag hur passande och neutral min osäkra inledning blev, tidlös liksom.
4 svar · 2,5k läst
K
klos: Låter bra, lite sent att ändra sig, de kommer antagligen idag och lägger det. Tack för info!
6 svar · 7,5k läst
S
swede: Hej Ett sådant tak lägger mina snickare på en dag lätt med kranbil ;D
11 svar · 4,5k läst
cubix
cubix: Höjden är naturligtvis beroende på vilken panna du skall använda och vilken dimension på läkten du använder. Varje fabrikant har en lägganvisning som du kan titta på, så ser du vilken höjd du bör ha.
3 svar · 15,5k läst
A
ante31: Vi har upptäckte förra året på hösten att det kom in vatten genom taket, det var när det regnade kraftigt och blåste från norr/öster. Det var genom ventitlationsröret det droppade in vatten. Vi har haft en tunna stående där sen dess (på vinden). Nu har vi ringt en plåtfirma, som har satt dit en plåt, det fattades tydligen, sedan huset byggdes. Men fortfarande droppar det in lite
0 svar · 6,1k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Ja, det är bara tid man sparar. Ingen kan få mig att tro på att det skulle vara bättre än råspont... :P Dock finns det många olika material, flera är mer lika masonite än plast (de flesta är så tjocka att de är godkända som genomtrampningsskydd). "Plast" ger mig VÄLDIGT dåliga vibbar, "lätt underlagstak" låter lixom bättre. Nåja. ::)
12 svar · 4,5k läst
M
Mady: vi vill ha släta vita innertak. Men höll faktiskt på att sätta i halsen av att det blev som tillval och dyrare. Vad tycker ni 15000 för att få släta vita tak istället för "plattor"?
3 svar · 1,7k läst
P
pandy: Vi har satt upp pärlspont i hela undervåningen och dubbelfasspont på övervången. Vi följer helt husets längdriktning oavsett hur rummen ser ut. Tror som ni sagt tidigare att man bör ha det i samma riktning som golvet. Kändes naturligt för oss //Anders
17 svar · 6,3k läst
Immobil
Immobil: Kolla med någon trävaruhandlare som har varit många år i branschen. Kan tänkas de har sådana i sina gömmor. ;)
1 svar · 3,2k läst
S
sater: Är inte så hemma på just det men posta ett inlägg under isolering, där kan dom nog.
6 svar · 2,4k läst
Macke202
Macke202: Tjenare, Inflyttningen närmar sig med stormsteg och med den även omläggning av garagetaket. Valet har fallit på Mataki 5000 som material och jag har letat runt hela kvällen igår efter lite prisuppgifter på detta. Men eftersom jag skriver här så förstår ni kanske att jakten inte var så lyckad, det jag fick fram var 10 rullar som såldes på Blocket. Har någon av er några generella
0 svar · 4,5k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: "Takläggaren ville inte"... trams. Jag kan lova att jag skulle kunna hitta ett tegeltak med feltillverkade pannor också. Det gäller absolut inte generellt för betongtakpannor att de färgar eller löses upp. Att tegel är snyggare kan jag hålla med om, men bättre, det undrar jag...
4 svar · 3,9k läst
pappskallen
pappskallen: Du behöver inte torka läkten alls, det sköter sig själv eftersom du har luftspalt under plåten. läkten kan ligga bar länge, några månader är säkert inga problem.
1 svar · 2,1k läst
K
kjell: Sur form??? Ja, det blir man i av för mycket takspacklande ;)
10 svar · 5,4k läst
P
Per-Erik: Hej.. Man ska inte blanda levande matreal (trä) med Dött(guldfiber).. Trä andas det gör inte gul fiber.. Dvs det gör ingenting om det blir lite fuktigt det torkar när det blir bra väder.. Å fukt kommer det garanterat upp på ett sånt gammalt hus.. kommer från bostads ytan. kolla på www.ekofiber.se det är bäst att använda celulosa materal då det är det som redan ligger där..
1 svar · 7,2k läst
E
Erik_D: Jag hade samma läge som dig vintern som var förra året, fixade till taket för nån månad sen och rev då bort en brädbit för att inspektera, det såg lika fint ut som det gjorde när ja byggde ett år tidigare så det är nog inga problem
1 svar · 2,3k läst
P
petarn: ok, vad bra, det ska jag göra.
2 svar · 6,4k läst
S
sater: Jag tackar för svaren, det får bli cc40. Att jag ska använda 1200-bredd på gipsen beror på att priset är samma som för 900 på byggmax och jag använder ju gipshiss iaf. /Nisse
6 svar · 3,8k läst
R
Rosa: Med ett läckande tak, är man angelägen om att eliminera alla möjliga källor till fukt. I vårt fall var det en kupa, med dålig ränndal. Förhoppningsvis är den tät nu. Det verkar dock som om en del fukt har kommit in från områdena kring skorsten också (nu är den nymurad och med ny plåt). Vi har noterat att nockpannorna knappt täcker teglet. Vi kan inte lägga om läktavståndet
12 svar · 6,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.