Byggahus.se

Betongpannor

1. A
    Medlem Nivå 1
    Har kollat lite på taket när jag rensade hängrännorna, och pannorna (troligen betong) ligger på något ställe så det är en liten springa öppen nertill. Det är bara raden längst ner mot stuprännan. Kan det vara så att dom som byggde huset lade dom pannorna som kanske var lite felaktiga, längst ner? Har inte bott här så länge. Tror inte att det kommer in regn ändå, men bara undrar?

2. P
    Medlem Nivå 10

Re: Betongpannor

Hejsan...

Menar du mellan Pannan o takpappen?

Sånna fall så ska det vara så.. Pannan ska inte ligga direkt på takpappen.. om det kommer vatten på tak pappen så ska det rinna ut den vägen utan hinder.. ofta sammlas det löv o annat skit där (fram för allt skit från björkar) Så om pannan ligger direkt på pappen blir det garanterat stopp o vattnet ligger kvar i stället för att rinna bort.

/Per-Erik

3. A
    Medlem Nivå 1

Hej! Nej jag menar mellan själva pannorna, men dom överlappar ju varandra ganska mycket. Kanske dom ändrar sig lite med tiden, men det är bara mycket liten springa.

4. P
    Medlem Nivå 10

Oki..

Mellan Pannorna ska det inte vara någon springa.. Det kan vara Läckten som pannan ligger på som har ruttnat eller nått..

Pannorna ska ligga på varandra med minst 2 cm helst mer..

Troligen så har pannorna Glidit ner.. hur nu det är möjligt efter som dom 2 nedersta raderna ska vara spikade..! Dom kanske inte är spikade.. :surprised:

5. A
    Medlem Nivå 1

Hej! Tror inte det är ruttet, huset är ju inte mer än 20 år. Kanske det inte är spikat... men dom överlappar varandra minst 2 cm, det är bara att dom har glidit kanske någon millimeter, det märks inte om man inte tittar noga, bara undrade när jag ränsade stuprännorna.

6. A
    Medlem Nivå 1

Måste förtydliga, det är bara själva upptil det är någon springa, inte så att taket syns. :)

7. P
    Medlem Nivå 10

Nja..

Då e dom nog inte spikade... ;) Å troligen har dom glidigt lite.. Ingen fara så länge inte underlags pappen syns... :)