Byggahus.se

Tak och vind

1. A
    Medlem Nivå 1
    Vi har ett hus från -81. Det är någon bräda på vinden ganska långt ner som är lite mörk i färgen och även på ett annat ställe. Det luktar inte dåligt. Tror det kan bero på att det läckte in vatten genom ventilationstrumman tidigare, (inga stora mängder) särskilt när det blåste från norr. Det fattades en plåt där men den är ditsatt nu. Annars är det bra ventilation. Ska man göra något åt det? Folk man pratat med säger att man kan låta det vara. Det är inga stora ytor som är mörkfärgade.

Sen undrar jag om takpappen. Hur lång hållbarhet har den? :)

2. P
    Medlem Nivå 10

Re: Tak och vind

Hejsan..!

Takpappen.. Svårt o säga på rak arm.. :-/ Men om man har skött taket så runt 40 år.. har jag i alla fall hört..

Dock så kan det varejera säkert +/- 10 år eller mer..

Det som är värst för takpappen är Solen eller värmen. Kolla på taket där solen lyser som mäst där bör takpappen vara sämst. Mao har man huset i skugga håller pappen längre.. OM man nu inte har en massa mossa o skräp dyrligt på taket dvs om man sköter taket.

Ang den mörka fläcken. Kolla att Trät är friskt ta en kniv/skruv mäjsel o kör in i brädan. Det ska ta stopp. inte gå igenom, nån milimeter kan den gå in.
    annars så finns väll 3 alternativ.
    1. Tvätta med möggeltvätt. Håll koll om det kommer igen.
    2. låt det vara, håll koll om det blir mera (fota med digital kameran o jämför om 6 månader om det har blivit mer eller inte)
    3. Byt brädan/orna. = jobbigt, dyrt o troligen onödigt.

/Amatören :D ;)

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Om det bara är någon bräda, håll koll på den men oroa dig inte för mycket. Misstänker du att takstolar eller andra bärande delar kan vara skadade är det viktigare att fixa detta.

Jag vill påstå att det inte är varken jobbigt eller dyrt att fixa en rutten bräda. Ta det som ett spännande sommarprojekt nästa år! Du behöver lite råspont att ersätta den gamla brädan med, lite ny takpapp samt några meter läkt. Det tar dig säkert inte mer än ett par timmar att fix.

4. A
    Medlem Nivå 1

Tack för svaren! :)
    Det är ingen bärande bräda. Lite svårt att komma ut dit och kolla med kniv, men det går nästan att se att det är ytligt. Funderade på om det kunde vara takpappen som har färgat lite, men det kan det väl inte vara. Det bästa är nog att hålla det under uppsikt och låta det vara så länge.

Huset står på sådant sätt att gavlarna är mot öster-väster ungefär, så det blir i inte så mycket sol, och det är lite träd också. Man kanske ska lyta på pannorna någon gång och kolla...

5. U
    Medlem Nivå 1

Bara en komentar ang mögeltvätt. Det du gör att du dödar mikroorganismen och som död kommer det att lukta mer än som levande. För att hänvisa till ett mikrobiologiskt lab som jag har kontakt med.- Mögel kan varken torkas ut eller kemiskt behandlas. Det enda som gäller är att byta ut det skadade materialet. Sen kan det ev bli aktuellt med någon form av fungisider.
    Ulrika