5 846 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Fixa innertak?
Hej!
Har precis rivit ner ett gammal "tretex" tak eller vad det heter och vill ha ett traditionellt fint vitt slätt innertak. Hur gör man, bara att skruva upp gipsskivor, spackla och måla eller är det nåt viktigt man skall tänka på? Nu är det råspont i taket enbart.
Mvh Andreas
Har precis rivit ner ett gammal "tretex" tak eller vad det heter och vill ha ett traditionellt fint vitt slätt innertak. Hur gör man, bara att skruva upp gipsskivor, spackla och måla eller är det nåt viktigt man skall tänka på? Nu är det råspont i taket enbart.
Mvh Andreas
Bara att skruva gipsa! 
Viktigt med skarvremsor!
Mycket skruva (tätt i tak min c/c 200)
Spacklar och slipa i flera vändor........ men fint & slätt blir det...
För extra bra resultat ; vänta med målningen någon månad eller 2. Skruvskallar har en förmåga att synas
Slipa och spackala.......slipa och.......spackla
Låt gipsen "hänga in sig" så att säga.....
Viktigt med skarvremsor!
Mycket skruva (tätt i tak min c/c 200)
Spacklar och slipa i flera vändor........ men fint & slätt blir det...
Låt gipsen "hänga in sig" så att säga.....
Hej, tackar för tipsen, en fråga till. Vad skall man använda för gipsskiva, det finns ju en uppsjö olika. En del skivor har ju ingen "papp" på ena sidan, är det till tak eller? Kan man ha skiva med papp också? Samt vilken dimension är att rekommendera?SnickarPelle skrev:Bara att skruva gipsa!
Viktigt med skarvremsor!
Mycket skruva (tätt i tak min c/c 200)
Spacklar och slipa i flera vändor........ men fint & slätt blir det...För extra bra resultat ; vänta med målningen någon månad eller 2. Skruvskallar har en förmåga att synas
Slipa och spackala.......slipa och.......spackla
Låt gipsen "hänga in sig" så att säga.....
Mvh Andreas
Men de såkallade takskivorna är inte gjorda för att ha helt slätt tak. I den fasade 45-graderskanten kan man ju inte lägga en pappersremsa. dessutom är de mycket dyrare än vanliga gipsskivor.
Hej! Och tack allihopa! Nu är taket på plats, tänkte också dela med mig av mina erfarenheter!
Det lönar sig att va noga med gipsskivorna för ev. slarv får man spackla i ordning, och spackla är inte helt lätt!
Skruva inte mer än nödvändigt.
Spackla inte tjockare än nödvändigt heller för man får ändå slipa bort det sen.
Om man har lite snett rum får man lätt en glipa mellan skiva och vägg, den vet jag inte fortfarande hur man skall åtgärda på nåt enkelt sätt, men jag la i en latexfog.
Måla tak är ganska jobbigt och man måste måla ganska många ggr tycker jag, kanske mer beror på billig färg i och för sig!
Det blir j-a dammigt!
Gipshiss underlättar, så även gipsskruvdragare!
Men på det hela är jag väldigt nöjd, nåra missar får man leva med, framförallt kortsidan på gipset är lite petigt tycker jag, varför är det inte en urfasning på gipset där med?
Tack än en gång!
Mvh Andreas
Det lönar sig att va noga med gipsskivorna för ev. slarv får man spackla i ordning, och spackla är inte helt lätt!
Skruva inte mer än nödvändigt.
Spackla inte tjockare än nödvändigt heller för man får ändå slipa bort det sen.
Om man har lite snett rum får man lätt en glipa mellan skiva och vägg, den vet jag inte fortfarande hur man skall åtgärda på nåt enkelt sätt, men jag la i en latexfog.
Måla tak är ganska jobbigt och man måste måla ganska många ggr tycker jag, kanske mer beror på billig färg i och för sig!
Det blir j-a dammigt!
Gipshiss underlättar, så även gipsskruvdragare!
Men på det hela är jag väldigt nöjd, nåra missar får man leva med, framförallt kortsidan på gipset är lite petigt tycker jag, varför är det inte en urfasning på gipset där med?
Tack än en gång!
Mvh Andreas
På bygget gäller det att även hålla målarna sysselsattagaragenisse skrev:
Det är med tiden det visar sig om man skruvat tillräckligt 8)
Kanske taklist eller 1/4-stav
En eller två så kallde "kärringar" funkar det med....
Va´bra att du blev nöjd med ditt garage
Klicka här för att svara