Byggahus.se

Takstolar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Vad ska cc måttet vara på takstolar till en 1 1/2 plansvilla

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Re: Takstolar

Det brukar vara 1200 mm. ;)

3. M
    Medlem Nivå 2

Och en regel på cc 60 imellan så golvet blir stadigt stämmer det?

4. O
    Medlem Nivå 3

1200 mm cc - Takstolar
    600 mm cc - väggreglar
    300 mm cc alt. 600 mm cc - golvbjälkar

5. S
    Medlem Nivå 3

Hej!

Flikar in en fråga gällande cc.

En del skriver c 1200 och andra cc 1200, gäller tillverkare av isolering, takpanel mm. Tex Parocs taksivor är 1250!

Jag har alltid trott att det är mått från centrum balk 1 till centrum balk 2. Tex har man tjocklek på balk med 45mm blir cc 0,5*45 + 0,5*45 + X = cc1200 => X = 1155 mellanrum mellan balkar.

Hur passar tex parocs taksivor eller skivorna för luftspalt när de har mått på över 1200???

6. cubix
    Medlem Nivå 6

Dom skivor du skriver om kanske inte är tänkta att användas mellan takstolar, utan ovanpå.!!!

7. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Prexis. En "normal" isoleringsskiva avsedd för montage mellan träreglar är 565 mm bred (1 cm "för" bred för att fylla ut ordentligt).

8. S
    Medlem Nivå 3

Jaha, men det stämmer inte riktigt ändå. Ni säger att cc är centrum-centrum. Om man då använder skivor a 1250 blir det ju överlappning om de sätts "ovanpå".

?????

9. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Vet inte vilken produkt du menar. Alla Parocs takskivor (avsedda för montage ovanpå låglutande tak) är 1200 mm breda såvitt jag vet. Vilket produktnummer har skivan du pratar om?

Edit: OK, nu kanske jag förstår. Är det underlagstakskivor du pratar om? De är 1250 mm, men ska överlappa på takstolarna när man fäster dem. Vindavledarna ska man vika kanterna på för att kunna häfta fast dem mellan takstolarna.

10. S
    Medlem Nivå 3

OK, det är dessa skivor jag menade.
    Tack, jag kände mig lite kôrk ett tag ;D