Byggahus.se

Sovalkover under snedtak

1. yonna
    Medlem · Nivå 15
    I mitt gamla hus fanns kattvind. Där byggde snickare in sovalkover genom att endast såga hålen ur befintlig vägg samt isolera mot snedtaket. Det blev jättesnyggt - och säkerligen ett mervärde när jag sålde huset.

Besiktningsmannen betraktade dock lösningen som ett riskmoment eftersom man inte kan checka snedtaken bakom alkoverna.

Vid nybygget har jag stor lust att göra sammaledes men problemet kvarstår ju - hur konstruera alkoverna så att riskmomentet inte upprepas? Eller skall man krasst räkna med att takpapp & takteglet ska hålla tätt i ett nytt hus?

2. L
    Medlem Nivå 6

Re: Sovalkover under snedtak

Ett isolerat snedtak är väl aldrig besiktningsbart inuti...?
    Såvida inte kattvinden går ända fram till hanbjälken (så rummet inte får något snedtak alls) så har man väl det problemet i alla fall..?

3. L
    Medlem Nivå 5

Hej

Alla sådana ytrymmen tar dom upp som riskmoment pga av att skulle det vara fel just där så åker dom på det om dom inte påtalar att det inte går att besiktiga där .

4. yonna
    Medlem · Nivå 15

Nja, jag tänkte just att det egentligen inte borde vara så riskfyllt när det gäller nybygge än när man går in & fixar något i ett 80-årigt hus ...

5. P
    Medlem Nivå 6

Man kan isolera taket utifrån senaste fabrikatet jag såg var typ tyska Macho-Dach… då kan man spara alla bärande bjälkar synliga, kan vara mysigt i rätt hus.

mvh plexi

6. I
    Medlem Nivå 5

Macho-Dach har dom nån hemsida man kika på ?

7. morsan
    Medlem Nivå 10