Byggahus.se

Ingen ventilation i luftspalten???

1. W
    Medlem Nivå 1
    Skall inreda vinden i vårt radhus fr -48 och då isolera mot taket, från fot till nock. Har frågat kompisar samt haft en besikningsman hemma för att få bra instruktioner och alla har påpekat att ventilation i både takfot och nock är mkt viktigt för att få drag genom luftspalten.

För att ytterligare få detta bekräftat gick jag till Byggcentrum (rådgivning i Mölndal). Tyvärr sa mannen där att man absolut inte skall ha ventilation i takfoten. Ev med mögelstopp vid nocken, men då bara för tryckutjämning.

Motivet till att inte ha ventilation var att "då kommer det ju bara in kall och fuktig luft och det vill man ju inte".

Så nu vet jag varken ut eller in. Några goda tips från forumet?

Mitt tänkta upplägg är:

25mm luftspalt
    masonite
    145mm isolerskiva mellan resten av takstolarna
    45mm isolerskiva
    plast (ångspärr)
    45mm isolerskiva
    gips

Tack för er hjälp!

/Mats

2. P
    Medlem Nivå 3

Re: Ingen ventilation i luftspalten???

Kolla länken, tydligen har man kommit underfund med att detta är en bättre metod än med ventilerat tak.
    Vet att modulent bygger på detta vis i de moderna husen med låg taklutning
    mvh
    Patric

http://www.ekofiber.se/TorraTak.pdf

3. L
    Medlem Nivå 6

Jag skulle nog fråga flera.
    De två stora isoleringstillverkarna är i alla fall ense
    om det byggsätt du föreslår.
    se: http://stenull.paroc.se/konsument/vinden/vindsbjalklag/vindsbjalklag.html
    och : http://sg-isover.inforce.dk/sw12524.asp
    Paroc har en fin web, där man kan ladda ner bra instruktioner, alt. få dem i brevlådan gratis.
    Dessutom svarar de fint på mail om man har nån klurig fråga.

De vindavledare de säljer, gjorda av impregnerad wellpapp, är hutlöst dyra, sekunda masonite kostar en fjärdedel, och gör samma jobb. Dessutom, som i mitt fall, med ett gammalt hus med ett takstolsavstånd som varierade mellan 90 ...110 cm var det det enda alternativet. Spikpistol rekommenderas vid montage av
    1x1"-läkter (som distanser, typ stakkäpp) och masoniten.

4. C
    Medlem · Nivå 11

Jag skulle inte vilja bygga utan luftspalt vid takfoten! Jämför gamla timmerhus och deras mullbänk som fick plankgolvet att ruttna vartefter... Hmmm...

5. hajof70
    Medlem Nivå 7

Har inget svar, kan bara säga att när jag satte in ventilation i takfot och nock i varje "takstolsfack" på vårt hus från -36 blev fuktproblemen bara än värre. Såg i samma veva någon länk till Statens provningsanstalt som också hade kommit fram till att det inte var en lysande idee att ventilera gammal vind. Kort sagt, fryppelkolla innan du gör något eller lite på turen! 8)

6. Immobil
    Medlem · Nivå 16

::) Hur gör man det bäst? ???

7. R
    Medlem Nivå 2

Jag har renoverat och isolerat hela övervåningen i vårt hus och det är byggt 1890. Klädningen byttes och möjligheten för inredd övervåning gjordes 1943. Jag inredde för 5 år sen två rum i direkt anslutning till trappan upp och isolerade då snetak, knä- och ytterväggar. Panelen och "allt" hade då suttit upp i 55 år och inte ett spår av fukt eller röta någonstans. Eftersom det ursprungligen blåste och drog lika mycket på loftet som på utsidan och allt verkade bra byggde jag efter den tesen. Rejäla ventiler uppe under nock, en ordentlig luftspalt och sen en hel dags borrande och monterande av insäktsnät i takfoten. Det blåser så håret står rätt upp när man kikar ner i luftspalten. Nu har jag påbörjat restarande del av "vinden" och har i min iver dessutom beslutat mig för att riva det gamla och göra det på nytt i stil med resten av det nya. Till sak, inte ett spår av fuktighet eller röta.
    Har även isolerat bjälklaget till källaren (takhöjd ca. 170 cm.) i samma anda. Isolering med asfaltsskivor nederst och sen ordentligt med ventiler så det blåser korsdrag. Torrt och fint överallt.
    Så enligt min åsikt så är det aldrig fel med ventilation utan tvärtom.

8. hajof70
    Medlem Nivå 7

Inte vet jag, det var därför jag fick lita på turen och drog då en nitlott!!  ;D

Däremot borde jag väl leta reda på någon som vet vilken metod som funkar på vårt hus... Har inte kommit dit

9. S
    Medlem Nivå 2

Hej Wikmats

Jag står inför samma situation som du, skall total renovera vinden på mitt hus från -28. Jag har ingen luftspallt alls och bara en gavelventil och små halvt obefinltliga glipor i nocken. Nu är det högluftfuktighet och vit mögel på råspontens undersida.
    Jag har letat efter de bästa råden länge. Halva övervåningen skall byggas upp till nock så det blir en ny regelvägg på vinden som skiljer rummet upp till nock till ursprungsvinden. Där kommer jag att riva all isolering mot snedtak och sätta Sundolitts spallt skivor S100 (26:-kvm.masonite 14:-kvm.) 170mm isolering med vindpapp utåt. Spalltskivorna spikar man fast med plastbrickor, byggsilikon mot alla skarvar och mot takstolarna. Därefter plastfilm som ligger jämns med takstolens höjd.
    Bygger på med 45mm reglar som klämmer plasten(tätar skarvarna) 45mm isolering utan på detta sedan panel.
    Mögelstopper högst upp vid nock.
    http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=201

På andra halva där gamla vinden kvarstår. Ut med all gamal isolering sanera det gamla vit möglet. Ny diffusionsspärr underifrån, nytt under tak i rummet.Samma förfarande med sundolitt skivorna på alla snedtaken. 450mm isolering mellan bjälklagen.
    Och det skall vara jävl... tät vid alla genomföringar och plastfilm anslutningarna mellan tak och t.ex. snedväggar måste vara täta, tejpa istället för överlapp (special tejp skall användas)