3 722 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Skorsten för braskamin
I mitt nya hus skall vi ha en braskamin som av olika anledningar hamnar långt ifrån nocken på huset, och sneddragning på vind är inte möjlig p.g.a för låg taklutning. Detta medför alltså att skorstenen blir väldigt hög, eftersom den måste mynna 1 m över nocken enl. gällande bestämmelser. Detta i sin tur medför att jag måste ha någon form av stege/stag dels för stabiliteten i skorstenen, dels för att sotaren inte vill ha längre än 1,2 m från där han kan stå, till överkant skorsten. Min fråga är om det finns någon som känner till någon smidig stege/stag på marknaden. Jag är rädd för att det kommer att se ut som plockepinn på taket om entreprenören själv får välja. Jag skulle vilja ha en stege som tjänar både som stag och stege och är väldigt "nätt".
Permodul har, kolla på installationsanvisning
http://www.nibe.se/brasvarme/produkter/skorstenar/premodul.htm#
Näldens Värmeindustri har också
http://www.nvi.se/index3.asp
Men det enklaste är väl att fråga sotaren vad han tycker blir bäst?
http://www.nibe.se/brasvarme/produkter/skorstenar/premodul.htm#
Näldens Värmeindustri har också
http://www.nvi.se/index3.asp
Men det enklaste är väl att fråga sotaren vad han tycker blir bäst?
Tusen tack för svaret! 
Båda två verkade ha bra produkter.
Nälden verkade t.o.m ha skorstenar som kunde sidodras på vind med 14° taklutning.
Då slipper man ju stegpaketet på skorstenen.
Skall ringa och kolla.
Risken med att bara fråga sotaren är ju att han vill ha både hängslen och livrem när han klättrar på taket, och att skorstenen då blir det mest dominerande på hela huset :'(
Båda två verkade ha bra produkter.
Nälden verkade t.o.m ha skorstenar som kunde sidodras på vind med 14° taklutning.
Då slipper man ju stegpaketet på skorstenen.
Skall ringa och kolla.
Risken med att bara fråga sotaren är ju att han vill ha både hängslen och livrem när han klättrar på taket, och att skorstenen då blir det mest dominerande på hela huset :'(
Hej
Vilken taklutning har du. När jag sido-drog min premodul på vinden så började jag "tidigt" vid golv och slutade precis innan den gör ut genom taket. Alltså förljer den inte taklutningen.
Detta kan man spara några grader på.
Men kontakta en försäljare som kommer ut på plats. Dom har säkert en bra lösning.
Vilken taklutning har du. När jag sido-drog min premodul på vinden så började jag "tidigt" vid golv och slutade precis innan den gör ut genom taket. Alltså förljer den inte taklutningen.
Detta kan man spara några grader på.
Men kontakta en försäljare som kommer ut på plats. Dom har säkert en bra lösning.
Hej Dacke.
Jag har 14° taklutning.
Kanske det går att göra som du säger.
Jag har en totalentreprenör som både bygger huset och skall montera braskamin. Har därför bara valt typ av braskamin. Skorsten och taksäkerhet skall han fixa. Därför försöker jag sätta mig in vad det finns på marknaden så jag kan kontra om han kommer med nåt halvtaskigt förslag
Jag har 14° taklutning.
Kanske det går att göra som du säger.
Jag har en totalentreprenör som både bygger huset och skall montera braskamin. Har därför bara valt typ av braskamin. Skorsten och taksäkerhet skall han fixa. Därför försöker jag sätta mig in vad det finns på marknaden så jag kan kontra om han kommer med nåt halvtaskigt förslag
Klicka här för att svara