Byggahus.se

Dimension Glespanel

1. T
    Medlem Nivå 1
    Funderar på vilken dimension på glespanelen man ska ha om man som jag planerar att dra gipsskivor i taket, har 120cm mellan takstolarna, är det olika om man kör 30 cm eller 60 cm mellan glespanelen, räcker 22 mm, vill ju inte gärna att det bågnar efter ett år eller så....... :-/

2. cubix
    Medlem Nivå 6

Re: Dimension Glespanel

Glespanel brukar normalt vara 28x70 och med ett cc på 300mm.

3. S
    Medlem Nivå 8

Appropå glespanel innan man skrivar gips - vad är egentligen poängen med det? Är det för att inte förstöra plasten? Eller finns det nån annan poäng? I mitt fall vill jag inte förlora bygghöjd som man gör genom att sätta glespanel om 28 mm. Kan man inte skruva gips direkt i reglarna (förutsatt att reglarna sitter med rätt cc-avstånd såklart)?

4. cubix
    Medlem Nivå 6

Gipsskivor är rätt tunga. Prova att fästa dem i takstolarna bara så får du se vad som händer!!

5. Z
    Medlem Nivå 8

1200*2400 funkar det ju men det känns stenålder när det finns 90 gips. 300 400 cc spelar minder roll. Generellt kan man väl säga att jag personligen hellre kör 300 c/c och dubbelgips men det är jag det:)

Man kan annars använda sig av hattprofiler då kan man krypa till 450 c/c eller 600 tom...

6. F
    Medlem Nivå 4

Men man får ju mer gips för pengarna om man köper skivor på 1200*2400

7. Z
    Medlem Nivå 8

marginellt 1200*2400 är 2,88 kvm
    900*2500 ger 2,25 men är betydligt mer lätt jobbat. Och enligt bransh regler får man egentligen inta använda 1200*2400 men men.....sen är väl kvm priset lite billigare på 1200*2400 fortfarnade... iofs köper jag min gips betydligt billigare ändå....

8. S
    Medlem Nivå 4

Var finns reglerna för vilka mått som skall användas? Jag har nämligen beställt ett inredningspaket till min vind och där ingår 1200*2400 gips.

9. Z
    Medlem Nivå 8

Arbetsmiljöverket och fackföreningen har utformat en standard för att underlätta arbetet och minimera förslitningskador. Iofs använder man sig av liftar när man monterar mycket tak. Men jag vill nog påstå att jag sedan 1990 inte satt upp en enda 1200*2400 skiva i ett tak någongång. Och vad gäller väggar använde jag dem bara under ett projekt på ett hotell för ljudklassens skull... Man tjänar en regel var 4 meter typ. Vilket är en marginell kostnad.

10. T
    Medlem Nivå 1

Har bestämt mig för att köra 900 skivor i tak och 1200 skivor på väggarna, glespanel montera med cc 300, ska man skruva glespanelen mot takstolarna eller ska man spika och vilka dimensioner, är orolig att hela gipstaket skall komma ner..... :-/

11. Z
    Medlem Nivå 8

Valfritt att spika eller skruva... SPika med 75 varmförzinkat eller skruva med typ 60 skruv