M
motleycrue: Det är snyggt men passar inte i alla rum 8)
10 svar · 5,7k läst
T
tommiz: Jag har inte spikat upp mitt innertak men planen är att använda 17mm vitmålad råspont och vända hyvlade sidan inåt. (Om jag hittar råspont med tillräckligt bra kvalitet.) Gällande innertak på cc120 spikar man ju 17mm råspont på utsidan av taket för att bära takpannor så då måste den ju duga för att bära sig själv på insidan åxo. Jag har inte provat men skulle gissa på att
5 svar · 5,0k läst
M
MrAddee: Hej och tack för svaren! Ja, det blir nog jobbigt att spika upp i taket... /Andreas
3 svar · 8,9k läst
M
Magnus_Nordmark: Antingen är det jag som fattar lit etrögt eller så behövs det nog lti emer uppgifter... Vad är det du ska räkna ut? Takhöjden är ju från golv till tak. Är det något avstånd från golvet till ovankant på nockpannrna ute på taket? Är det något mått för bygglov/taxeringsvärde du ska ha? Eller är det medeltakhöjden du vill räkna ut? Jag hjälper dig gärna när jag förstår hur
1 svar · 4,3k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] Mig!! Enlagstäckning är det som gäller, det kan inte bli mer än tätt (tätt-tätt ;D) mono är ett mycket bra alternativ, men som sagt tvålagstäckningar tillhör mer eller mindre det förgågna och enlagstäckning är det man kör med idag (även om vissa konstruktörer aldrig lär lära sig det!
1 svar · 8,8k läst
B
bijan: Ja.mögelskadan är begränsad till ett område strax ovanför/runt detta rör.
4 svar · 3,0k läst
M
martar: Hej Tycker inte att det låter alls mycket. Har iofs vind emellan men i ett vardagsrum har vi tak till nock och det låter inte nämnvärt där heller. /Martar
2 svar · 4,5k läst
L
Lampkillen: Det måste vara så den är tänkt att fungera?.. satt och kollade på den där burken. Smart lösning!
3 svar · 4,3k läst
J
JanW: Nu är gummiduken på, och än läcker det inte. Ovanpå ligger en trallkonstruktion med räcken. Snart kommer frosten, då skall det bli spännande att se om hela trall-bygget glider av taket pga taklutningen. Men med tanke på att det väger ett par ton kanske det inte är så stor risk?
5 svar · 11,4k läst
Z
zankan: Hmm.... Ånspärren är spånet kan man säga. Men skall du isolera med ull typ 30-40 Cm lös ull eller 195 skivull. Kan du utan att skämmas lägga plast på befintligt spån. Vill du vara safe så skyfflar du ut detta och plastar. Det viktiga med ångspärr mot vinden är inte pga diffusion för den är mer eller mindre försumbar. Konvektionen däremot ger minst 5-10 ggr större verkan. Och
1 svar · 4,7k läst
D
davbeu: Hmm.... Det ska nog inte blåsa från den ventilen i klädkammaren. Din värmepump tar luft från klädkammare, kök och badrum och återanvänder ju den värmen. Är nog inga större problem att flytta ventialtionen Det är bara att kapa och flytta. Se bara till att rören sitter fast och inte börjar skramla. Det kommer du garanterat att irritrea dig på. Har för mig att man dessutom måste
5 svar · 2,7k läst
E
El_-micke: inget som säger att det måste gå rakt upp,,men för varje böj så tappar du effekt på köksfläkten......å det skall finnas brandklassade inspektionsluckor mellan böjarna så att det går att "sota ur kanalen"
1 svar · 4,3k läst
G
Grunt: [citat] Kan funka mindre bra om man har plåttak. Bilden kan bli ganska dålig...
10 svar · 6,1k läst
Z
zankan: Just ångspärr vid tilläggs isolering av vinden är extremt viktigt. Inte pga diffusion utan konvektionen. Sedan måste man ventilera vindsutrymmet ordentligt. Googla på Rättviksproblemet eller dyl. En avhandling om just tilläggsisolering i ouppvärmda vindsutrymmen.... Och en sak till, gå inte på bluffen om cellulosa ullen heller och dess vattenbärande egenskaper. Visst det klarar mer
5 svar · 9,0k läst
T
tommiz: [citat] Hmmm, min personliga åsikt är nog att en amatör är noggrannare än en snickare när det gäller att få isoleringsskivorna att passa exakt. Mvh Tommy
9 svar · 2,2k läst
Z
zankan: Inga problem för en någorlunda kunning timmerman.... Ritningar hmm dimensionering osv beror ju helt på vilka längder vi talar om, virkeskvalitet osv. Nu brukar inte det vara det stora prpblemet med just den typen av konstruktion. Nästa pilsner är ju om taket skall vara brutet också för att göra det ännu roligare:-) Det går att få prefab frågan är om det finns ekonomi i det...
6 svar · 4,5k läst
B
BillInge: Huset är en gammal byaskola i trä så all aktvitet har försigått på bottenplanet, ovanplan förr innehöll endast ett litet rum med kamin som troligen lärarinnan bodde i. Tänkte förtydliga att det har varit öppet upp i nock... eftersom innertaket sänktes och isoleringen är gjord 1978...i samband med inredning av ovanplanet. Det är alltså inget mellanbjällag där utan bara
3 svar · 7,9k läst
yonna
yonna: Betongtegel ;)? Funkishus har ju inte vidare hög takvinkel - grannen min har precis bytt ut taket på sitt sekelskifteshus med relativt låg takvinkel och har lagt antikgrå betongpannor - det blev faktiskt väldigt snyggt.
3 svar · 4,8k läst
1
1971: Ni är grymma! Tack för hjlälpen! Nu bär det av till brädgården! /Jonas
3 svar · 4,2k läst
S
Sariva: Hej, Jo enligt förra ägaren (som också byggde huset) så byggdes altanen på samma sätt och samtidigt som resten av husets grund just med tanke på framtida utbyggnad. Men det var ett mycket bra tips!
2 svar · 1,4k läst
Fasting65
Fasting65: Jag vet inte varför du ska regla upp, men jag antar att du ska inreda vinden. Jag tycker att du lägger reglar på samma ledd som takstolarna - så får du ju cc600. Det var kanske det du menade... Om du ska ha badrum lägger du reglar på cc300 för att få en stabil konstruktion. Vi har ca 55x180 mm tjocka bjälkar - tycker det är lite svajigt med en spännvidd på 4 meter. Detta kan ju
1 svar · 4,0k läst
D
davbeu: har fått lära mig att man kan dra upp tapeten en bit på snedväggen för att ge rummet ett något högre intryck. omvänt innebär detta att måla takfärg ner på snedväggen ger ett bredare intryck och "lägre" tak. Vi tapetserade upp en bra bit på snedväggen och avslutade med en bård, det blev bra tycker vi. Lodräta väggar tapetserades ända upp.
2 svar · 5,3k läst
C
CarlOscar: satsa på tegelpannor isf betong, så slipper du skotta grus ur hängrännorna.... Dessutom blir betongen tråkigt urblekt efter några år på taket.
14 svar · 2,2k läst
A
AndersG: Ett alternativ är att laga en gles läkt som du spikar på ribbor, exvis 10-15mm glipa mellan brädorna. På detta sätt så gömmer du bort det gamla, fula taket, utan att fördenskull ändra "fuktdynamiken" i det hela...
1 svar · 1,7k läst
Immobil
Immobil: [citat] Det går alldeles utmärkt. Tänk på att tvätta uppifrån och ner, så du inte trycker in vatten under plattorna. Var också beredd på att tvätta av fasaden och omgivningen också. ;)
1 svar · 10,2k läst
W
Widell: [citat] Heh, jag satte dit mitt tak själv och det e inget ja kan rekomentera, fan vad jbbigt det va att hålla uppe o skruva samtidigt :) Fick hålla uppe med huvudet.. hehe
10 svar · 6,3k läst
H
Haagbard: Jag såg inte exakt svar på din fråga........men svar på många andra istället ;) http://www.lafarge-tekkin.com/cgi-bin/imtekkin/LT_se/home.jsp?ou=LT_se&serviceName=LT_se&lang=SE
2 svar · 7,8k läst
P
Per-Erik: ahhaa... det är klart det..! ::) Dom har igentligen ingen större funktion änn att se snygg ut.. ev leda luft in på vinden.. Bara o byta ut.. :D lite merkligt att dom är i dåligt skick.. där brukar dom ju vara skyddade för Vind o väder. hyggligt iallafall.. bara dom är målade..
2 svar · 2,0k läst
H
hulimskulim: Tack så mycket :) /Jessica
2 svar · 8,5k läst
J
jorwes: Om vi natar att du lejer hantevrkare så är kostnaden för material är nog den mista, kanske rent av försummelsebar. Det är tiden som kostar. -Hyra ställning. -Bygga och riva ställning -Riva det gamla -Bygga nytt Materialet kanske kostar några tusenlappar men allt det andra är mycket dyrare. /Jögga
0 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.