Byggahus.se

Takpappsunderlag

1. K
    Medlem Nivå 2
    När man lägger takpapp/tjärpapp så undrar jag vad man skall ha under?

Har funderat på råspont men hörde att eftersom det är ett levande material som rör på sej så finns risken att pappen töjs och spricker.

Har ett sådant där standardradhus med ett litet förråd vid entrén som förbinds med ett tak med korrugerad plast. Vi ämnar bygga in detta så att huset förbinds med förrrådet oc så inreda ett tonårsrum i förrådet. Det befintliga förrådtaket är i dag tjärpapp.

2. P
    Medlem Nivå 10

Re: Takpappsunderlag

Humm.. att det skulle spricka och gå sönder.. klart inget är ju omöjligt..

Har det du har idag sprukit? Troligen inte. Varför skulle det göra det senare? ;)

Takpappen spikas direkt på råsponten. Sedan på med läckt och pannor.. om det är en sådan lösning ni vill ha..

nån som har gjort på någotannat vis..?

3. K
    Medlem Nivå 2

Med tanke på svaret så har jag funderat vidare.

Har egentligen två projekt på gång dels ett sekelskifteshus (ja förra skiftet alltså ;-) Där vi skall lägga om taket.

Det var vid kontakt med en hantverkare för det jobbet jag fick höra att underlagspappen kan spricka och att de istället lägger "oljemasonit".

Men det var inte detta min fråga gällde utan ett tak mellan vår permanentbostad och förådet vi har där som skall ha tjärpapp. Det har inte sådan lutning så att man kan använda pannor. Utan det är Tjärpapp som gäller.

Vid närmare eftertanke så kanske det är så att tjärpappsbeklädnad kanske är lite segar och flexiblare än vanlig underlagspapp så att träets rörelse inte spelar någon roll.

mvh kajan

4. H
    Moderator · Nivå 25

Oljemasonit är något jag tror man ibland lägger vid nybyggen idag (diskuteras kritiskt i en annan tråd här). Då lägger man det istället för både råspont och papp.

Lösningen med råspont och papp är gammal och väl beprövad. Äldre typer av underlagspapp var skörare en de kvaliteter som används nu. Och det var framförallt risk att pappen sprack vid arbete på taket, tålde inte alltid att man trampade på den. Detta är ett mindre problem numera. Lösninge nmed masonit är framförallt en kostnadsfråga, billigare än råspont och papp tilsammans, ett arbetsmoment mindre.

5. N
    Medlem Nivå 5

Den dagen som underlagspappen spricker är det nog läge att byta varenda takpanna. D.v.s pappen ligger säkert i 15-25 år. Därefter är det kanske dags att gå över och kolla skicket, KANSKE. Görs det RIKTIGT bra så kan de nästen ligga hur länge som helst.

Testa ta en pappbit och dra lite i den... De e ganska segt!

6. H
    Moderator · Nivå 25

Det som händer med gammal papp (åtminstoden den som lades för sisådär 30 år sedan), är att tjäran eller vad det nu är fösvinner. Pappen vi hade på huset innan vi bytte höll tätt genom att den absorberade fukten istället för att stöta bort den enl. besiktningsmannen. Så när det blev ett litet rejälare läckage från pannorna så blev den mättad och började läcka igenom.

7. K
    Medlem Nivå 3

Är bara råspånten torr så rör den inte sig nämnvärt. I så fall skulle brädorna skjuta ut. Råspont på taket stadgar upp hela bygget enormt. Underlagspapp typ YAP2200 är rekommenderat.

8. K
    Medlem Nivå 2

Det har nog blivit ett litet missförstånd här. Frågan gälde alltså ett tak som enbart skall ha Tjärpapp.

Var nog lite otydlig när jag blandade in fritidshuset också, där det skall vara pannor men det återkommer jag till i en egen tråd.

Men vilket fall spm helst så gäller väl svaren ändå eftersom vanlig Tjärpapp är betydligt segare och tåligare än underlagspapp. Så jag förmodar att jag lugnt kan lägga råspont under.

Tack för alla svar.

9. H
    Moderator · Nivå 25

Ja papptak slits ju av väder och vind ochh allmänt åldrande, men det lär inte vara något nämvärt slitage underifrån.