Byggahus.se

Glespanel med bultpistol

1. J
    Medlem Nivå 1
    Skall sätta glespanel i lägenheten för att sänka ner taket Fick rekomendationer att använda en bultpistol för att skjuta fast reglarna. Taket är idag av betong. vad tror ni om det är det en smart lösning. Fick även höra att det skall finns gasdrivna bultpistoler typ Spit pulsa som inte låter satan när man använder den. Någon som har erfarenhet av detta?.

2. Z
    Medlem Nivå 8

Re: Glespanel med bultpistol

hmm...beror på hur gammalt det är..... Bultpisolen kan göra mer skada än nytta i dessa fall Jag skulle personligen fästa med betongspik av metall. Plast får inte användas!!!! pga rasrisk vid brand och det skall man inte underskatta....

3. J
    Medlem Nivå 1

Huset är byggt 1965

4. Z
    Medlem Nivå 8

hmm skulle satsa på annat än en bultpicka risken är att betongen bara spjälkar sig.....

5. J
    Medlem Nivå 1

Annars om man skulle regla mot väggen skulle du rekommendara att anväda spik där med eller skruv med plugg.

Väggarna är av betong resp lättbetong

6. Z
    Medlem Nivå 8

I lättbetong kör du med nylonplugg eller dyl och skruvar...

7. H
    Moderator · Nivå 25

Där finns en intressant tråd i detta ämne under lösvirke (skruv mot spik). Där pratas det om en specialspik för betong etc.

(vet tyvärr inte hur man lägger in länk till tråden)

8. B
    Medlem Nivå 4

Spikplugg är kanon....

9. J
    Medlem Nivå 1

Men förutom att det måvara hända smidigare med det ena eller andra har det några andra fördelar tänkte typ mera på bärkraft och sprickrisk. Är det att föredra plugg och skruv framför spik eller är spik bättre eller bara smidigare ??? ??? ???

10. S
    Medlem Nivå 3

Hur gammalt är huset= betongen stenhård och om du tar ex 28x70 och ska skjuta fast med bultpistol kan jag till 90% säga att du inte blir nöjd,har själv sänkt ett tiotal tak där kanske 2st gått att använda bultpistol!

Prova spikplugg/fasadskruv! dyra men bra funktion

11. Z
    Medlem Nivå 8

Ska man vara tok petig så får du endast använda metallpluggar...typ nailin och dylika....Och bärkraft nja ett gipstak väger 10 kg/kvm och lager skiva...och på en kvadrat har du 3.3 st 28*70 som är fästa med ca cc 60 eller 80. Dvs säg 5 infästningar/kvm i betongen en skruv och plugg håller säg mellan tummen och pekfingret nånstans i krokarna 0.5 kN. dvs 2.5 kN = 250 Kg... det skall mycket till för att det skall ramla ner.... vill jag påstå...

12. B
    Medlem Nivå 4

kolla in confix på gunnebo.se, hittade det i en annan tråd verkar som om det kan funka

13. J
    Medlem Nivå 1

nu börjar allt klarna men bör man regla CC 30 eller CC 60. Taket är 6*4m och jag skiter i glespanel utan bultar ett ramverk i väggen.
    tänkte anväda 45*70 reglar. Gipstak blir det.
    kan tänka mig att jag behöver fästa upp reglarna iallafall mitt på eller tillochmed på två ställen. eller är jag helt ute och cyklar.

14. Z
    Medlem Nivå 8

Pndle skall man alltid göra om det är mer än säg 150... Ta bara vanligt hålband och kör ett par stycken...så blir dte världsklass...