2 733 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Jösses! Mitt urkassa tak...
Har korrugerad plåt med dåligt sticketak under.
I blåsten har snö kommit in i drivor under nockplåten.
Snön har hamnat på vindsullen jag sprutade in i somras, efter att ha grävt upp all spån, vilket var den tidigare isoleringen.
Snön har smält och förstört innertaken - papp.
Jag tog bort snön, grävde bort den fuktiga isoleringen.
La ut skivor och över plast för att hinna ta bort den kommande snön :-/
Har tänkt lägga om taket till sommaren.
Men hur gör jag med kondensen som nu är under plasten?
Tror inte en avfuktare funkar då hela vinden är kass och otät.
Har någon haft samma problem?
Hur har ni gjort?
Väldigt tacksam för tips!
I blåsten har snö kommit in i drivor under nockplåten.
Snön har hamnat på vindsullen jag sprutade in i somras, efter att ha grävt upp all spån, vilket var den tidigare isoleringen.
Snön har smält och förstört innertaken - papp.
Jag tog bort snön, grävde bort den fuktiga isoleringen.
La ut skivor och över plast för att hinna ta bort den kommande snön :-/
Har tänkt lägga om taket till sommaren.
Men hur gör jag med kondensen som nu är under plasten?
Tror inte en avfuktare funkar då hela vinden är kass och otät.
Har någon haft samma problem?
Hur har ni gjort?
Väldigt tacksam för tips!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Kontaktat försäkringsbolaget?
försäkringen lär nog inte täcka efter som det kommer utefrån..
Ta bort allt som är vått.. det kommer nog torka nån gång.. Du kan ju ta bort isoleringen runt om den yta där det kom in.. så du får mera värme där.. vilket borde torka ut det..
luftavfuktare lär nog inte funka nää..
normalt klara hus enstaka fukt intag.. det är värre med dom som är regelbundna....
Ta bort allt som är vått.. det kommer nog torka nån gång.. Du kan ju ta bort isoleringen runt om den yta där det kom in.. så du får mera värme där.. vilket borde torka ut det..
luftavfuktare lär nog inte funka nää..
normalt klara hus enstaka fukt intag.. det är värre med dom som är regelbundna....
Jo, jag hörde det, efteråtpiloten skrev:
Men just If verkar inte vara så bra när det väl händer något.
Tycker det är ganska fräckt av förs.bolagen att helt utesluta tak ur villkoren.
Är tak det mest problematiska när man är husägare?
Eller är det för att det är det mest kostsamma när det väl är strul?
Tack för svar!
Taken är ju definitivt det mest utsatta på huset. Dels påverkas det ju utifrån och dels innefrån av kondens vid luftläckage.
Jag delar inte alls din uppfattning vad gäller If och deras sätt att reglera skador. Jag har själv varit tvungen att utnyttja min försäkring vid ett par tillfällen och If har alltid hanterat skadorna på ett mycket praktiskt och sunt sätt. Betydligt bättre än det försäkringsbolag som jag tidigare hade.
Jag skulle vända på det och säga att IF sällan har den billigaste försäkringen men det funkar bra när man behöver utnyttja det. Men detta är min erfarenhet och uppfattning.
Jag delar inte alls din uppfattning vad gäller If och deras sätt att reglera skador. Jag har själv varit tvungen att utnyttja min försäkring vid ett par tillfällen och If har alltid hanterat skadorna på ett mycket praktiskt och sunt sätt. Betydligt bättre än det försäkringsbolag som jag tidigare hade.
Jag skulle vända på det och säga att IF sällan har den billigaste försäkringen men det funkar bra när man behöver utnyttja det. Men detta är min erfarenhet och uppfattning.
Taket är ju kännt för att kräva underhåll... Man kan ganska enklet kolla om taket är i gott sick eller dåligt.
Det är värre med Vattenledningarna i väggen/golvet.. Dock så täcker försäkringen det..
ingen skulle väll renovera taken om försäkringsbolagen stod för fiolerna..
försäkringsbolaget står inte för ett nytt tak om det inte är underhållet.. där i mot om ett träd rasar över taket så kan vissa bolag stå för det.. vissa med tillägg..
Det är värre med Vattenledningarna i väggen/golvet.. Dock så täcker försäkringen det..
ingen skulle väll renovera taken om försäkringsbolagen stod för fiolerna..
försäkringsbolaget står inte för ett nytt tak om det inte är underhållet.. där i mot om ett träd rasar över taket så kan vissa bolag stå för det.. vissa med tillägg..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden