Byggahus.se

Kostnadsfråga!!

1. P
    Medlem Nivå 7
    Har precis köpt ett hus från 20-talet.
    Enligt besiktningsmannen så behövs förmodligen takpappen byttas men tegelpannorna tyckte han att man skulle andvända igen. Skicket på läckten såg han inte.

Så vad kostar kalaset? Taket är ca 140 kvm inga konstigheter. En skorsten och en takkupa det är allt.

Pris med nedmontering av pannor + byte både läkt och papp. Och naturligtvis påläggning av pannor.:)

Samt samma fast utan byte av läkt.

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Re: Kostnadsfråga!!

Vad det kostar att få någon att göra detta kan jag inte svara på, däremot behåller man inte läkten. Den skall du byta. Även om den är i hyggligt skick så:

1. Kostar det mer att ta bort den på sådant sätt att den går att återanvända
    2. är kostnaden för att byta liten jämfört med dom få år i livslängd du sparar på att inte byta just nu.

Taket är bara tätt om tegelpannorna ligger bra och det gör dom bara på frisk läkt!

3. H
    Moderator · Nivå 25

Även pannorna lönar sig inte att spara om du inte gör jobbet själv. Det kostar mer pengar att ta ned pannorna i ett stycke än vad det kostar att köpa nya.

Jag fick vårt tak (150 kvm lertegel) omlagt för några år sedan, jag tog in priser från 3 firmor, spridningen var löjligt stor 50, 70 och 90 000. Detta var vita priser med moms. Viktigt för garanti och arbetarskyddsanavar. Ramlar någon ned så är du som fastihetsägare ansvarig, då gäller det att firman har försäkringar.

Valde det låga priset efter mycket vånda (lät FÖR billigt), hittils är jag nöjd.

4. P
    Medlem Nivå 7

:)
    Ok, då byter vi både papp och läkt då.

Någon har en prisuppgift?

5. P
    Medlem Nivå 7

Inte lönt att spara tegelpannorna??!! :surprised:

Dessa är förmodligen original från när huset byggdes. Vet inte om jag kan tänka mig att kassera dessa. De är i mycket bra skick enligt besiktningsmannen. Han räknade kallt med att de håller i 80år till.

Hur lång tid tog arbetet?

Givetvis skall det göras vitt. Får man ju igen om man säljer huset i den närmaste framtiden.

6. P
    Medlem Nivå 10

Hantverkarna brukar tycka att det är ett skit göra.. vilket det är.. Därför brukar dom inte vilja/rekomendera att man behåller dom gammla pannorna.. lättare att kasta ner dom gammla och få upp dom nya med kran på en pall... Det är iallafall min åsikt..

jag tycker nog att du ska behålla dom gammla.. Det ser bra ut med Gammla Tegelpannor på ett gammalt hus..

Och det lär inte vara något fel på dom heller..

Priset är lite svårt.. Men kvm priser har nämns här förrut.. kolla gammla trådar.. Ditt tak verkar ju enkelt.. så du får det nog "billigt" :D

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

jag tror det kommer kosta en slant att behålla befintligt tegel. Om man inte håller ordning på var alla pannor legat måste man nästan göra en ny passning av varje panna. Dom är ju brutna i hörnen för hand, och ingen är den andra lik.

Dock tycker jag det kan vara värt besväret och pengarna, gammalt tegel skall bevaras!

8. H
    Moderator · Nivå 25

Alla takläggare jag pratade med talade sig varma för betongplattor, tätare, lättare att lägga osv. Själv tycker jag att betonpannor på ett gammalt hus i många fall inte passar in. Så det blev lertegel, i vårt fall höjde det priset med 7000 till totalt 50 000. Det är dock 4 år sedan.

9. H
    Moderator · Nivå 25

Hur lång tid?

Vi erbjöd takläggaren fria händer vad det gällde tiden, tänkte att jobbet skulle bli attraktivare om han fick frihet att planera.

Vi beställde i slutet av Februari och ville ha det klart före midsommar. I praktiken tog det 5 veckor.

Men dom var först där 5 man i 2 timmar och rev, la på ny papp. Otroligt rationellt. Sedan gick en kille där några timmar varje vecka och fixade läkt och lite plåtdetaljer. Sen kom teglet, återigen 5 man som lade på det på några timmar.

men som sagt ett skäl till det låga priset var att firman fick flexibilitet, kunde jobba hos oss när det passade.

10. yonna
    Medlem · Nivå 15

Räkna krasst med att du ändå får byta en hel del pannor när de plockas ner. Jag har precis kompletterat mitt eget tak med samma ålder som ditt - ett antal hundra pannor byttes. Om du inte bistår med egen handkraft blir det säkerligen dyrare att behålla de gamla pannorna. Men snyggare.