Byggahus.se

Bra pris?

1. H
    Medlem Nivå 1
    Vi har fått en offert på 17.500 kr för att byta underlagspapp och läkt, lägga betongpannorna samt byta hängrännor, stuprör och vindskivor.
    Vi ska själva stå för rivningsarbetet samt köpa in material.

Visst är det ett bra pris? Den näst billigaste offerten var på 45.000...

2. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Re: Bra pris?

tja, huvudsaken ar val att det blir bra gjort.........

(darmed inte sagt att det blir daligt gjort bara for att det ar billigt)

3. H
    Moderator · Nivå 25

Nu säger du ju inget om hur stort taket är, så det kan vara svårt att ha en uppfattning. Men om det är 100-150 kvm så tycker jag att det låter ganska ok.

MEN ta referenser på firman, be att få titta på några ställen dom har gjort, prata med kunderna.

Rent spontant så tycker jag att det låter litet vanskligt med den arbetsfördelning som ni har valt. För när ni rivit av pannorna och kanske läkten också? så läcker taket som ett såll, nya underlagspappen måste på omdedelbart. Om ni river ena dagen och hoppas att dom skall komma och lägga ny papp, så ringer dom och säger sorry, vi kommer om 3 veckor.... När läkten är borta så har ni ett antal spikhål per kvm i taket som läcker.

Om läkten får sitta kvar tillsvidare så kanske taket är någorlunda tätt, om inte ppapen är för dålig, men det är väl antagligen därför ni skall byta den. Och att riva läkten och sopa bort allt skräp tar ju också sin tid.

En seriös firma låter inte taket vara "otätt" mer än några timmar.

4. H
    Moderator · Nivå 25

En sak till, du nämner inget om plåtdetaljer av typ krans runt skorsten, venilations rör etc. Framförallt kransen runt skorstenen och ev takluckor, brukar kunna bli vidrigt dyra (typ 7000 har jag fått som pris), håll koll på om detta är något som bör in i offerten.

Typiskt en grej dom kan "komma på" under arbetet, som blir lite grädde på fakturan.

5. M
    Medlem Nivå 2

jobbarkompisen bytte sitt tak för 360kr m2 inklusive allt material vindskivor plåt rivning papp läkt pannor mm. han är jätte nöjd med jobbet.

6. M
    Medlem Nivå 2

jobbarkompisen bytte sitt tak för 360kr m2 inklusive allt material vindskivor plåt rivning papp läkt pannor mm. han är jätte nöjd med jobbet.