Tack för alla svar. Jag tror jag har koll på hur jag skall göra för att förhindra att skadan blir värre nu. Vad tycker ni man skall göra med de angripna partierna. Skall man riva och lägga nytt eller tror ni det räcker med någon form av kemiskt mögelstopp. Trät är fast och inte poröst på något sätt.

Du bör nog be någon titta på det på plats för att göra bedömningen.

Det är ju dock alltid bästa att byta ut skadat virke. Jag inser att det är lätt att bara sitta och säga, men det är ju tyvärr så.

Själv har jag gjort så när jag renoverat att jag bytt allt virke som varit skadat. Det känns jättebra efteråt :)

Tack allihop. Suveränt forum.

Jag hakar på med en följdfråga angående isbildningen.

Det ser nämligen ut på ungefär samma sätt på min vind, (fast utan fuktskadorna).
Att det blir is tolkar jag som att det är fuktigt på vinden. Har ingen diffspärr i mitt hus. (håller på och renoverar så jag kanske slänger dit en när jag håller på).
Frågan är, hur farligt är det med den mängden kondens?

Isen på spikarna kan ju bero på fuktig luft utifrån också som kommer in på vinden och sätter sig på spikarna. Spikarna håller ju helt naturligt en något lägre temperatur än övriga byggnadsdelar.

Fuktförhållandena på en vind liknar ju mycket de utanför huset eftersom vinden är isolerad och vinden står i direktkontakt med atmosfären utanför huset. Det innebär att relativa luftfuktigheten (RH) inne på vinden stundtals är 100 % eller åtminstone nära. Det endas som gör det torrare på vinden är eventuellt värmeläckage från husets uppvärmda del. Då höjs temperaturen och RH sjunker.

Kondens från fuktig luft från underliggande våningar är inte bra eftersom denna har en tendens att sätta sig på insidan av underlagstaket och där skapa problem.

Först och främst tycker jag att du ska ta en titt på läckaget du hat nere på taktsolen. Kan säga med 98% säkerhet att du har en läcka där. Den kan då även kanske föklara endel andra fukt bekymmer. Om vatten läcker in så är det inte så kontigt om vinden blir fuktig, eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.