Ska bygga garage snart och funderar på om det finns något som man kan använda till taket istället för råspont. Dels för att det skulle gå fortare men framför allt mer ekonomiskt? Någon slags träskiva??
Några erfarenheter någon??

(Har ställt samma fråga ang ett annat ämne i en tråd under garage osv, utan att få svar)

//Viktor
 
Det beror på vad du tänkt dig för typ av yttertak.
 
Jag ska ha Benders Betongpannor.
Ströläkt och bärläkt i vanlig ordning var min tanke.

//Viktor
 
Det finns takplywood du kan använda. Det går oerhört fort att täcka ett tak.

Takplywood har någon typ av behandlad yta, vet inte riktigt med vad dock.
 
Takboard skulle jag rekommendera. 3,2 mm tjock och ligger 1300 x 1800. Det är en armerad massonitskiva.

På det lägger du bärläkt 45x70 och sedan på med pannorna.
 
Ok!
Men hur blir det prismässigt gentemot råspont, papp och ströläkt?

/Viktor
 
Vad är anledningen till det "konstiga" måttet ¨på takboarden?? (1300 x 1800)
Är det så att de ska läggas om lott över takstolarna, så att det bildas en spalt mellan board och bärläkt för ev vatten??
Jag gissar att den även ska läggas omlott på det horisontella planet, men även vertikalt??

/Viktor
 
Ja det skall bli ett visst överlapp i skarvarna

Tillverkarna har beskrivningar på hur detta skall ske.

Paroc har en sådan produkt, Själv använde jag mig av Lafarge.

Idén med tekniken är att moderna betongpannor i sig är så täta att det inte kommer att flöda några stora vattenmängder.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.