Byggahus.se

Avluftning i ryggåstak

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej byggare!!

Jag behöver hjälp med tips och råd gällande takavluftning. Jag håller på att bygga ett enplans lösvirkeshus om 144 kvm. Taket är ryggåstak, dvs öppet till taknock i hela huset. Takbjälkar om 400 x 50 mm vilar på en limträbalk. Detta medför at jag mellan varje takbjälke får vad man kan kalla en kasset. Taklutning är 20 grader. Emellan isoleringen och vindpappen, blir det en avluftning om 60 mm. Nu till frågan! Hur löser man avluftningen mellan kassetterna, så att luften kan strömma mellan kassetterna för att sedan gå ut i gavlarna. Jag har en tanke att borra 3 st 60 mm hål i överkant av varje bjälke, så att luften fritt kan cirkulera mellan kassetterna och sedan ut. Har pratat med några byggare och plåtslagare om problemet, och får inget klokt svar. Någon tyckte att jag skulle ventilera hela nocken, men det blir juh väldigt krångligt och kostsamt då jag har bandtäckt plåttak. Någon som har synpunkter, tips eller råd ???

Tacksam för hjälp.
    Mvh Göran

2. P
    Medlem Nivå 5

Re: Avluftning i ryggåstak

Jag ventilerar i nocken och takfoten dock med betongtak. Det känns mer effektivt att ordna något sådant än att leda luften till gavlarna.

Takleverantören har väl något lösningsförslag ?