Tak & Vind
Marachinos: [citat] Det kan drabba vem som helst.... Att takpannor blåser ner... Läs denna tråd: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Ovrigt;action=display;num=1086694067;start=0#0 Där jag frågar om ett väderfenom men det jag nu syftar på är att takpannorna som blåste ner... Och det var inte bara 3 pannor som blåste ner om man så säger... Och det var inte ett Älvsbyhus kan jag
Marachinos: [citat] Våra grannar försökte med det... Svaret blev NEJ, eftersom kommunen i just det området bara tillät rött tak... och tänker man efter så hade det sett konstigt ut om 1 hus hade haft svart tak och alla andra rött :-/
gaia: Hej! spånskivor är tunga men om du väljer att lägga riktigt tjock plankgolv så blir vikten mindre än trä +golvspånskiva, gissar jag. Det är bara en gissning men prata med någon som kan det där med tjocklek och svikt/svaj i en träplanka (byggmästare,snickare?). Jag tycker det skulle vara en enkel lösning att bara lägga plankgolv i stället för att dra upp en massa skivor och extra
sirbo: Glöm ej nockbräda takfotsbräda spik vattbräda alt vindskivsplåt plus ev spik tillplåt (dyr) jag lade också en trekantsbräda 50*50 längst ut mot vindskivan under pappen för fallets skull. Många bäckar små. Gå in på byggmax och räkna så vet du exakt, tar inte lång stund
Ti_Tan: [citat] Jag skall låta något företag göra samma jobb inom kort. Bor också i Stockholm. Har ca 80 m2 tak och skall byta allt från takstolar och uppåt. Dvs råspont, papp, läkt, tegel etc. Var Era offerterter på ett så komplett jobb? Vilka företag frågade Ni? Har Ni referenser från några av dem?
General_Failure: Man kan spruta underifrån genom att göra ett hål i diffspärren och sticka upp slangen därigenom.
jonzon: Tackar så mycket för era synpunkter. Nej inga sättningar synliga, den biten ser bra ut. Timell var nog inte ens påtänkt när denna lappverksfogning kom till världen, men den kanske går i hans anda ändå ;D Kanske blir tvungen att börja tänka på hur en fantasifull inklädning av denna konstruktion skulle se ut, utan att stjäla all uppmärksamhet från rummet i övrigt... huset befinner
jarlh: Vet inte om jag valt rätt forum här, men hittade inget om balkonger. Är det någon som har en aning om vad det kostar att få en balkong på sitt hus. Huset i fråga har murad stomme/yttervägg. Själva vinden är dock i trä, och det är vinden som ska inredas och (förhoppningsvis) få en balkong på gaveln. Vad fäster man balkongen i? I murade väggen nedanför, eller i takstolarna?
Norre: Mkt möjligt, Husen var 70 så något skulle man ju ha märkt även om elementen hållt fukten borta, missfärgning i isoleringen m.m.
Selle: Det är just det, varför är det mögel. Nytt ytter tak sedan -03. Men möglet fanns ju där innan. Förmodligen ej tillräckligt isolerat samt att det inte har eldats i skorstenen sedan -70talet, men det gör det nu. Skall se över hela vinden, diffusionsspärren, ventilation, isoleringen. Vill bara vara säker på att man får bort den gamla skiten först.
Bob_the_builder: [citat] Det tycker inte jag. Det enda jag förväntar mig är att de uppgifter som lämnas är korrekta (tex när huset dränerats om, huruvida det har varit vattenskador osv). Det finns VÄLDIGT många människor som inte förstår skillnaden mellan att bo i lägenhet och hus och därför inte tar hand om sina kåkar. Därför tycker jag inte att man kan förutsätta någonting (utöver det
zankan: 300 CC gäller.. Och dubbelgips av den enkla anledningen att det blir stabilare. Samt att det brandisolerar konstruktionen bättre. Det senare kan tyckas som en dålig förklaring men är inte olistig. Sedan kan jag säga att under mina år i branschen har jag ALDRIG gipsat på insidan av ytterkonstruktion med endast ett lager gips. Svårt att för klara varför. Men i just tak tex slipper du
Gutte: Jag hade samma konstruktion som du på vårat befintliga innetak. Satte masonite istället för gips för att skydda vass och dylikt mot värme. Funkar kanon. Sedan fäste jag ett "ramverk" läns väggarna med dim. 45X95 och reglade sedan tvärs över rummet med 45X70. Då fick vi 2,5 cm över att dra elen på. Taket blev riktigt lyckat ;D
zankan: Ett fast innertak i gips är klockrent. Dockas tätt mot väggarna. Ta 45 mm plåtskena och skruva fast i vägg i dessa lägger du hattprofiler eller 45*45 trä på CC 30. Personligen skulle jag ta 25 mm hatprofil i plåt. På mitten av bad rummet i tak lägger du en plåtregel 70 mm som du skruvar hatt profilen i. Denna regel hängslas sedan i befintliga taket. Du kan även använda 70
hajof70: No shit Sherlock! ;D Men det funkade rätt bra faktiskt. Har fått bort den stora sjön och ingen ledning av vatten via falsarna in i vinden. Det finns en mindre pöl kvar men det ger jag f-n i. Pölen ligger ovanpå ett fett lager med bitumenasfalt som jag täckte spacklet med och det kan den ju få fortsätta med...
NiB: Hej Jag har en vild ide att höja taket i ett rum i en villa som har W-balkar/takstolar på vinden. Det är en 1 plans villa med oinredd vind. På taket/vinden i vardagsrummet ligger isolering idag. Rummet går in 2/5 mot mitten, dvs inte riktig vid halva husbredden Min tanke är att rummets innertak tas bort så det blir yttertakshöjd, snett uppåt. Då måste man göra något åt två av de
zankan: Klimatklass 3 säkerhets klass 3. 5 m i Göteborg hmm K24 böjning 9,5 Mpa och skjuvning 1,0 .... Snö blir dimensionerande hmm vind också. Pulpettak 1 Kn/kvm För böjning är det ok ger ca 5 Mpa skjuvning också ok ger 0.6. Det går med vanliga 45*220 K-24 plank. Iaf med det CC måttet.
akeand: För fem år sedan hjälpte jag min gamla far att ta in offerter för omläggning av tegeltak på hans hus byggt 1914. Den firma vi kom att anlita skrev bl a så här i offerten Befintligt taktegel rives och köres med container till tipp. Befintligt läkt rives och köres bort. Oljehärdad masonit spikas över spåntaket. Ny strö och bärläkt spikas vidare på slutet 10 års garanti
fooney: Men vad hjälper det? det var ju plasten han frågade om väl ?
Byggar_Birger: här är en superbra sajt för alla som vill ha snygga taklister och takrosetter till ett vettigt pris, http://www.taklister.com/
hajof70: Jag har fått för mig att mitt mögelproblem har ökat efter installation av mögelstoppers. Pga dålig "före"-dokumenation kan jag dock inte lova det. :-[ Men det fuktiga utomhusväder som jag uppenbarligen har ventilerat in till vinden känns ju inge bra... Ångrar idag min installation, skulle nog fått lösningen kommenterad av någon "kontrollant" innan jag borrade alla hål. Lutar idag
Peed: Hej, jag inreder vår övervåning. Vid gavlarna (huset är 1,5 plan) finns ingen takstol och därför ingen naturligt ställe att lägga golvet. Vad är bästa lösningen för det? Ska jag fästa regel i ytterväggen och använda den som underlag? På ytterväggen måste jag också tillläggsregla då den endast är 100 mm på övervåningen. Bör detta byggas samman med väggen på
Selle: Tänker oxå tilläggsisolera som MrJ, men jag har inte någon luftspalt mellan takstolarna och undertaket. Huset har 45gr. tak och övervåningen har snedtak ca:1,5m långt, där ligger det gullfiber längs hela sträckan så det blir svårt att i efterhand fixa en luftspalt, trångt! Hur går jag tillväga med tilläggs isoleringen, vill isolera råsponten undertill. Idag är det sågspån och