Tak & Vind
kimtommy: Takskivorna är spåntade, så man skruvar i spånten, man behöver inga specialreglar för detta, Visst är skivorna dyrare per kvm än gips men resultatet blir helt perfekt, vilket jag tycker gips inte blir. spotar går fint att montera i detta tak, http://www.byggelit.se/elittak~53.php
nixxon37: prova med Borka och Åtvidaberg (taklyft företag) åtvidaberg har olika varianter på lyft 350.000 och uppåt
Bigfoot: Vi har vitbetsad furupanel i alla rum, inklusive badrum. Den har suttit där sen -86 (eller möjligen är den bytt på tidigt -90 tal då det brann i huset) och verkar inte ha tagit nån skada. Tittar man noga så är skicket något sämre precis ovanför duschen, men inte så man lägger märke till det. Bara ventilationen är bra så ska det nog inte vara några problem.
anna001: Det finns också nockpannor med gavel, eller i plåt. Går inte med det, kan du väl mura så slipper oroa dig. Annars har man det stora öppning mot söder
SWE_Monstro: Jo eller om man hittar någon brygga så man kan få in allt i datorn... skulle vara rätt nice, då skulle man kunna slippa att komma ihåg att gå runt med ett mätinstrument titt som tätt.... måste funder mer på detta....
Dark_Helmet: Ja, öppna ytor går väldigt fort det som tar tid är just de bitar som måste sågas till. Sedan tar ju som sagt listning tid så det beror lite på hur rummet ser ut. Men 2 st ska man vara annars får man nog lov att ha ett par extraarmar... 2 dagar borde räcka om man kan köra hela dagarna.
anna001: all mögel eller kondens på vinden är pga dålig isolering mellan det varma utrymme och kalla utrymme, och när man gör en bra isolering ska man se till att det fuktspärr ska vara tätt. Sedan det är bra om man har några ventilationlhål kallad mögelstopp en i nedre delen och den andra i övredelen var 1000 mm på båda sidor om huset
lastkaj: Ta 150mm omlott på det minsta stället o 500 mm på det bredaste stället och skär den pappdelen snett nedåt. Alltså du ska skära den avslutade delen 30 grader åt det håll så att vatten inte rinner på skarven. Jag märkte själv hur svårt det är att förstå min text. Se sid 9 och 10 i denna text http://www.kungsstensbyggvaruhus.se/takpapp.pdf
Mats: Jag brukar rekomendera liggande reglar som tex 125X38 som golv med någon cm lucka mellan planken. Täcker mycket relativt billigt
karin117: Har just upptäckt att vi har fått röta i två balkar i ett tills nu blint utrymme på övervåningen. Ett ventilationsrör till avloppet har tagit in vatten pga en för snålt tilltagen "mössa" vid piskande regn och läckt, förmodligen i ett antal år. 2 st balkar har blivit rötskadade. Jag har nu förstärkt dessa med en nya dito och även tänkt att sätta ytterligare en på "andra"
Hemmakatten: Det är kanske så att det bästa är att sälja radhuset? Ni har ju bott där relativt kort tid, så helt har ni väl inte hunnit rota er. En detaljplan är en uttalad viljeyttring för ett visst område. Den är officiell och alla kan ta del av den. Även tomtkartor där prickmark finns inritad är tillgängligt för alla innan man köper en fastighet. Att bevilja en avvikelse från
gromit42x: Kolla ByggEra i Stockholm http://www.byggera.se/index2.php Dom kallar dom vindstrappor. Kanske kan prova att googla på det också. -h
MathiasS: Jag tycker det verkar lite överdrivet att riva taket bara för att fixa ett så litet problem. Behandla ev mögel där det sitter idag för att förhindra spridning, låt torka ut och se vad som händer. Att göra ett nytt hål och byta råsponten är ju inte ett stort ingrepp egentligen, men visst skapas ju nya skarvar i papp etc som riskerar att vara otäta. Vanligt svartmögel sprider sig ju
Mats: Takhöjden brukar reglerar i detaljplanen för området så det ska kommunens byggnadskontor kunna svara på
ByggPutte: Om Du bygger privat och jobbar på den själv så tror jag att Du inte behöver behörighet. Kursen vi gick som är upp till 9meter är lite av ett spel för galleriet. Den skulle vara 16 tim. Vi fick ett a4 med frågor att fylla i som skulle motsvara 8 tim kurs. Och ledaren gick inte igenom svaren på frågorna. Sen körde han overhead bilder i 8 tim rakt igenom. Klart det kan vara bra för
KE: jo det var längstmed glesen jag hade tänkte lägga taket då taket i angränsande rum ligger i den riktningen,tack för tipset.
Boba_Fett: Tjena! Har köpt mig ett litet rött hus från slutet av 1700-talet. Ägarna före mig har inrett vinden som dock bara har full ståhöjd i nocken för mig. Vet att jag inte klarar av att ge mig på ett stort projekt som taket själv, tycker att det är jävligt kul att hålla på men har insett mina begränsningar. Frågan är vad det kan tänkas kosta att anlita en firma för att göra jobbet
lastkaj: Du kan bygga nya takstolar ovan det gamla taket. Det är bra att få det tätt innan du tar bort det gamla taket. Om detta är möjligt rent utrymmesmässigt. Naturligtvis måste du ha bygglov för detta. Emellertid anser jag att det viktigaste för dig är att få en konstruktör som räknar på laster på dina väggar som då kommer att bära upp det nya taket. Jag förmodar också att du ska
Nyttanvändarnamn_567: [citat] Anlita en auktoriserad entreprenör. Du kan hitta information om Trebolits, Matakis och Icopals auktoriserade entreprenörer på hemsidorna. Dom har Tätskiktsgarantier.
Per-Erik: [citat] Yepps det är per paket.. 300bredd satte jag mina på.. dock så var det på 1200 längden men det borde väll inte vara nån skillnad? Dock så har jag heller inga "tunga" spottar som tynger ner taket heller..
ari: Hej !! Jag behöver hjälp ,att ngn.kan stoppa vattnet som läcker från taket ,eller att jag få några adressar i GBG. tack för hjälp. :'( :'(
Per-Erik: testa o ha garderoben öppen o se om det blir nån skillnad.. Men det är väll lite kort om tid för att man ska kunna märka nån skillnad.. Ekofiber är Cellulosa matreal som kan ta imot & avge fukt.
Skon_Jolmen: Jag tror jag förstår precis vad du menar. Vilket håll ska jag sätta läkten på råsponten då? Vilket håll går luften? nedifrån och upp? från sidorna? Jag är helt nollställd, jag vet. :D Det är väl lika bra att sätta upp läkt i vilket fall? dörren öppnas ju in till kattvinden och det kommer in varm luft emellanåt, då kan den väl kondenseras på råsponten om jag har otur?
mag: Det kan jag nog svara på. Jag har tilläggsisolering med brun vindpapp, den fick fuktfläckar när jag(en hantverkare) blåste om taket och det kom in lite regn på vinden. Så frågan är om taket är omlagt.. Tyckte också att det såg skumt ut med dom mörka fläckarna dom verkar inte torka upp, ser mer ut som man har spillt ut olja på ett papper..
gaia: [citat] Vatten kan gott söka sej neråt/uppåt och dyka upp på dom mest otroliga ställen. Kolla om ventilen sitter tätt mot taket och ingen vatten kan gå den vägen.... som sagt vatten kan rinna uppåt om det blåset kraftigt så ha det i tankarna när du undersöker ventilfäste. Det hjälper inte att byta tak där det droppar om det är otät på annat ställe. gaia
tomas_mandorf: "Glömde nämna att det är ett nybygge. " jepp, dock inte ett boningshus utan en carport med förråd. //Tomas
ByggaNytt: Huset är 9,60 * 12,30 (utegips) så stolarna var ~11 m långa inklusive takfötter! Jag ritade planlösning och konstruktören räknade, sen räknade Nässjö Takstolsfabrik igen och snickrade ihop delarna! Jag kan inte mycket om takstolskonstruktion men det mesta brukar ju vara möjligt även om det förstås kostar en hel del när man frångår "standardmått"!