8 714 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Råspont
Sida 1 av 2
Hej.
Ska lägga tegeltak på takstolar med 1 meters mellanrum. Taklutningen blir väl ca 40 grader. Räcker det med 17*95mm råspont att spika pappen på eller krävs det 22*95mm för att inte fjädra sönder pappen när man går på den? Mitt eget förlag med 25*145 hemssågad plank med extra regel (45*145) skruvad på baksidan mellan takstolarna dög inte enligt tillfrågad snickare. Tips? Idèer? Vill inte gärna köpa råspont nu när jag har sågad upp mina träd för ändamålet.
Ska lägga tegeltak på takstolar med 1 meters mellanrum. Taklutningen blir väl ca 40 grader. Räcker det med 17*95mm råspont att spika pappen på eller krävs det 22*95mm för att inte fjädra sönder pappen när man går på den? Mitt eget förlag med 25*145 hemssågad plank med extra regel (45*145) skruvad på baksidan mellan takstolarna dög inte enligt tillfrågad snickare. Tips? Idèer? Vill inte gärna köpa råspont nu när jag har sågad upp mina träd för ändamålet.
Vi lade om vårt tak förra sommaren, och jag stod i precis samma tankar gällande "bonnsågad plank". Men alla avrådde, och med tanke på takets livstid (och arbetsinsats med facit i hand) så blev det köpt råspont 22x95.
Prisskillnaden på 17x95 och 22x95 var mycket liten i offerten från den lokala byggvaruhandel vi köpte från.
Prisskillnaden på 17x95 och 22x95 var mycket liten i offerten från den lokala byggvaruhandel vi köpte från.
Ändspontat har jag letet efter, men det verkar vara något som bara finns lite längre norrut i Sverige. I närheten av mig (i Skåne) har jag inte hittat någon som säljer det. Den senaste jag frågade (en stor, väletablerad virkeshandlare) hade inte ens hört talas om det.
Jag fick liknande svar förra året, men efter att jag stod på mig lite så fixade den lokala handlaren fram ändspontad. Utan extra kostnad dessutom.andersmc skrev:
har köpt ändspontat i småland. Det ska finnas i "standardsortiment" men ligger kanske inte i handlarens intresse att sälja sådant?
mvh
Martin
mvh
Martin
EN helt annan fråga om ändspont, jag är inte riktigt med på hur det minskar spillet, kan man skarva mellan takstolarna då, eller fungerar det som med vanlig raksågat att man får skarva på takstolarna, fast det hänger ihop bättre... ? kanske en dum fråga, men jaf gattar inte riktigt... ;-)