Tak & Vind
kimtommy: 4. Byggaren föreslår att arbetet skall ske på löpande räkning. Det är en etablerad firma på trakten o de har tidigare gjort ett bra jobb som dock var mindre. Byggaren säger att det är bättre att ta det på löpande för att det skall bli riktigt gjort o inte hafsas över. Fördelar/nackdelar med löpande räkning? [/quote] Talar han inte mot sig själv här? Typ: låt mig gå och söla
Luddeb: Jo då.. Beror väl ganska mycket på vad du monterar för sorts ljuskälla. Värmen kan göra så att kabeln till spotten smälter, en vanlig 50w halogenlampa mäter nästan 50mm på höjden.. Går också i tankarna att sänka taket i lägenheten till runt 50mm och sen montera fiberoptik.. Grejjar betongen att hålla uppe ett gipstak? finns de något lättare material att använda till taket? /
Zven: Jag rev upp en vägg till en kattvind och har några frågor om vad som dolde sig innanför. 1. På en del av brädorna finns en mängd svarta fläckar. Första tanken var att man köpt ett hus fullt med mögel, men när man skrapar på fläckarna är det segt under ytan. Tjära månne? Någon som har en aning om vad det är? 2. Det saknas isolering på en yta av ca 40X40 cm mot snedtaket. Ska
ossie_k: Om biten som ska kapas är jätte liten kan pannan skjutas upp en bit innan den kapas för att den ska få mer stöd. resultatet blir så bra som man gör det. Allt går att få bra.
MathiasS: [citat] Visst finns det färdiga huvar. Tex så har Lafarge Tekkin (Vittinge tegel) frånluftshuvar som passar deras pannor (en jag köpte såg ut att vara tillverkad av någon svensk liten plåtfirma, minns inte namnet). Dimension spå spiro beror ju på rörlängd, antal böjar och vilken fläkt du har så det är ju lite svårt att svara på. Ställ den frågan, med mer info bifogad, i
Linnex: Hmmm... river mig i huvudet och försöker minnas 20 års gamla studier. Vad jag minns så är galv och aluminium ok men inte tex galv och rostfritt eller aluminium och rostfritt. I de två senaste uppstår galvaniskt. Tex så är det ok att popnita galvad plåt med aluminiumnit men inte med rostfri nit, Och det är alltså inte heller ok att nita rostfritt med aluminiumnit. Måste alltid ha
Linus_Arthursson: Skulle inhandla papp till garagetaket men bygghandeln ville kränga på mig: http://www.icopal.se/Icopal_se/icopal_se.nsf/0/9322C16722227106C1256FE0003FD621?OpenDocument&lang=UK De hade inte vanlig YAP eftersom Fexilighten "var det som gick mest" Men jag vet inte... :-? Visst, det går säkert snabbt att täcka men en titt på Icopals hemsida visar att den bara bör stå otäckt två
s60: Limma upp undertaksskivor... vet inte om de passar i källartaket men bygger inte speciellt mkt å du får bra ljuddämpare..
Valbobygge: Välj vita! Att införa ytterliggare en färg tror jag inte blir snyggt. Jag tror inte att det vita hängrännorna blir solkigare än övriga vitmålade detaljer på huset. Blir de solkiga med tiden så är det algpåväxt. Detta tvättar du enkelt av med diskmedel och en borste på skaft.
capitano: Tack för tipsen. Jag har faktiskt pratat med taklyftet, men de tyckte inte att de hade något för som bygger nytt. Tycker det verkar konstigt men de menade på att det skulle bli för dyrt. Det borde vara intressant tycker jag. En ENKEL konstruktion med enkla mått,10mx15m, som borde kunna komma i 2 omgångar för att bara lyftas på plats då vår stomme i lättbetong står klar. Men men, jag
ossie_k: Bärläktsavstånd kan du räkna genom att spika första och sista läkten (dom som pannorna hakar i). Sen mäter du avståndet mellan dom (överkant-överkant) och delar det med det förmodade antalet pannor. Resultatet av räknandet ska bli mellan 32 och 36,5. Men berätta det inte för någon för det är en yrkeshemlighet. :-X Översta läkten ska ligga 4cm från nockbrädan mätt från
ByggaNytt: http://www.icopal.se/icopal_se/icopal_se.nsf/0/44F46CDA4C1BC187C1256DF100377A07/$file/Icopal_monteringsanvisning_underlagstackning.pdf
ornet: Har ni erfarenheter av pannplåt. Har sett attt den inte behöver reglas utan läggs ditekt på takpappen. Kom i diskutioner både med bygghandel och plåtslagare om detta, då de ej trodde att det gick (fuktproblem). Dock ringde jag och fick detta bekräftat hos Planja. Ett arbetsmoment mindre (reglar).
Elgripo: Jag har precis avslutat mitt byte av tak och fick i Fredags fakturan från bygghandeln. Totalt hade jag 180m2 takyta och fakturan var på 32". Då ingår tegel, papp, läkt, plåtar, hängrännor, stuprör, krokar, spik mm. Av detta så stod väl hängrännor o plåtar för ca 10". Detta ger mig ett pris på 180:-/m2
lexus: I första hand ska jag ta hit en byggare nu så fort som möjligt. Det rinner ganska rejält in på vinden när det hällregnar ute. Läget är akut med andra ord. Någon form av provisorisk tätning får det väl bli tills de har tid att lägga om taket framåt våren. Tack för era svar förresten!
Mikado: Jaa joo,men dom befintliga pannorna är,om inte trasiga nu,så har dom inte långt kvar. Vill inte upp där o byta x antal pannor varje vecka.Tror det är smartast att byta tak...till antingen plåt,som jag nämnde,eller kanske plast? Mvh Mikado
Buuzzz: Tack MathiasS & ByggPutte ! Det var dom svaren jag hoppades på att få läsa :-) Då finns det hopp, lite jobbigt är det att ta detta från insidan... Men jag tar den smällen så att jag slipper plocka allt utifrån.
torparn: Har i sommar bytt tak på ett befintligt torp och en tillbyggnad. upptäkte häromdan att på under sidan av råsponten har det bildas mögel? Det ser ut som grönt mögel. Vad ska man göra? Taket består en så läng bara av tegelpannor, takpapp och råspont, har inte hunnit sätta upp masonit skivor och takisolering. Så under sidan av rå sponten är mkt luftad dvs öppet under. Kan inte se
Gutte: Kolla med en lokal smed. Det ska vi göra och då får man dessutom exakta mått på sakerna. Kostar nog inte mycket mer än i en affär.
ByggaNytt: Gjorde så här men det var ju innan vi isolerade.... http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/kryp.jpg Nu skall jag ju inte förvara något utan det är enbart för inspektion och liknande! http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/losull/losull_2.jpg
pleximaster: Skulle inte använt C-bruk personligen. innehåller faktiskt ganska mycket cement, för hårt och tätt för min del. Kanske har någon annan erfarenhet av C-bruk till nockpannor. mvh plexi
nattugglan11: Hej! Grannhuset har byggt en restaurang i källaren, och nu luktar det matos i hela området och i min lägenhet. Kan man sätta in filter eller liknande för att få bort stanken av asiatiskt matos? Till råga på allt så har man installerat en jumbofläkt nu på detta, så det låter som attan! Även när jag stänger alla fönster! Ska skriva till kommunen. Tips annars är tacksamt!
bmx: vi har precis lagt om vårt tak (140m2) med bandplåt i aluzink. Kostnad ca 200 kr / m2 komplett med hängrännor osv. Då har vi gjort allt jobb själva och det har tagit ca 1 vecka för 2 man. 500" är ett skämt. Räkna med 60-70 tusen för materialet och sen 35" för en veckas jobb. Totalt borde ni komma undan med 130-140" ink genomföringar.
chris47: Vad har du för skorsten. Jag har en premodul till en Contura spis och jag fick läckage vid huven. Vatten rann ner mellan plåtmantlingen och värmeisoleringen och ner i vardagsrummet. Det var altså aldrig någon fara för innertaket. Vattnet forsade ner längs skorstenen och boven i dramat var två skruvar som saknades i huven. /CC
saturnus: [citat] Jag tänkte så här; snedtak =ingen kristallkrona där- kraftig panel, spontad, kort längd. men visst blir det starkare med 600cc, som Styx föreslår, men ännu bättre blir det med 300cc, men det användes mest till gips. Innebär knappast någon merkostnad att dra ned till 600cc.
Pius: Balkong blir det ju i vilket fall som helst över burspråket i nedre plan. Det är inte tänkt att ha fönster runt om utan enbart låta kupans tak gå ut över balkongen, blir ca 1,5-2 m längre ut. Hoppas ni förstår hur jag menar ! Diskuterat detta med vår arkitekt som tyckte att det var en bra ide´. Skulle dock vara intressant att få kommentarer från någon som har liknande balkong.
pleximaster: Vad du kan göra annars är att lägga de du redan har på ena sidan och de nya du skaffar till den andra, på så sätt behöver du endast matcha färgen på en höft. Ingen ser ju båda sidor samtidigt. Om det är ett sadeltak
mvh plexi