M
mariaomathias: När vi talade med en kunnig på sådant här var den bästa lösningen för oss att sätta två lodräta stolpar i nedervåningen som vilar på bärande källarvägg. På dessa fästs en längsgående balk på vilken de nya takstolarna ska vila. Vi har mexitegel så riva fasaden är inget alternatiov för oss. Kostanden för materialet skulle gå på 30 000 och arbetet var snabbt gjort av dem.
8 svar · 7,9k läst
ylven
ylven: Jag föreslår att ni försöker få in lite offerter även på lösvirkesbyggning av erat taklyft. Det behöver ju inte vara någon stor firma för att klara av det jobbet. Om ni fått dyra offerter kan det ju vara ett tips att fundera på om man behöver takkupan, som nästan alla väljer men som är förhållnadevis dyr, mot vad det skulle kosta med takfönster istället. Själv gillar jag
2 svar · 2,2k läst
N
nixxon37: Jag går i taklyftar tankar men är lite orolig då vi endast behöver göra en upphöjning på ena sidan på c: 1.40 då huset ligger i sluttning, "orosmomentet" Det blir för hög belasning så den förstärkta sidan börjar ge vika. Är jag helt ute och cyklar, eller har någon kanske gjort ett sådant lyft på ett soutterenghus och bor förhoppningsvis kvar. Kan någon förklara vad som
0 svar · 1,6k läst
Consensus
Consensus: Det bästa är ju ett konstant undertryck i huset så att inneluften åker ut via ventilationen istället för upp på vinden. Det får du endast med permanent frånluftsventilation eller FTX. Ångspärren ska sitta så nära boutrymmena som möjligt. Och isolera inte för mycket. Ett visst värmeläckage (men inte fuktläckage!) till vinden håller fukten borta.
6 svar · 3,1k läst
G
Gnagare: Det är ingen vanlig gipsskiva utan en gipsskiva just för tak. Fasningen (långsidan) är synlig. Jag ser absolut inga skarvar (inte ens en liten spricka) efter kortsidorna. Jag tror att dessa takgipsskivor är ca 3,5m-4m långa (svärfar var imponerad över längden (på gipsskivorna!)). Det är antagligen därför de ligger på olika håll=Ena rummet är ca 1m längre än det andra och då
4 svar · 13,3k läst
S
sommartorpet3: Ja varför inte har du tips på någon bra och billig tillverkare/leverantör
2 svar · 4,3k läst
MathiasS
MathiasS: Jag ser inget mögel bara ett par murkna plankor? Antagligen så läcker taket så du kan ju räkna med att behöva se över papp och läkt... Om det finns prutmån eller inte måste bero på var huset finns. Här i Stockholm kan jag inte tänka mig att säljaren behöver pruta bara för att ett par plankor ska bytas i taket. Är du lite händig fixar du det där själv på ett par timmar.
2 svar · 3,9k läst
·
Kesella
Kesella: Det som kan bli ett problem om det är mycket kvist är att det är svårt att slippa genomblödningar - och andra sortering innehåller oftast mer kvist...
3 svar · 4,7k läst
P
pixel: Du hittar dessa på de stora byggvaruhusen och kostnaden ligger på ca 140 kr kvadraten.
3 svar · 4,7k läst
Consensus
Consensus: Tag det lugnt med duschandet, kanske ska du fundera på någon frånluftsventilation, åtminstone när du duschar. Sen är det alldeles ypperligt att elda i kaminen. En varm murstock torkar vinden också.
7 svar · 3,7k läst
G
glenn30: hej nu har jag rivit ut isoleringen o kört med värmefläkt o avfuktare i 4 dagar,så nu är det torrt o fint uppe på vinden,sen köpte jag 5 l BOR-EX och penslade på dom brädorna som var angripna av vitt mögel,det stod att det skulle värka minst 4 timmar,kan man sen gå upp o borsta bort möglet eller måst det tvättas av.någon som vet.glenn
5 svar · 3,2k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Vi bytte tak i våras och offerterna vi fick skiljde sig åt väldigt mycket. Jag tror inte heller att du kommer att få något vettigt svar här förrän du har specificerat exakt vad som ska göras. Hur stort är taket? Vilken taklutning? Finns det många hinder i form av kupor, skorsten etc? Behöver delar av undertaket bytas ut? Vilken typ av panna har du tänkt dig, vilken typ av papp?
9 svar · 26,6k läst
GoForIt
GoForIt: Moderna betongpannor kan vara såphala när de är fuktiga..
11 svar · 7,9k läst
J
jon_h: [citat] Nej nej, du måste ha plast i väggarna också. Om du inte vill sätta skivor där så får du lyfta bort bräderna, sätta plast och tillbaka med bräderna. Det ska vara plast under ytskiktet i hela det uppvärmda utrymmet.
11 svar · 2,4k läst
B
balrog60: Så här såg det ut . [bild]
27 svar · 20,6k läst
·
S
Strixx: 134,000:- 60kvm, vinterbonat. Det är bara 99% fädigt. Lite finsnickeri kvar, som kommer kosta max 5,000:- till.
7 svar · 6,4k läst
S
Strixx: Nej jag ska inte spruta. Jag tänkte sätta skivor, och sätta dom korsvis. Därför ska jag sätta upp liggande salning på takstolarna. Sedan blir det ett lager till utan på det med stående salning. Där ska jag sätta cc600 men det är mellan lagret, det liggande, jag frågar efter.
2 svar · 2,1k läst
A
Anders1010: I vårt hus har vi inga lister i taket förrutom i ryggåstaket. Taket är vitlaserad panel och ligger i en vinkelutbyggnad i ett plan och är i samma färg. Vid varje ställe där taket möter ytterväggen finns listerna. Alltså mot kortsidan, i mitten av takspetsen och längs långsidorna. Det ser mycket bra ut tycker vi, om det inte funnits så skulle det bli fula avslut för panelen.
2 svar · 2,0k läst
D
Dark_Helmet: Vi har också 38 grader och 120 cm lodrät vägg. Vi har valt att betrakta det som tak, och det var tur för det hade husleverantören också gjort i sin materialsats... Jag tycker det blev bra, vi har vita huntonitskivor och det ger ett bra ljus i rummen när det även sitter på snedtaket.
4 svar · 3,7k läst
ylven
ylven: Någon här på forumet hade länkat till en (vetenskaplig) undersökning om olika metoder att minska risken för mögel på kallvindar. Tillförd värme, isolerat kalltak och minskad ventilation jämfördes med en "normal vind". Vill minns att alla var bättre än den normala vinden. Testet förutsatte dock att det var diffusionstätt mellan vinden och våningen under. Ska se om jag hittar
2 svar · 2,8k läst
S
snickar_lasse: hej!visst finns det bara ler eller betong pannor.folk använder ofta uttrycket tegelpannor ,även om det betongpannor.det som mathias nämde om nocktätning,kan jag inte hålla med om,jo att den är dyr.skall man ha ett riktigt utfört takarbete kan man inte komma med papp,visst kan man lägga papp över nockbrädan, men detta är ingen nocktätning .nocktätningen går över nocken å ut på
10 svar · 9,8k läst
E
Engla: Hej. Nu ska vi äntligen få inreda vår vind. Vi tog kontakt med plåtslagaren angående kupor som vi skulle göra på trädgårdssidan. VI har gamla halvmåneformade från en kyrka som vi tänkte använda. Vi blev ganska förvånade när vi fick reda på att plåtslageriet per kupa blev ca 7000 kronor. Inte så att vi tror att han tar ett överpris utan bara det att vi inte rikitgt förstått
0 svar · 3,5k läst
bonnier
bonnier: Hejsan Jo ventilation behöver du ju nu när du får tätat och isolerat, och gamla klaffventiler borde väl även fungera på övervåningen/vinden. Hur har du ordnat med frånluften på övervåningen? Klaffventilerna sköter ju om tilluften. Som jag ser så kan man fixa ventilationen på ett antal sätt, antingen med självdrag, som du har nere, eller med FTX ventilation, alternativt kanske
1 svar · 2,3k läst
L
LinaoMarkus: Aha - tackar! Det tillförde några begrepp till mitt ordförråd som gör det lättare att söka vidare!
6 svar · 4,3k läst
bebben
bebben: Mycket beror faktiskt på vilken takvinkel du har på ditt hus. I barnrummen i vårt hus gjorde vi "kattvindsväggarna" ca 70cm höga medans i det stora sovrummet blev det 120cm. Forumet har en utmärkt guide för uträkning av area och yta: http://www.byggahus.se/ekonomi/matten.htm
2 svar · 1,6k läst
G
GunnarM: Frågan diskuterades för några månader sen i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31499/0
0 svar · 11,0k läst
P
Per-Erik: Ålderbeständig Tejp. Borde kanske funka?
10 svar · 3,2k läst
ByggPutte
ByggPutte: Kan ju tänkas att om ni grannar som vill ha ny papp byter till ny. Och en inte vill och det blir en vatten skada genom taket hos nån granne till tjur-gubben och skadan kan härledas till tjurgubben kan säkert få honom att bli ansvarig. Kolla med försäkrings bolaget kan ju bli ett bra argument att köra upp under näsan på honom. Har ni fått in nån offert vad det är för kostnad att byta
2 svar · 2,2k läst
Totte_S
Totte_S: Se för allt i världen bara till att få nån eller ett par referenser på snickaren. Vår trappsnickare lovordades av vår "byggsnickare", och inte blev det vansinnigt dyrt men f*n vad det knarrar i trappan!
9 svar · 2,3k läst
C
calle_d: Blir ju alldeles snurrig i huvudet av att läsa alla rapporter och prata med folk. Någonting måste ju göras för det är små svarta prickar (förmodligen svartmögel) på insidan av yttertaket. Läste någonstans att det kan räcka med att installera en kamin och på så sätt få en varm murstock. Sen är ju frågan om det är lönt att riva upp hela innertaket för att sätta
7 svar · 11,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.